تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۶۸۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی 26کودک مشکوک به اوتیسم در استان
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: سال گذشته 26 کودک مشکوک به ابتلا به اوتیسم در استان خوزستان شناسایی شدند.

غلامعلی جعفری اظهار کرد: 4 مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی در شهرستان‌های اهواز، اندیمشک و ماهشهر فعال هستند که آموزشی‌های تخصصی توانبخشی را به کودکان دارای اختلال اوتیسم و خانواده‌های آنان ارایه می‌دهند.

وی توضیح داد: اوتیسم اختلالی است که رشد و گسترش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و شیوه تفکر فرد را مختل می‌کند. تشخیص این اختلال در سال‌های نخست زندگی اهمیت فراوانی دارد؛ علایم این اختلال از 18 ماهگی بروز یافته و معمولا در 24 ماهگی قابل تشخیص است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: در سال 91 به منظور اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در خصوص اوتیسم، برنامه کشوری جهت غربال اختلالات طیف اوتیسم ویژه کودکان 2 تا 5 سال در 5 استان خوزستان، همدان، خراسان رضوی، کرمان و قم اجرا شد؛ سال گذشته نیز این برنامه در شهرستان ماهشهر به عنوان پایلوت همزمان با 14 استان دیگر به اجرا در آمد.

جعفری افزود: در مرحله اول با برگزاری کارگاه‌های حساس‌سازی و توجیهی در شهرستان ماهشهر با حضور بیش از 40 نفر از مسئولان مراکز بهداشتی، درمانی، بهورزان، کارشناسان بهزیستی و مسئولان مهدکودک‌ها و مهدهای قرآنی و ... با هدف ارتقای سطح آگاهی جامعه نسبت به اختلالات طیف اوتیسم برگزار شد. مرحله دوم نیز با حضور بیش از 70 نفر از پایگاه‌های سطح یک که شامل مهدکودک‌ها، روانشناسان غیردولتی و پایگاه های سطح دو برگزار شد و آموزش‌های لازم جهت آشنایی مسئولان و کارشناسان مربوط با اختلالات اوتیسم ارایه شد.

وی اظهار کرد: در مرحله سوم نیز کارگاه بازآموزی و تشخیص غربال برگزار شد. مرحله اجرایی (ارزیابی) از ابتدای مهر تا آبان ماه انجام شد و در مرحله نهایی 26 کودک مشکوک به اوتیسم شناسایی شدند که پس از شناسایی این کودکان، مرحله مداخله خانواده به اجرا در آمد و توسط مراکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی، آموزش‌های لازم از طریق در اختیار گذاشتن کتابچه‌هایی حاوی اطلاعات مربوط به این اختلال به خانواده ها، ارایه شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار