تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۹۶۰۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علت آتش سوزی بخشی از گرمابه ثبت ملی جنتِ اهواز چه بود؟

 چندی پیش یکی از فعالان میراث فرهنگی تصاویری از آتش‌سوزی درب گرمابه ثبت ملی جنت در اهواز منتشر کردند که واکنش‌های متعددی به دنبال داشت.

 خرداد ماه سال جاری حوالی ساعت یک بامداد یکی از فعالان میراث فرهنگی از سوختن درب گرمابه یا حمام ثبت ملی جنت در اهواز خبر داد. این فعال میراث فرهنگی عنوان کرد که بیم آن می‌رود پای دلالان بناهای تاریخی درمیان باشد.

پس از گذشت ۲ هفته از وقوع این حادثه رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز نسبت به آن واکنش نشان داد و علت آتش‌سوزی درب این حمام تاریخی را حضور افراد کارتن‌خواب و معتادان متجاهر اعلام کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز درخصوص آتش‌سوزی درب حمام‌ جنت که جزو آثار ثبت‌ملی اهواز است گفت: ۳۱ خرداد ماه سال جاری با اطلاع از حادثه آتش‌سوزی درب چوبی حمام جنت که دارای مالکیت خصوصی است و جزو آثار ثبت‌ملی اهواز به شمار می‌رود همکاران یگان حفاظت برای بازرسی در محل حضور پیدا کردند و با درب چوبی دچار آتش‌سوزی در این محل مواجه شدند.

 

کارتن خواب‌ها عامل آتش سوزی درب گرمابه تاریخی اهواز

زهره پرویزی افزود: علت این آتش‌سوزی با بررسی و تحقیق از اهالی محل و کسبه، حضور افراد کارتن‌خواب و معتادان متجاهر در آن محل باعث ایجاد این حادثه شده است.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی توسط نیروهای آتش‌نشانی کاملاً مهار شد و یک لنگه از درب حمام تقریبا از بین رفته و درب دیگر سالم است.

پرویزی با بیان اینکه محل وقوع حادثه توسط نیروی انتظامی صورتجلسه و ثبت شد توضیح داد: گزارش این موضوع برای استحضار به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ارسال شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز همچنین از بررسی کامل و جامع این بنا به لحاظ تعمیر و مرمت درب ورودی و بررسی مجدد بنا در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی اظهار کرد: کارتن خواب‌ها در داخل حمام نبودند بلکه از بیرون موجب آتش گرفتن درب این گرمابه شدند.

پرویزی با اشاره به اینکه این بنای ثبت ملی مالک خصوصی دارد توضیح داد: با توجه به اینکه بنا ثبت ملی است اداره میراث فرهنگی مجوز مرمت و بازدید از حمام را دارد از این رو طی هفته آینده به منظور مرمت درب حمام با حضور کارشناسان مرمت، بازدید از بنا صورت می‌گیرد.

گرمابه جنت در خیابان نظامی، محله ۲۴ متری (آزادگان) واقع شده است. این گرمابه دارای مساحتی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع است و زمان تاسیس آن به سال ۱۳۱۵ در دوران پهلوی اول بازمی‌گردد که تا نیمه دهه ۷۰ شمسی نیز دایر بوده است. گرمابه جنت دارای ورودی، هشتی، دهلیز، بینه یا سربینه، میاندر و گرم خانه بوده که برخی از این عناصر به مرور دستخوش تغییرات شده‌اند.

گرمابه جنت دارای رختکن (قباله)، هشت حمام نمره (حمام خصوصی)، یک اتاق نظافت، یک حمام عمومی، یک پله یکسره تا بام، انبار آذوقه، قسمت آتشخانه با حوض‌های آبگرم (سرداب) است. افزون بر آن این حمام دارای طاق‌های گنبدی مانند است که در وسط این طاق‌ها یک سوراخ برای تهویه و نورگیری ایجاد شده که نورگیری آن در نوع خو بی‌سابقه است. بطوری که در طول روز تمام حمام مانند بیرون روشن و پر از نور بوده است.

بنا بر نظر کارشناسان تاریخی و دوستداران میراث فرهنگی این گرمابه که در شهریور ۱۳۹۱ به شماره ۳۰۸۸۸ ثبت ملی شده و از بناهای شناخته شده شهر اهواز محسوب می‌شود، با توجه به موقعیت قرارگیری آن در مرکز شهر، شرایط تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی و حتی یک مرکز آب درمانی را دارد. 

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار