تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۹۹۹۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«آمایش آموزش عالی» ‌همگن‌ پیش نمی‌رود/ فشار بر دانشگاه‌های پیام‌نور و علمی‌کاربردی وارد می‌شود

 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور خوزستان با بیان اینکه شرایط آمایش آموزش عالی، همگن پیش نمی‌رود، گفت: شرایط نرمالی بر طرح آمایش سرزمینی آموزش عالی حاکم نیست و فشار بر دانشگاه‌های پیام‌نور و علمی کاربردی وارد می‌شود تا مراکز خود را جمع‌آوری کنند.

پیمان الماسی نژاد  با اشاره به طرح آمایش سرزمینی آموزش عالی و کاهش مراکز دانشگاهی، اظهار کرد: در این خصوص عموما ما را با دیگر جوامع جهانی مقایسه می‌کنند به عنوان نمونه گفته می‌شود که کشور چین با جمعیت بسیار بالا اما تنها ۲ هزار دانشگاه دارد. این درحالی است که در کشور ما حدود ۳ هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی وجود دارد. اما آیا در حکمرانی شبیه به کشور چین هستیم؟

وی ادامه داد: تعدد مراکز دانشگاهی در کشور ما مشهود است اما اگر بخواهیم وزارت علوم را به سمت کوچک شدن پیش ببریم، قطعا منطقی نیست و جمع آوری مراکز آموزش عالی در شهرستان‌ها، محرومیت جوانان را در پی خواهد داشت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور خوزستان گفت: دانشگاه، به غیر از فعالیت آموزشی و پژوهشی، امنیت‌آفرین است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افراد تحصیل‌کرده نسبت به رفتار خود تعهد دارند و هر رفتاری را از خود نشان نمی‌دهند و این به معنای ایجاد امنیت است. از سویی، فرهنگ ما با تحصیلات دانشگاهی آمیخته شده است.

الماسی نژاد با بیان اینکه محدود کردن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با استدلال وجود تعداد بالای بیکاران تحصیلکرده، اشتباه است، یادآور شد: مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس داشتیم که بر اساس آن دانشگاه‌های علوم پزشکی، باید جذب دانشجوی خود را افزایش دهند. منطق این مصوبه این بود که تعداد متقاضیان تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی بالا است و برای پاسخ به این نیاز باید دانشگاه‌ها را افزایش داد و از سویی دیگر کمبود پزشک وجود دارد اما آیا این منطق درست و علمی است؟ از طرفی دیگر بحث نیاز به پزشک مطرح می‌شود که نیاز سینوسی است. اگر امروز به پزشک نیاز داریم قطعا فردا به مهندس، روانشناس و جامعه شناس نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: در دهه‌های گذشته، متقاضیان تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی زیاد و در علوم انسانی اندک بود اما اکنون برعکس شده است. البته به زودی، مجددا رشته‌های فنی و مهندسی متقاضی خواهند داشت. بنابراین، این منطق و تصمیمات باید واکاوی شوند.

الماسی نژاد ادامه داد: متاسفانه، شرایط نرمالی بر طرح آمایش سرزمینی آموزش عالی حاکم نیست و فشار بر دانشگاه‌های پیام‌نور و علمی کاربردی وارد می‌شود تا مراکز خود را جمع‌آوری کنند. اما از سویی دانشگاه آزاد اسلامی به معنای واقعی آزاد است و هر رشته و مرکزی مایل باشد اضافه می‌کند. این کار منطقی نیست اگر قرار است طرح آمایش اجرا شود باید برای دانشگاه آزاد نیز اجرایی شود. شرایط آمایش آموزش عالی، همگن پیش نمی‌رود. 

وی تاکید کرد: پس از فشار بسیار زیاد به دانشگاه پیام‌نور و هم‌اندیشی با وزیر علوم، برنامه‌ریزی شد که هر دانشگاه پیام‌نور آمایش خاص خود را اجرا کند و برخی مراکز و واحدها را به صورت خود خواسته حذف و یا به دیگر واحدها ملحق کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور خوزستان گفت: بر این اساس تعدادی واحد پیام نور در سطح استان کاندیدای حذف هستند و این واحدها تعداد دانشجوی بسیار اندکی دارند. معتقد هستیم که به برخی واحدهای دانشگاهی رسیدگی لازم انجام نشده است. بنابراین به سمت کوچک‌تر شدن رفتند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار