تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۷۰۱۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکترای جامعه‌شناسی و آسیب‌های اجتماعی مطرح کرد :
خشونت نمادین؛ بزرگ‌ترین معضل جوانان امروزی
دکترای جامعه‌شناسی و آسیب‌های اجتماعی از خشونت نمادین؛ بزرگ‌ترین معضل جوانان امروزی نام برد.

در خصوص مشکلات عدیده اجتماعی که مردم در حوزه‌های فردی و اجتماعی با آن مواجه هستند که گاهی به فرد بر می‌گردند و گاهی به جمع؛ با محمد مجدی‌نصب دکترای جامعه‌شناسی و آسیب‌های اجتماعی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در زیر آن را می‌خوانید.

هویت را برایمان تعریف کنید.

راه‌های متفاوتی هستند که جامعه را تشکیل می‌دهند. حوزه فردی اساسی‌ترین بخش تشکیل اجتماع است و متاسفانه این بی‌هویتی جوانان، سردرگمی و مسائل مشابه حوزه فردی را تهدید می‌کند. هویت یعنی کیستی و چیستی، یا به عبارتی من کیستم. بیشتر جوانان ما بی‌هویت‌اند زیرا که تغذیه جوانان مشخص نیست. دستگاهی به نام فرهنگ در جامعه ما وجود دارد که هر کسی ساز خودش را می‌زند بدون توجه به علاقه و اهداف دیگران. ما همه می‌دانیم اگر هر کسی ساز خود را به دلخواه بزند آرمانی در جامعه نخواهیم داشت.

بزرگ‌ترین معضل جامعه امروز ما چیست؟

خشونت نمادین؛ این خشونت به معنای تضاد و درگیری‌هایی که در جامعه وجود دارد و بر سر ارزش‌ها شکل می‌گیرد. جوان بدون کار، زندگی اجتماعی و مدرک‌های غیرتحصیلی هویتی ساخته ندارد و جای آن را خشونت نمادین خواهد گرفت که تاثیری منفی بر جوانان می‌گذارد. ذائقه جامعه را در واقع ساختار تشکیل می‌دهد.

برنامه‌های تلویزیون تا چه میزان تاثیری منفی بر افراد می‌گذارند؟

برخی سریال‌های ساخت ایران نیازهایی در افراد ایجاد می‌کند و مردم نیز برای رسیدن به این نیازها به انواع حرکات اقدام می‌کنند. همه برنامه‌های برای همه افراد مناسب نیست.

چرا جوانان امروزی درست و به گونه‌ای صحیح اجتماعی نشده‌اند؟

آستانه تحمل و گفت‌وگو در جامعه ایران فوق‌العاده کم است، زیرا که از کودکی جامعه‌پذیر نشده‌ایم و نیاموختیم که چگونه جامعه‌پذیر باشیم. نداشتن کنش متقابل، یعنی با دو دقیقه صحبت، دقیقه سوم پرخاشگر می‌شویم که نمونه بارز آن را می‌توان در بداخلاقی و خشونت در تمام حوزه‌های اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و ورزشی مشاهده کرد. صحبت اینجاست که از کنش‌های موجود در جامعه، تمدن بشریت شکل گرفته، زیرا که از بدو خلقت ما نمی‌توانستیم و نخواستیم متمدن شویم، زیرا که تمدن نه اختیاری بوده و نه اجباری. ما از نقطه علم به نقطه ثروت نگر داشته‌ایم و در همین راستا کنش‌هایی ایجاد و با فشار جامعه ارزش و هنجارها باعث اجبار فرد در رعایت آنها شد؛ به عبارتی تمدن بشریت بر اساس اجبار و فشارهای جامعه ایجاد شد. وابستگی و رشد در کنش‌ها به بهتر شدن مسیر آن کمک می‌کند.

افراد در خانواده‌ها کمرنگ شده‌اند، علت این امر را در چه می‌بینید؟

حرکاتی که افراد برای رسیدن به اهداف خود انجام می‌دهند دایره کلمات را بازتر می‌کند. وقت گذرانی در فضای مجازی پیشرفت کرده و ازدواج‌های مجازی و عشق‌های مجازی نیز در حال افزایش است که طلاق نیز به دنبال آن افزایش یافته و صحبت‌های اجتماع خیلی کمرنگ شده در این میان پررنگی صحبت‌های مجازی پررنگ‌تر مشاهده می‌شود. دقت در حوزه‌های مختلف برای ایجاد این زنای ذهن خالی از لطف نخواهد بود، زیرا که این حوزه‌ها عامل ایجاد درگیری و تشویش در افراد مختلف به‌ویژه جوانان می‌شود. بد‌حجابی در جامعه زنای ذهن را ایجاد می‌کند که در جامعه امروزی به سادگی نمایان شده است.

علل افزایش طلاق و تاخیر در ازدواج چیست؟

عامل به تاخیر افتادن ازدواج را می‌توان حجاب نام برد و متاسفانه بد‌حجابی بانوان در جامعه امروزی خیلی عادی شده و دغدغه اصلی جامعه، عادی شدن حجاب امروز زن در کشور است. ویل دورانت، جامعه‌شناس غرب معتقد است: یک زن وقتی وضوحی برای مرد باشد هیجان‌انگیزتر است تا بتواند نصیبش کند. شخصی که از صبح تا شب در فضای مجازی احساس اروتیک دارد تفاوت زیادی با شخصی است که در اجتماع و فضای زنده این احساس را دارد.

سبک و شیوه زندگی اسلامی در جامعه ما با آنچه انتظار می‌رود چه اندازه همخوانی دارد؟

همه می‌دانند که بهترین روش برای آموختن، تکرار است و اگر شما چیزی را تکرار کنید ملکه ذهنتان خواهد شد. سبک زندگی ما در حال حاضر رو به سبک غربی است و جوانان به بلوغ اجتماعی و فکری نرسیده‌اند، درست است که سطح سواد و مدرک تحصیلی بالاست؛ اما نگاه‌های این افراد پخته و عمیق نیست. این افراد امروزه بعد از طلاق، جشن‌های پایان زندگی و راحتی از زندگی سابق خود، می‌گیرند و این برای جامعه ما مطلوب نیست.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار