تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۹۷۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون انرژی مجلس:
انتقال آب کارون آینده طرح احیای اراضی کشاورزی را در هاله ای از ابهام قرار می‌دهد
هر گونه انتقال تونلی از سرشاخه های رودخانه کارون غیر ممکن است به دلیل این که هر گونه برداشت با این وسعت خوزستان را که یکی از بزرگترین استان های کشور و اقتصادی و ملی ترین آنهاست به چالش اساسی می کشاند
نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با انتقال آب کارون سرنوشت و آینده طرح احیای اراضی 550 هزار هکتاری کشاورزی موسوم به طرح رهبری در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

جواد سعدون زاده اظهار کرد: با تداوم وضعیت کم آبی موجود در کارون و انتقال آب آن اجرای تمام طرح های کشاورزی و باغبانی ما هم توجیه خود را از دست می‌دهد و غیر قابل انجام خواهد بود.

وی با بیان اینکه رییس جمهوری به وزیر نیرو دستور توقف انتقال آب از سرشاخه های کارون برای مصارف صنعتی و کشاورزی را داده است گفت : توقف انتقال آب مصوبه بوده و نباید خلاف آن صورت گیرد تا زمانی که مطالعات کارشناسی در این زمینه به نتیجه برسد.

سعدون زاده گفت: دستور موکد رییس جمهوری، وزیر نیرو و شورای عالی آب است که انتقال آب فعلاˈ متوقف باشد تا مطالعات و سنجش تمام شود و وقتی آبی وجود ندارد و کارون به جزیره‌ای تبدیل و در برخی مناطق بستر آن خشک شده انتقال آب توجیهی ندارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به دلیل کم شدن مفرط دبی رودخانه کارون، آب شور پیشروی خیلی زیادی داشته است؛ تا جایی که حد فاصل اروند تا خرمشهر آب شور و اکوسیستم کارون به محیط زیست رودخانه ای آب شور تبدیل شده است. در بهمنشیر هم به دلیل برداشت زیاد آب از سرشاخه های کارون ای سی آن از شش هزار میکروموس بالاتر رفته است.

وی افزود: ای سی بهمنشیر در زمستان که فصل بارندگی است باز هم از چهار هزار میکروموس پایین تر نیامده و این در حالی است که نرم جهانی شوری یک هزار و 500 میکروموس است و اگر از این میزان بیشتر شود حتی مصارف بهداشتی آن هم زیر سوال می رود و بحث مصرف آن به عنوان شرب هم منتفی می شود.

وی گفت: تقلایی که هموطنان ما در برخی استان ها دارند و این نوع نگاه آنها به کارون نگاه درستی نیست و این تلاش ها تبعات زیست محیطی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی خیلی پیچیده ای را به دنبال خواهد داشت.

سعدون زاده افزود: هر گونه انتقال تونلی از سرشاخه های رودخانه کارون غیر ممکن است به دلیل این که هر گونه برداشت با این وسعت خوزستان را که یکی از بزرگترین استان های کشور و اقتصادی و ملی ترین آنهاست به چالش اساسی می کشاند.

وی اظهار کرد: انتقال آب حیات اقتصادی، طبیعی و سیاسی خوزستان را از بین می برد و این اقدام برای مدیران ارشد و حاکمیت نظام غیر قابل قبول است؛ برخی افراد با طرح خواسته های نامعقول و ویرانگر به وحدت و همبستگی ملی ما آسیب می زنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امید است بیش از این کار کارشناسی، مدیریتی و حاکمیتی را به لایه های زیرین جامعه گسترش ندهند که اگر به مطالبه توده ای تدیل شود ابعاد سیاسی خواهد داشت و مورد ملامت مردم ایران و در راس همه رهبر معظم انقلاب که دغدغه جهان اسلام و حرکت کشور به سوی قله های تکامل و صفوف ملت برای همبستگی ملی را دنبال می کنند قرار خواهد گرفت.

وی افزود: کارون جزو عظیم ترین سرمایه های ملی ایران و رویکردهای غلط و غیر حسابگرانه ممکن است به این سرمایه و بالتبع خوزستان آسیب جدی وارد کند.

سعدون زاده گفت: هم اینک انتقال آب از سرشاخه های کارون برای مصارف کشاورزی و صنعتی متوقف شده است و بحث آب شرب هم نیاز به حفر تونل های گسترده و وحشت ندارد و با لوله های چند اینچی قابل تامین است.

وی افزود: اگر کسی جرمی را مرتکب شود فردای حادثه پنجه مستحکم قانون و قوه قضاییه سراغش خواهد رفت و باید پاسخگو باشد؛ به این دلیل که کارون بزرگ و سرچشمه های آن سرمایه های ملی است اگر کسانی به دنبال انهدام این سرمایه ها باشند آن را محکوم می‌کنیم.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار