تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۹۵۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نتایج اولیه کنکور فردا اعلام می‌شود/ آغاز انتخاب رشته از 5 مرداد
نتایج اولیه آزمون سراسری سال 94 از ساعت 18 فردا بر سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام این خبر گفت: اسامی مجازین آزمون سراسری، فردا سه شنبه از ساعت 18 به صورت کارنامه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org منتشر می‌شود.

توزیع دفترچه‌های انتخاب رشته از اول مرداد

رییس سازمان سنجش در ادامه اظهارکرد: نتایج چهل و پنجمین آزمون سراسری ساعت 18 روز سه‌شنبه 30 تیر از طریق سایت سنجش اعلام می‌شود.

وی افزود: زمان انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته چهارشنبه 31 تیر و از طریق سایت سنجش آموزش کشور خواهد بود و روز پنج شنبه اول مرداد 94، دفترچه‌ راهنمای انتخاب رشته از طریق باجه‌های روزنامه‌ فروشی سراسر کشور توزیع می‌شود.

دکتر خدایی ادامه داد: زمان انتخاب رشته کنکور سراسری از پنجم تا دهم مرداد است و زمان انتشار پاسخ‌نامه‌های 75 هزار داوطلب روز 31 تیرماه خواهد بود؛ همچنین نتایج رشته‌های خاص و چند برابر ظرفیت گروه هنر، چهارم مرداد اعلام خواهد شد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: 30 تیر زمان انتخاب رشته مجازی داوطلبان از طریق سایت سنجش خواهد بود و در اطلاعیه‌ اول مرداد، نحوه پذیرش رشته‌ها از طریق سوابق تحصیلی اعلام می‌شود.

مهم‌ترین تغییرات آزمون 94

وی با اشاره به مهم‌ترین تغییرات آزمون 94، گفت: در دفترچه راهنمای امسال با اتخاذ یک تغییر، رشته‌ها بر اساس نوع دانشگاه تجمیع شدند؛ این در حالی است که سابق بر این، رشته‌ها بر اساس نوع رشته تجمیع می‌شدند.

خدایی افزود: تغییر دیگر در زمینه قانون ایثارگران است به طوری که میزان ظرفیت رشته‌های خاص از 20 به 25 درصد افزایش و حد نصاب نمره رشته‌های پزشکی از 80 به 70 درصد کاهش یافته است؛ سومین تغییر آزمون امسال در بحث انتخاب رشته، تغییر در سیستم بومی‌گزینی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است.

به گفته رییس سازمان سنجش و آموزش کشور، بر اساس قانون مجلس 30 درصد ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بر حسب نیاز به استان‌ها اختصاص یافته است و داوطلبانی که بر این اساس پذیرش می‌شوند باید سه برابر مدت تحصیل تعهد خدمت بدهند در نتیجه داوطلبان باید توجه داشته باشند در این رشته‌ها، امکان تغییر و انتقال رشته وجود ندارد و داوطلبان باید توجه کنند در صورت تحصیل هفت ساله در رشته پزشکی، باید 21 سال تعهد خدمت ارائه کنند.

وی افزود: علاوه بر این در زمینه پذیرش رشته‌های نیمه متمرکز هنر نیز تغییراتی اعمال شد که اسامی رشته‌های خاص متمرکز روز چهارم مرداد اعلام می‌شود و داوطلبان در روزهای هشتم، نهم و شانزدهم مردادماه طی دو مرحله در این رشته‌ها امتحان می‌دهند.

خدایی با بیان این که نتایج رشته‌های هنر شهریورماه همراه با سایر رشته‌ها اعلام می‌شود، تصریح کرد: در آزمون سراسری امسال محدودیت انتخاب رشته‌های خاص برداشته شده و داوطلبان می‌توانند در هر 150 کد رشته و محل، انتخاب خود را داشته باشند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اولین راهنمای سازمان سنجش و ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته، سه‌شنبه 30 تیر منتشر می‌شود؛ در این راهنما آشنایی با رشته‌ها، ضوابط انتخاب رشته، آشنایی با سهمیه‌بندی بومی‌گزینی و شیوه‌های انتخاب رشته به تفصیل شرح داده شده است.

به گفته وی، در کنکور سال جاری راهنمای نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی برای داوطلبان پیش‌بینی شده که این نرم‌افزار بر اساس آخرین اطلاعات نمره‌ای سال جاری داوطلب و آخرین نمرات سال گذشته، متناسب با ظرفیت امسال تعدادی رشته‌محل را به داوطلب پیشنهاد می‌کند تا او بتواند با توجه به شانش قبولی خود در رشته‌های مختلف، اقدام به انتخاب رشته کند.

خدایی تاکیدکرد: امسال به صورت متمرکز مشاوران و همکاران آموزش و پرورش در سازمان سنجش، آموزش داده شدند تا این افراد بتوانند در سراسر کشور داوطلبان را در انتخاب رشته اصولی و صحیح یاری کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری امسال، گفت: در آزمون امسال 877 هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد 59 درصد زن و 41 درصد مرد بودند؛ همچنین از این تعداد 796 هزار نفر در جلسه آزمون حضور یافتند این در حالی است که همیشه و در آزمون‌های گذشته بین 18 و 21 درصد افراد غایب بودند اما امسال تنها 10 درصد غایب داشتیم.

وی افزود: از مجموع 767 هزار و 257 نفر ظرفیت پذیرش، در رشته‌های علوم ریاضی و فنی بیشترین ظرفیت پذیرش را با تعداد 280 هزار و 247 نفر داشتیم؛ در رشته‌های علوم تجربی 227 هزار و 270 نفر، علوم انسانی 219 هزار و 215 نفر، در رشته‌های هنر 18 هزار و 196 نفر و در گروه زبان‌های خارجی 22 هزار و 379 نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد.

خدایی خاطرنشان کرد: با احتساب دانشگاه آزاد، 75 درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی از طریق سوابق تحصیلی پذیرش می‌شود که این رقم باید طی سه سال آینده به 85 درصد برسد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار