تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۹۰۳۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک استاد دانشگاه:
قانونی برای انتقال آب در کشور نداریم
عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی اهواز گفت: در حال حاضر سدسازی در کشور رواج پیدا کرده و علاوه بر نابودی محیط زیست موجب تخریب برخی از آثار میراث فرهنگی کشور نیز شده است.  

جعفر مرشدی اظهار کرد: به عنوان مثال در آبگیری سد جره رامهرمز، سد باستانی که متعلق به دوران ساسانی بود به طور کامل تخریب شد و اکنون در عمیق‌ترین نقطه آب قرار دارد.

وی افزود: در زمینه اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور یک خلاء قانونی دیده می‌شود زیرا معتقدیم اجرای این طرح ها بحران‌هایی زیست محیطی را برای کشورمان به دنبال دارند.

مرشدی با بیان اینکه نبود قوانین مدون برای انتقال آب بین حوضه ای ضعف قانون ما را نشان می‌دهد، تصریح کرد: انتقال آب بر اساس قوانین موجود در شرایطی جایز است که منطقه مبدا نباید مشکل آب داشته باشد اما می‌بینیم که فعالیت‌های فعلی در زمینه انتقال آب با این قانون مغایرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ریزگردهایی که امروز گریبان‌گیر مردم خوزستان و حتی کشور شده، بر اثر کمبود آب، وقوع پدیده خشکسالی و از بین رفتن تالاب‌ها و این بحران‌ها نتیجه برداشت مکرر آب از رودخانه‌های استان بوده است.

مرشدی اظهارکرد: در قوانین بین المللی انتقال آب بین حوضه ای، منطقه مقصد باید نهایت صرفه جویی در مصرف آب منتقل شده را داشته باشد اما اکنون بهترین برنج‌ها در اصفهان تولید می‌شود در حالی که این محصول در بین سایر محصولات کشاورزی، آب بالایی را مصرف می‌کند.

وی بیان کرد: مشکل دیگر این است که بزرگترین صنایع آب‌بر همچون کارخانه فولاد به جای احداث در حاشیه خلیج فارس در استان‌های کویری از جمله اصفهان احداث شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: ما اصلا قانونی برای انتقال آب در کشور نداریم و به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ای برای تدوین قوانین صیانت از رودخانه‌ها نخواهیم داشت و حتی یک جمله هم درباره انتقال آب در قوانین کشور دیده نمی‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار