تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۷۲۶۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
26 مهر‎؛ آغاز هفته تربیت‌بدنی و ورزش
ایرانی‌ها به ضرورت اهمیت ورزش پی نبرده‌اند
عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که در ایران هنوز به ضرورت اهمیت ورزش پی برده‌ نشده است، گفت: ورزش برای تقویت و بهبود تمامی جنبه های انسانی موثر است.

مسعود نیکبخت اظهار کرد: ورزش با توجه به این‌که اثرات جسمانی – روانی دارد، برای تقویت و بهبود تمامی جنبه های انسانی موثر است. ورزش می تواند روی ابعاد ذهنی، روانی و فیزیولوژیکی فرد تاثیر بگذارد.

وی بیان کرد: نسبت به جوامع پیشرفته غربی، مردم ایران آن طور که انتظار می رود به سمت ورزش عمومی روی نیاورده اند و جای کار بسیاری وجود دارد تا بتوانیم مردم را برای ورزش کردن بسیج کنیم. کشورهایی مانند چین و تایلند نیز که از نظر پیشرفت اقتصادی شبیه ما هستند، نسبت به ما بیشتر به ضرورت اهمیت ورزش در زندگی پی برده اند.

وی ادامه داد: در کل این موضوع نیاز به کار عمیق فرهنگی دارد و ما هنوز به ضرورت اهمیت ورزش پی نبرده ایم و این به یک کار تخصصی نیاز دارد که چگونه می توانیم مردم را برای ورزش کردن بسیج کنیم. اگر در این زمینه کار تحقیقاتی و مطالعاتی صورت بگیرد، قطعا می توان راه‌کارهای خوبی به دست آورد.

این استاد دانشگاه گفت: ورزش کردن باعث تقویت بنیه بدنی می شود. به طور مثال ورزش های هوازی باعث تقویت دستگاه قلبی – تنفسی می شوند و علاوه بر آن گردش خون را بهبود می بخشند و از فشار خون و سکته‌های مغزی و قلبی جلوگیری می کنند و باعث بهبود کارایی دستگاه تنفسی بدن می شوند.

وی افزود: ورزش کردن همچنین در سیستم متابولیکی بدن، شکل‌گیری بدن و افزایش به کارگیری اکسیژن در سلول تاثیر می‌گذارد و باعث بیشتر شدن شادابی فرد می‌شود. در حالت کلی تحقیقات نشان می‌دهد ورزش کردن روی ابعاد فیزیکی، روانی و ذهنی، اثرات بهبود بخشنده ای دارد.

نیکبخت بیان کرد: در افرادی که دچار کم خوابی بوده اند، مقایسه ای بین قرص خواب و ورزش کردن انجام شد که متوجه شدند ورزش کردن در عمق خواب موثرتر بوده و باعث شده است که افراد، عمیق تر بخوابند. از نظر جسمانی نیز باعث افزایش قوای جسمانی و اکسیژن‌گیری و بالا رفتن استقامت فرد می شود و موجب می شود فرد در مقابله با کارهای روزمره خود توانمندتر شود.

وی خاطر نشان کرد: حتی روزانه پنج دقیقه فعالیت ورزشی مانند درجا دویدن و طناب زدن می تواند در بهبود آمادگی جسمانی افراد تاثیرگذار و باعث تقویت دستگاه قلبی – تنفسی و استخوان ها شود. البته زمان های بیشتر نیز می تواند روی سطح انرژی، کنترل وزن و دستگاه قلبی – تنفسی، تاثیر بگذارد.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: مسعود نیکبخت ، ورزش
:
:
:
آخرین اخبار