تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۲۹۵۸۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به بهانه یکم جولای، روز جهانی میوه؛
میوه ها، رنگین کمانی از خواص و ویتامین‌ها
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به یکم جولای، روز جهانی میوه، نکاتی درباره انواع میوه‌ها و چگونگی مصرف آنها ارائه کرد.


 یکم جولای، مصادف با ۱۱ تیرماه، روز جهانی میوه نامگذاری شده است و این نشان از اهمیت و جهانی بودن دغدغه مصرف میوه‌ها دارد. ایده این نامگذاری مربوط به سال ۲۰۰۷ است که تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مددکاری اجتماعی از دانشگاه کاربردی آلیس سالومون کشور آلمان دور هم جمع شده و به این نتیجه رسیدند که مهم‌ترین مسئله امروز جهان، تامین یک وعده غذای سالم برای همه انسان‌ها است.

دانشجویان این دانشگاه  سعی داشتند مردم و سازمان‌ها را به اهدای میوه دعوت کنند، بنابراین تقسیم میوه و سبزیجات، به عنوان ایده اصلی و هدف شکل‌گیری روز میوه تعیین شد. دفتر اصلی و ستاد روز جهانی میوه در برلین مستقر است، اما برنامه‌های آن فراتر از مرز‌های برلین و آلمان رفته و با شعار کلی و سازمانی «میوه برای صلح» فعالیت می‌کند که در این روز اقداماتی، چون اهدای میوه و کیک‌های میوه‌ای تا بشقاب‌های میوه به دوستان، خانواده، کودکان و افراد مستمند رایج است.

مهنوش صاحبدل، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه میوه‌ها رنگین کمانی از خواص و ویتامین‌ها هستند، گفت: گروه میوه‌ها شامل انواع میوه، آب میوه طبیعی، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک (خشکبار) و منابع غنی ازانواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، انواع املاح و فیبر محسوب می‌شوند.

وی افزود: آنتی اکسیدان به هر ماده‌ای گفته می‌شود که بتواند فرایند اکسیداسیون را مهار کند و مواد غذایی مختلفی را شامل می‌شوند، کارتنوئید‌ها مانند بتاکاروتن، لیکوپن و ویتامین C نمونه‌ای از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که فرآیند اکسیداسیون یا واکنش سلولی در برابر اکسیژن، پراکسید یا رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کنند، آنتی‌اکسیدان‌ها مواد سلامت بخشی هستند که شادابی و سلامت پوست، کاهش فرآیند پیری و مبارزه با عومل سرطان‌زا و افزایش سم زدایی در بدن از مهم‌ترین خواص آنها به شمار می‌رود.

صاحبدل میوه‌های غنی از ویتامین C را شامل انواع مرکبات (مانند پرتغال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین) و انواع توت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: این میوه در ترمیم زخم‌ها و افزایش جذب آهن غذا نقش مهمی دارند، میوه‌های غنی از بتا کاروتن (پیش ساز ویتامین A) عبارتند از طالبی، خرمالو، شلیل و هلو که مصرف این گروه نیز در جلوگیری از خشکی پوست، افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت و سلامت چشم و رشد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه میزان مورد نیاز مصرف روزانه میوه‌ها ۴-۲ واحد است، اضافه کرد: هر واحد از این گروه برابر است با:

یک عدد میوه متوسط) سیب، موز، پرتقال یا گلابی یا 
نصف گریپ فروت، یا
نصف لیوان میوه‌های ریز مثل توت، انگور، انار، یا
نصف لیوان میوه پخته یا کمپوت میوه، یا
یک چهارم لیوان میوه خشک یا خشکبار، یا 
سه چهارم لیوان آب میوه تازه و طبیعی
چه نکاتی هنگام استفاده از گروه میوه‌ها باید رعایت شود؟
از میوه‌های تازه یا آب‌میوه تازه و طبیعی به عنوان میان وعده در طول روز می‌توان استفاده کرد. بهتر است بیشتر از میوه‌های تازه  بجای آب میوه که دارای فیبر بیشتری است، استفاده شود.
اگر همواره یک ظرف بزرگ میوه در دسترس افراد خانواده باشد افراد خانواده بخصوص کودکان و نوجوانان تشویق به مصرف میوه می‌شوند.  
بهتر است در وعده صبحانه نیز میوه تازه مصرف شود.
میوه‌های خرد شده و قطعه قطعه شده  را باید سریع مصرف  کرد و تا زمان مصرف در یخچال نگهداری شود زیرا  با پوست کندن و قطعه قطعه کردن و با آسیب به بافت میوه به مرور محتوای ویتامین‌ها در آن کم خواهد شد.
در هنگام خرید میوه‌هایی خریداری شوند که بافت و پوست سالمی دارند و بیش از حد نرم نشده اند.  
برای تشویق کودکان به مصرف میوه همواره به عنوان میان وعده مدرسه، میوه در نظر گرفته شود، چون ذائقه و رفتار‌های صحیح غذایی کودکان از دوران کودکی شکل می‌گیرد.تنوع در مصرف میوه‌ها باید رعایت  شوند. زیرا ترکیب میوه‌ها نیز با هم متفاوت می‌باشد. بدین ترتیب ویتامین‌ها و ترکیبات مختلف دریافت می‌شود.
میوه‌ها را قبل از مصرف باید شست تا آلودگی‌ها از سطح آن پاک شود. هم چنین به علت احتمال وجود باقیمانده سموم دفع آفات بر پوست میوه‌ها بهتر است قبل از مصرف پوست میوه‌ها را جدا کرد.
از قرار دادن میوه پوست کنده در مجاورت هوا خودداری شود، زیرا ویتامین‌های آن به خصوص ویتامین C از بین می‌رود.
مصرف میوه کامل بهتر از آب آن است. درصورت مصرف آب میوه از انواع آب میوه طبیعی و تازه استفاده شود و از مصرف آب میوه‌های صنعتی که حاوی قند افزوده هستند پرهیز شود.
در میان وعده می‌توان از میوه‌های خشک  استفاده کرد بویژه کودکان و نوجوانان بعنوان تنقلات سالم و مغذی می‌توانند از انواع خشکبار استفاده کنند ولی توجه  شود که میوه‌های خشک حاوی مقدار زیادی قند هستند و افراط در مصرف آنها موجب بروز اضافه وزن و چاقی می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان در پایان گفت: یادمان باشد میوه‌ها نسبت به سبزی‌ها کالری بیشتری دارند پس در مصرف آنها افراط نکنیم.

:
:
:
آخرین اخبار