تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۲۰۳۴۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضعف در اجرای پروژه‌های "آبفا" زندگی مردم اهواز را مختل کرد
  آبفای اهواز برای برطرف‌سازی مشکل پس‌زدگی فاضلاب اقدام به اصلاح شبکه فاصلاب در برخی مناطق کرده است اما کندی انجام پروژه و عدم نظارت سبب شده کانال‌های فاضلاب روباز و بدون حفاظ رها شده و زندگی مردم از جریان بیافتد.

پیکره شهر اهواز رنجور و زخم خورده است و در طی این سال‌ها هر دستگاهی به هر بهانه‌ای خراشی به این سیمای فرتوت انداخته است. شهر اهواز پس از جنگ تحمیلی از لحاظ زیرساخت‌ها به شدت آسیب دید؛ آسیبی که هیچ‌گاه ترمیم مناسب نشد.

مشکل آب و فاضلاب و معابر شهر اهواز قدمتی بیش از 40 سال دارد و مردم در این سال‌ها همواره با مشکل روبرو بودند. نبود مدیریت جامع و تدوین چشم انداز مناسب شده و بخشی نگری، سبب شده هر مدیری یک بخشی یا خیابانی را تعمیر و بخشی دیگر را به خود رها کند.

حفاری‌های آبفا خیابان‌های اهواز را غیر استاندارد کرده است

شهر اهواز از نظر کیفیت معابر و آسفالت کوچه و خیابان ها در وضعیت نامناسبی قرار دارد؛ به طوری کمتر خیابان بدون چاله در اهواز پیدا می‌شود. هر ارگانی و دستگاه خدمت رسانی گوشه‌ای از خیابان را کنده و دستگاهی دیگر نقطه ی دیگر را حفاری کرده است.

شوربختانه این حفاری‌ها به کندی صورت گرفته و زندگی مردم را به شدت متاثر ساخته است. حفاری‌هایی که اگر هم مرمت شوند هیچ‌گاه مثل سابق نشده و چاله‌ای به یادگار از خود در دل اسفالت کوچه و خیابان‌ها می‌گذارند.

وضعیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما طی سال‌های اخیر مشکلات متعددی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا آسفالت خیابان‌ها و معابر اهواز به یک معضل ناتمام و همیشگی تبدیل و روزبه‌روز به وخامت این مسئله افزوده شود.

پس زدگی فاضلاب؛ مشکلی که در مناطق اهواز وجود دارد

در کنار این معابر غیراستاندارد؛ حفاری‌های نیمه‌کاره تیری بر قلب زیرساخت‌های محله‌های اهواز و بویژه بخش مرکزی است و این چاله‌ها بعد از گذشت چندین ماه به حال خود رها شده است.

مشکل فاضلاب در اهواز هیچ گاه درست درمان نشد. بعد از هر بارندگی و پس زدگی‌های فاضلاب در شهر دوباره این بیماری بدخیم نمایان شده و هشدار مسئولان بهداشت درخصوص خطر تلاقی آب و فاضلاب شروع می‌شود. مشکل زیرساختی فاضلاب به فرسودگی محدود نبوده و طولانی شدن زمان تکمیل پروژه اصلاح خطوط فاضلاب دردی دیگر از سوی این سازمان بر زندگی مردم اضافه کرده است.

15 ماه زمان برای پروژه اصلاح شبکه فاضلاب یک خیابان!

آسفالت خیابان‌های منطقه پاداد و بویژه خیابان 5 فرعی شهید نجاریان بین یوسفی و سلطانی بیش از 15 ماه است که برای بهبود شبکه دفع فاضلاب و جلوگیری از مشکلات ناشی از پس‌زدگی فاضلاب، به صورت سراسری تخریب و با اینکه در این مدت مردم از زندگی عادی خود و رفت و آمدهای روزانه ساقط شدند ولی مسئولان تلاشی برای اتمام پروژه ندارند.

مهدی رهبری زاده از اهالی همین خیابان است، وی درباره این مشکلات و بوی فاضلاب اظهار داشت: شبکه فاضلاب منطقه به دلیل فرسودگی در بازه‌های زمانی مختلف می‌گرفت و در این سال‌ها کار ما این بود که با آبقا تماس بگیریم تا با فرستادن لجن کش مساله پس زدگی را موقت رفع کند.

وی ادامه داد: آبفا پارسال تصمیم گرفت کل شبکه فاضلاب منطقه را نوسازی کند تا مشکل برای همیشه حل شود. اما هنوز که هنوز است این اقدام صورت نگرفته و نبود نظارت سبب شده بیش از 15 ماه است خیابان‌ها حفاری و کنده شده و به حال خود رها شده است.

کانال‌های فاضلاب روباز به امان خدا رها شده است

این شهروند اهوازی ادامه داد:کانال‌های فاضلاب روباز رها شده و خیابان مسدود است و بوی فاضلاب زندگی را برای مردم دشوار کرده است. بخشی از ساکنین به دلیل تلنبار شدن فاضلاب در مقابل درب منزل امکان استفاده از ماشین شخصی خود را ندارند.

یکی دیگر از اهالی "خیابان 5 فرعی پاداد" اهواز اظهار داشت: نظارت در پروژه های آبفا درست اجرایی نمی‌شود؛ مثلا در همین خیابان چند هفته پیش پیمانکار آبفا در حالی که می‌خواست لوله‌های فاضلاب منطقه را تعویض کند؛ لوله اصلی آب شرب را قطع کرد.

وی ادامه داد: این قطع آب شرب و فاصلاب باعث شد فاضلاب وارد آب منازل و آب شرب مردم غیربهداشتی  شود؛ آب شرب منازل بوی اذیت‌کننده می‌دهد. البته پس از 24 ساعت به تعمیر لوله آب شرب اقدام کردند.

عدم نظارت و احتمال انفجار لوله گاز منطقه از سوی پیمانکار آبفا

وی افزود: 15 تیرماه پیمانکار آبفا با بیل مکانیکی به دلیل عدم دقت محل عبور لوله‌های گاز منطقه را تخریب کرد که اگر خدا رحم نمی‌کرد امکان داشت کل منطقه با خطر انفجار گاز روبرو شود.

این شهروند اهوازی بیان داشت: سرعت و نظمی در کار آبفا وجود ندارد. مگر مردم چقدر صبر باید کنند تا یک مشکل فاضلاب حل شود؟ بیش از یکسال پروژه به امان خدا رها شده است.

به گزارش تسنیم؛ فرسودگی شبکه فاصلاب در اهواز و به‌ویژه در بخش مرکزی سبب شده مردم منطقه همواره با مساله پس‌زدگی فاضلاب روبرو شوند. در این بین طولانی شدن پروژه‎‌های آبفا و سرعت پایین اجرای این اصلاح شبکه سبب می‌شود مردم با مشکلات زیادی روبرو شوند.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار