تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۶۳۵۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:
برداشت‌کامل‌اراضی‌به‌صورت‌سبز امکان‌پذیرنیست
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در سال زراعی 93ـ 94 برنامه شركت توليد 4 میلیون و 609 هزار تن نیشکر بوده که خوشبختانه توانستیم 4 میلیون و 725 هزار تن نیشکر تولید کنیم و این رقم بالاترین رقم و رکورد در تاریخ توسعه نیشکر است و این حجم تولید، بسیار قابل توجه بوده است.

نسیم صادقی در نشست خبری که امروز، 7 خردادماه در محل این شرکت برگزار شد، اظهارکرد: پیش‌بینی ما در سال زراعی 93ـ 92، تولید 480 تا 500 هزار تن شکر خام بود اما توانستیم 452 هزار تن شکر خام تولید کنیم.

وی افزود: برای سال زراعی 94 ـ 93 نیز پیش‌بینی ما تولید 5 میلیون و 400 هزار تن نیشکر است و امیدواریم با همکاری مجموعه توسعه نیشکر به تولید ظرفیت اسمی یعنی 700 هزار تن شکر خام برسیم.

صادقی تصریح‌کرد: ظرفیت اسمی کارخانه الکل سوختی نيز 33 میلیون لیتر است که در سال 93ـ 92، تولید این کارخانه به 32 میلیون لیتر رسید. قرار است در کنار این کارخانه، کارخانه دیگری با ظرفیت 20 میلیون لیتر ایجاد کنیم که درصدد هستیم استارت آن امسال زده شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه‌داد: همچنین پیش‌بینی ما در کارخانه خمیرمایه 7 هزار تن بوده است که امسال در این کارخانه تولید به 6 هزار و 916 تن خمیرمایه رسید.

وی بیان کرد: در زمینه توليد MDF نیز 61 هزار مترمکعب MDF تولید شد، در حالی که پیش‌بینی ما برای تولید MDF، 99 هزار مترمکعب برابر حدود 80 درصد ظرفیت کارخانه بود.

صادقی گفت: یکی از مباحث مهم در زمینه MDF بحث بازار آن است. متاسفانه در چند ماه اخیر، حجم زیادی MDF وارد کشور شد که این مساله تولیدات داخلی را مشکلات جدی مواجه کرد و ما در زمینه فروش MDF با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه‌داد: از آنجایی که این کارخانه MDF خام تولید می‌کند، کارخانه روکش MDF نیز ایجاد شده است که امیدواریم با فعالیت این 2 کارخانه محصولات خوبی را به کشور ارایه دهیم تا از واردات جلوگیری کنیم. البته انتظار داریم دولت با توجه به تاکیدات رهبری، نگاهی ویژه به تولید داخل داشته باشند و ما بتوانیم از توانمندی‌های داخلی حداکثر استفاده را ببريم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان‌کرد: اما در بحث شکر، اختیار و واردات شکر به وزارت جهاد کشاورزی منتقل و تعرفه‌ای وضع شده و تا زمانی که نیاز به واردات شکر نباشد واردات ممنوع است.

صادقی اظهارکرد: شکر یکی از کم مساله‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین کالاهای استراتژیک کشور است. تا پایان سال 1394 کشور هیچ مشکلی درخصوص تامين شکر ندارد.

وی افزود: استان ما نقش بسیار مهمی در تثبیت شکر و تامین آن داشته است. 650 هزار تن شکر خام در استان تولید می‌شود که با توجه به این حجم تولید، شرکت توسعه نیشکر با احتساب تولیدات شرکت هفت‌تپه و کارون، 60 درصد سهم تولید شکر در کشور را به خود اختصاص داده است.

صادقی گفت: تولید خوراک دام در سال زارعی 93-92، 34 هزار تن بوده است. امکان تولید بیشتر برای ما وجود دارد اما باید زمینه فروش فراهم شود. متاسفانه استان ما از خوراک دام استقبال کمتری داشته و ما در استان‌های دیگر این محصول را عرضه می‌کنیم.

وی افزود: خوراک دام تولیدي مرغوب است وامکان افزایش تولید وجود دارد اما در حال حاضر متناسب با نیاز و فروش در حال تولید هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان‌کرد: کل مزارع نیشکر جهان حدود 25 میلیون هکتار است که برداشت سبز در جهان 20 درصد و برداشت به صورت سوخته از مزارع 80 درصد است. در هیچ جای دنیا حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نمی‌توانید جایی را مشاهده کنید که کل برداشت آن سبز باشد.

صادقی اظهارکرد: برداشت کامل اراضی به صورت سبز امکان‌پذیر نیست و هر کس ادعا می‌کند که برداشت اراضی با تناژ بالا باید سبز باشد نیشکر را نشناخته است.

وی افزود: در هیچ جای دنیا، نه در امریکا و استرالیا و نه در برزیل که مرکز تولید نیشکر دنیا است و سایر کشورها، در هیچ کدام برداشت سبز به تنهایی امکان ندارد.

صادقی در زمینه اظهارات برخی مسوولان درباره آتش زدن مزارع نیشکر، خاطرنشان‌کرد: نمی‌شود آدم چشم خودرا ببندد وبدون علت و آگاهی در این زمینه صحبت کند و بگوید اگر مزارع را بسوزانید، درب کارخانه را خواهیم بست.

وی افزود: 17 هزار نفر در شرایط فعلی در کارخانجات توسعه نیشکر کار می‌کنند و با احتساب اشتغال در فصل کشت، این تعداد به 23 هزار نفر می‌رسد؛ اگر می‌خواهید کارخانه توسعه نیشکر را تعطیل کنید، پس تعطیل کنید.

صادقی بیان‌کرد: به نظر شما چرا مردم از سرمایه‌گذاری در استان فرار می‌کنند؛ چرا کسی در استان سرمایه‌گذاری نمی‌کند. برخوردهای مسوولان ما باید مسوولانه باشد.

وی گفت: هر ساله 200 تا 300 هزار هکتار از مزارع گندم پس از برداشت سوزانده می‌شوند چرا مسوولان فقط ما را می‌بینند؟؛ این فشارها فشارهای سیاسی است؛ در هر صورت ما معتقدیم که آلاینده نیستیم. واقعا چاه‌های نفتی آلایندگی ندارند و گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند؟؛ آیا فولاد آلایندگی ندارد و فقط ما آلاینده هستیم؟

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: زمانی به ما تهمت‌هایی درباره آلودگی و سوزاندن مزارع می‌زنند که بارندگی بوده است؛ وقتی بارندگی باشد برداشت ما کاملا تعطیل است و امکان ورود به زمین در بارندگی وجود ندارد.

وی خطاب به کارشناسان محیط زیست اظهار‌كرد: هیچ‌کدام از تهمت‌ها را قبول نداریم. زمانی که ما تعطیل هستیم باید مسوول چه چیزی باشیم. من نمی‌خواهم از این مباحث فرار کنم بلکه باید واقع‌بین باشیم؛ به ما می‌گویند که پساب خود را وارد کارون می‌کنیم در حالی که ما یک قطره آب هم وارد کارون نمی‌کنیم.

صادقی بیان‌کرد: 16 میلیون تن نمک توسط سد گتوند وارد زمین‌های استان شده و این ادعا را می‌کنیم و حاضریم آن را ثابت کنیم و دلیل شوری آب سد گتوند کاملا مشخص است.

وی ادامه‌داد: برخی دستگاه‌ها در زمینه توسعه نیشکر منفعلانه برخورد می‌کنند و گناه را برگردن دیگری انداخته و فرافکنی می‌کنند. بنده یک چیزهایی می‌دانم که نمی‌خواهم آن‌ها را رسانه‌ای کنم.

صادقی درباره ورود زه‌آب نیشکر به تالاب هورالعظیم خاطرنشان‌کرد: آب هورالعظیم شیرین است و زه‌آب نيشكر با EC 8 هزار میکروموس است و شاید با وضعیت تالاب سازگار نباشد اما اگر از ما بخواهند، در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: انتظار داریم که مسوولان با ما یک همراهی و تعاملی داشته باشند؛ ما یک تولیدکننده هستیم و مسوولان بروند جلوی فولاد و نفت را بگیرند. مگر می‌شود واحدی در کشور ایجاد شود که آلایندگی نداشته باشد. آلایندگی‌های ما در حد استانداردهای جهانی است. ما ذره‌ای آب که آب کارون را آلوده کند یا EC را افزایش دهد، نداریم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی درباره پروژه شکر طعم‌دار اظهارکرد: شکر طعم‌دار یک کالای فانتزی است و در حال حاضر دستگاه‌های آن نصب شده و مشکلی نداریم. مجوز بهداشت آن هنوز اخذ نشده اما مجوز صادرات آن کسب شده است. ظرفیت تولید شکر حدود 60 تن در سال است که بالای یک میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است. شکرهای طعم‌دار شامل طعم‌های لیمویی، وانیلی، دارچینی و هلی می‌شود.

صادقی درباره شکر قهوه‌ای نيز گفت: تولید شکر قهوه‌ای با ظرفیت 7 هزار تن در برنامه واحد ميرزا کوچک‌خان است. یک شرکت هندی طرف قرارداد ما است و امیدواریم به‌زودی استارت اجرای آن را بزنیم. شاید مبلغ سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن حدود 5 میلیارد تومان باشد.

وی افزود: سطح زيرکشت شركت توسعه نیشکر حدود 66 هزار و 292 هکتار بوده اما برنامه ما حدود 70هزار هکتار است و در حال حاضر کمتر از 5 درصد از برنامه عقب هستیم. همچنین قرار است 14 هزار زمین دیگر را به زیرکشت ببریم.

اخبار مرتبط :
بوي مرموز از كجا به شهر اهواز مي‌آيد؟
نمی‌توان گفت که انتشار بوي نامطبوع فقط از اين كارخانه بوده است
مهلت 15 روزه به کارخانه الکل سازی رازی
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار