تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۸۵۵۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کار ویژه‌های نیشکر برای مدیریت بحران‌ها چه بود؟
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: شرکت توسعه نیشکر در سال ۹۷ با بحران خشکسالی روبرو شد که کل محصول ما را از بین برد، اما در سال‌های بعد آن را مدیریت کردیم، به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۰ که بحران خشکسالی بزرگ‌تری داشتیم؛ اما با مدیریت بحران صورت‌گرفته از طریق بازچرخانی آب و سایر روش‌ها توانستیم از این مرحله بدون ضرر و زیان عبور کنیم.
کار ویژه‌های نیشکر برای مدیریت بحران‌ها چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در مراسم افتتاحیه دومین رویداد نمایشگاهی مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) در تهران در حضور وزیر کشور و مقامات ارشد کشوری و لشکری، ضمن معرفی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، به اقدامات صورت در مدیریت بحران‌ها و پیشگیری‌های صورت‌گرفته در این شرکت پرداخت.

وی با اشاره به بهره‌گیری این شرکت از دانش و تجهیزات روز در مدیریت بحران‌های خشکسالی، سیل، کرونا، بحران کارگری هفت‌تپه و.. اظهار کرد: تنوع خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه در جغرافیای خوزستان ما را بر آن داشت تا ضمن پیشگیری و کاهش این تهدیدها، از طریق ایجاد فرماندهی واحد و مدیریت یکپارچه بحران، آن را به فرصتی برای نوآوری در مدیریت آنها تبدیل کنیم. 

ناصری تصریح کرد: مقام معظم رهبری درباره نیشکر در اسفندماه ۱۳۷۵ در جمع مسئولین وقت کشور و استان فرمایش تاریخی دارند که می‌فرمایند: «شاید در دنیا، خوزستان جزو بهترین جا‌ها و یا کم‌نظیرترین جا‌هایی است که مناسب نیشکر است. اولاً انسان را متأثر می‌کند که چرا از این مکان درگذشته به سود این مردم استفاده‌نشده است. ثانیاً خرسند می‌کند که حالا بحمدالله از این استفاده خواهد شد. بعد هم محصول این صنعت نیازی برای کـشور ماست. برای خودکـفایی کشور از لحاظ اقتصادی این‌ها چیز مهمی است که باید انـجام بگیرد».

محصول پربرکت در مناطق عملیاتی دفاع مقدس

ناصری در با اشاره به این که توسعه نیشکر در گستره کل خوزستان از شمال آن تا جنوبش پهن است، بیان کرد: توسعه نیشکر حدود یک‌صد هزار هکتار اراضی را شامل می‌شود و کشت و صنعت امام خمینی (ره) در منطقه شعیبیه شوشتر و دهخدا در شمال اهواز و در جنوب اهواز ۵ کشت و صنعت امیرکبیر، میرزا کوچک‌خان، دعبل خزاعی، سلمان فارسی و حکیم فارابی قرار دارند. علاوه‌برآن، شرکت‌های جانبی نیز در خوزستان مستقر هستند. همچنین شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس طراحی شدند و به اجرا درآوردند. 

دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی

مدیرعامل توسعه نیشکر در ادامه صنعت نیشکر را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: تأسیسات موجود در نیشکر همگی بعد از انقلاب اسلامی و با سرمایه بانک‌ها و دولت راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، مهم‌ترین زیرساخت‌ها و تأسیسات موجود در بزرگ‌ترین طرح کشاورزی - صنعتی تاریخ کشور که بعد از انقلاب اسلامی به بار نشسته است، شامل ۲۶۲ کیلومتر کانال اصلی، ۸ ایستگاه پمپاژ اصلی با ظرفیت ۲۵۲ مترمکعب بر ثانیه یعنی حدود ۳۰ درصد متوسط آب رودخانه کارون و دز، ۸۵ ایستگاه پمپاژ ثانویه و... است.

اشتغال پایدار مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی نیشکر

ناصری به اشتغال‌زایی و ایجاد امنیت پایدار در منطقه از طریق به‌کارگیری افراد جویای کار و آموزش و توانمند ساختن آنها اشاره کرد و گفت: ۲۶ هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند ایجاد اشتغال در استان خوزستان یکی از نیازهای اساسی کشور بود که به‌واسطه اجرای این طرح در این استان اتفاق افتاد. 

وی با بیان این که ایجاد اشتغال پایدار و تأمین امنیت شغلی برای افراد شاغل در کشت و صنعت‌ها مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی ماست، ادامه داد: همچنین به‌منظور شکوفا ساختن جامعه میزبان کشت و صنعت‌ها، هزینه‌کرد جاری توسعه نیشکر در سال جاری ۱۵۵ هزار میلیارد ریال در استان خوزستان است.

توسعه زنجیره ارزش محصول نیشکر

مدیرعامل توسعه نیشکر به کامل‌بودن زنجیره ارزش نیشکر و توجه به صنایع پایین‌دستی این محصول اشاره کرد و گفت: ۷ کارخانه تولید شکر، ۴ کارخانه تصفیه شکر، ۴ کارخانه تولید شکر دارویی، قهوه‌ای، طعم‌دار و بسته‌بندی و ۵ شرکت صنایع جانبی شامل الکل، خمیرمایه، یخ خشک، گاز بایو CO2 و سایر محصولات همچون ام‌دی‌اف، خوراک دام و.. در خوزستان مستقر و فعال هستند. این محصولات هم بازارهای داخلی را تأمین می‌کنند و هم به بازارهای مقصد صادراتی ارسال می‌شوند. 

ارتقا شاخص‌های پدافند غیرعامل و پایداری تولید شکر

وی به اقدام مهم در ارتقا شاخص‌های پدافند غیرعامل و پایداری تولید شکر پرداخت و افزود: حدود ۱۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنیم که ۷۰ مگاوات آن برای رفع نیاز شرکت و ۳۰ مگاوات باقیمانده را در شبکه برق سراسری تزریق می‌کنیم و در زمان بحران کمبود برق و در تابستان علاوه بر این که برقی مصرف نمی‌کنیم، بلکه نیاز جامعه پیرامون روستایی را تا حدودی تأمین می‌کنیم؛ بنابراین نه‌تنها صنعت نیشکر بحران بی‌برقی را پشت سر گذاشت، بلکه مازاد برق تولیدی نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به شبکه سراسری تزریق می‌کند.


خودکفایی کشور در تولید شکر دارویی

مدیرعامل توسعه نیشکر از تأمین پایدار شکر دارویی در داخل خبر داد و اعلام کرد: ما اقدام به تولید ۱۵ هزار تن شکر دارویی می‌کنیم و ۶۳ شرکت داروساز داخلی از ما خریداری می‌کنند و کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کردیم.  

به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر، در حوزه حمل‌ونقل نیز اقدامات مهمی صورت‌گرفته و به طور مشخص شرکت ایمن ترابر نیشکر همه محصولات ما را با تناژ یک میلیون تن را در سطح کشور جابه‌جا می‌کند.

امیدآفرینی با پروژه‌های جدید

ناصری راه‌اندازی پروژه‌های توسعه‌ای جدید را سبب امیدآفرینی در جامعه پیرامون کشت و صنعت‌ها دانست و گفت: پروژه‌های زیادی از جمله کارخانه کود فسفاته، کارخانه اسانس اکالیپتوس، دامپروری، کارخانه خوراک دام، کاغذسازی و قند دزفول، توسعه زنجیره زراعت چوب و همچنین طرح شورورزی را در دست اجرا داریم. 

کار ویژه‌های نیشکر برای مدیریت بحران‌ها

این پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت‌گرفته در مدیریت بحران‌های پیشروی نیشکر و پیشگیری‌های صورت‌گرفته پرداخت و توضیح داد: شرکت توسعه نیشکر در سال ۹۷ با بحران خشکسالی روبرو شد که کل محصول ما را از بین برد، اما در سال‌های بعد آن را مدیریت کردیم، به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۰ که بحران خشکسالی بزرگ‌تری داشتیم؛ اما با مدیریت بحران صورت‌گرفته از طریق بازچرخانی آب و سایر روش‌ها توانستیم از این مرحله بدون ضرر و زیان عبور کنیم. 

وی اضافه کرد: ما در سال ۹۸ نیز با بحران سیل مواجه شدیم و ۴۰ هزار هکتار اراضی ما درگیر شدند و کشت و صنعت‌های ما زیر آب رفتند، اما اقداماتی انجام دادیم که در آینده ان‌شاءالله هیچ سیلابی برای ما مشکلی ایجاد نکند و تمام سیل‌بندها و کارهای لازم پیشگیرانه انجام شده است.

ناصری افزایش تولید اتانول طبی و راه‌اندازی خط بسته‌بندی این محصول بهداشتی در اوج بحران اپیدمی کرونا را خدمتی صادقانه و هوشمندانه توصیف کرد و گفت: در بحران کرونا سالانه ۴۰ میلیون لیتر الکل تولید و ۸۰ درصد الکل کشور را تأمین کردیم. در بحث پیشگیری و حفظ جان کارکنان نیز خوشبختانه در خانواده توسعه نیشکر با ۲۶ هزار نفر پرسنل، به لطف الهی ما فقط یک مورد تلفات جانی ناشی از کرونا داشتیم. 

هفت‌تپه؛ عبور از بحران، بازگشت آرامش

سروسامان دادن به هفت‌تپه توسط شرکت توسعه نیشکر یکی از مهم‌ترین اقدامات این هلدینگ بزرگ صنعتی کشاورزی بود که توسط دکتر ناصری در این مراسم مطرح شد. وی گفت: در بزرگ‌ترین بحران کارگری کشور یعنی کشت و صنعت هفت‌تپه ورود کردیم و این مشکل را حل کردیم.

 اقداماتی همچون پرداخت معوقات، اصلاح ساختار سازمانی، ترمیم حقوق‌ها و یکسان‌سازی حقوق هفت‌تپه با نیروی کار توسعه نیشکر، اعمال پرداخت‌های مستمر و غیرحقوقی، اورهال کارخانه، احیای کانال‌های آبیاری و مزارع، توسعه صنایع جانبی و کشت‌های غیر نیشکری و.. از جمله موارد مورد اشاره دکتر ناصری به‌عنوان راهکارهای عبور از بحران و جلب رضایتمندی پرسنل بودند. 

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام علی (علیه‌السلام) مبنی بر «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ اِفْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اَللَّهُ» (هر کس آب و خاکی داشته باشد و بااین‌حال فقیر باشد، خدا او را از رحمت خویش دور کند) تأکید کرد ما به برکت این حکمت و آموزه نورانی توانستیم بحران‌ها را مدیریت و پشت سر بگذاریم. 

وی در پایان از سردار وحیدی وزیر کشور و امیر نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای در اختیار گذاشتن این فرصت و مساعدت و همکاری‌های صورت‌گرفته در بحران‌های مختلف تشکر و قدردانی کرد.
دومین رویداد بین‌المللی نمایشگاهی مدیریت بحران «ایران قوی ۱۴۰۲» که از چهارم دی‌ماه در مصلای بزرگ تهران برپا شده، امروز ششم دی‌ماه به کار خود پایان می‌دهد. این نمایشگاه به معرفی محصولات فناورانه از شرکت‌های دانش‌بنیان سراسر کشور می‌پردازد.

این رویداد شامل نمایشگاه بین‌المللی، کنفرانس علمی ارائه دستاوردهای تحقیقاتی، نشست‌های تخصصی راهبردی، رویداد استارت‌آپی دانش‌بنیان، جشنواره فرهنگی هنری، مانور و بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی تخصصی با تمرکز بر موضوعات کلیدی به‌روز مخاطرات کشور ایران است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار