تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۷۴۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبي پوشي که به پرسپوليس نرفت
10 نکته درباره سهراب بختياري زاده
سهراب بختياري زاده رسما اعلام کناره گيري از فوتبال را اعلام کرده و به تاريخ پيوست، او يکي از بهترين مدافعان تاريخ فوتبال ايران بوده است
سهراب بختياري زاده رسما اعلام کناره گيري از فوتبال را اعلام کرده و به تاريخ پيوست، او يکي از بهترين مدافعان تاريخ فوتبال ايران بوده است.

از این مدافع ماندگار، نکات ویژه منحصر به فردی در تاریخ فوتبال کشورمان ثبت شده است.

1. اولین شناسنامه ای که او، با آن وارد فدراسیون شده تاریخ تولدش را 20 شهریور 52 نشان می‌ دهد که به نظر می‌ رسد صحیح ترین است، در منابع مختلف تاریخ های متعددی را برای تولدش اعلام کرده اند، به طور نمونه در ویکی پدیا، تاریخ تولد او را 20 شهریور 51 (11 سپتامبر 1972) و در سایت تیم‌ملی او را متولد 30 شهریور 53 (11 سپتامبر 1974) معرفی کرده اند.

2. او صاحب 7 بردار و 2 خواهر بوده است. 3 برادرش فوتبالیست شده اند. علی بختیاری زاده کاپیتان صنعت نفت آبادان بوده است. فرشاد بختیاری زاده و حسین بختیاری زاده دروازه‌بان و دفاع سابق فولاد بوده و 3 بختیاری زاده معروف دیگر یعنی سیاوش، داریوش و کوروش پسرعموهای او بوده اند.

3. سهراب بختیاری زاده، یکی از 7 گلزن ایران در جام‌جهانی بوده است، 6 گلزن دیگر دانایی فرد، حسن روشن، حمید استیلی، مهدوی کیا،  گل‌محمدی و رضا قوچان نژاد بوده اند. گل او، گل مساوی ایران به تیم آنگولا در روز 31 خرداد سال 1385 یعنی در سومین دیدار ایران در جام‌جهانی ثبت شد.

4. سهراب بختیاری زاده، در 37 بازی ملی خود، 4 گل زده و 3 اخطار گرفته است. ا و 2 گل را به گوام، یک گل به سوریه در جریان برد یک ـ صفر در نیمه نهایی جام ملک حسین و گل دیگر را آنگونه که گفتیم به آنگولا در جام‌جهانی زده است.

5. اولین بازی ملی را سال 76 برابر کانادا در دیدار دوستانه ای بود که در آن یک ـ صفر برنده شدیم. آخرین بازی ملی بختیاری زاده همان دیداری بود که در روز 31 خرداد 85 در جام‌جهانی 2006 انجام و به تساوی یک ـ یک با آنگولا انجامید که او در آن بازی گل زد.

6. سهراب بختیاری زاده در تیم های مختلفی بازی کرده از آن جمله می‌ توان به فولادخوزستان، استقلال تهران و ارزروم اسپور، اشاره کرد. سپس به استقلال برگشته و بعد به فولاد پیوست، مدتی در تیم های صبا و پاس همدان بازی کرد و به فولاد برای سومین بار برگشت بازگشت به صبا و حضور واپسین در استقلال‌خوزستان، نشان دهنده طول زمان بسیار بازیگریش در لیگ بود که از سال 1376 آغاز و تا سال 1393 ادامه دار بود.

7. سهراب بختیاری زاده در زمان آری هان مورد توجه باشگاه پرسپولیس قرار داشت اما با تغییر این سرمربی و حضور مصطفی دنیزلی پرونده انتقال این بازیکن به پرسپولیس بسته شد.

8. سهراب بختیاری زاده در مسابقات و تورنمنت های بسیاری حضور داشته است اما اگر او همه بازی های ملی فاصله سال 77 تا 85 حضور می‌ یافت، بالاتر از 85 بازی ملی داشت. او تورنمنت های بزرگ مثل بازی های آسیایی 98 بانکوک آسیایی 2002 بوسان و جام ملت های 2004 را از دست داد.

9. سهراب بختیاری زاده، پیشگام دفاع خطی در فوتبال ایران بود. اولین نسل دفاع خطی در ایران، خرداد 79 در جام ملک حسین (WAFF) بود که طی آن رهبری‌فر و سهراب بختیاری زاده در سیستم 2ـ4ـ4 جلال طالبی، مدافعان میانی بودند.

10. با احتساب تولد در روز 20 شهریور 52 او با گلی که روز 5 مهر 92 با پیراهن استقلال‌خوزستان به صبا زد، اولین گل بازیکنان بالای 40 سال در فوتبال ایران بوده است.

مرجع / ورزش سه
:
:
:
آخرین اخبار