تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۶۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افغانستان بر سر هامون ایران چه آورد+تصاویر

به گزارش مهر، سیستان زمانی انبار غله ایران بود، اما اكنون بادهای 120 روزه، قد كشیده اند و تا 160 روز در سیستان و بلوچستان ادامه دارند. قطع آب این رودخانه و خشك شدن دریاچه هامون به سبب قطع آب هیرمند توسط افغانستان، موجب افزایش بادهای 120 روزه و حركت شن های روان و گرد و غبار شده است و تاكنون خسارات زیادی به بخشهای مختلف وارد كرده است.

- سیستان و بولچستان از حدود 11 سال پیش تاكنون به دلیل قطع رودخانه هیرمند و خشك شدن بستر دریاچه هامون با بحران خشكسالی روبرو شده است و منطقه ای كه در گذشته به انبار غله ایران معروف بود اكنون با از بین رفتن كشاورزی، دامپروری و صید و صیادی دست به گریبان است.

- متوسط بارندگی دنیا 750 میلی متر در سال است كه این میزان در ایران حدود 250 میلی متر و در سیستان در شرایط معمولی 59 میلی متر است.

http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2009/04/438254_orig.jpg

هامون پیش از خشك شدن

http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2009/04/438253_orig.jpg

هامون پس از خشك شدن

- حیات سیستان به رودخانه هیرمند كه از افغانستان سرچشمه می گیرد وابسته است. آب این رودخانه به سوی ایران به علت جنگ و بی ثباتی این كشور چندین دوره قطع و باعث ایجاد خشكسالی های شدید شده است. كه آثار زیان بار اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای این منطقه در پی داشته است.

- با ادامه این شرایط، اثری از نیزارهای تالاب هامون به جای نخواهد ماند و این معضل با تبعات زیان ‌بار فراوانی این منطقه را همچنان تهدید می ‌كند.

http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2010/10/578485_orig.jpg

- با پدیده خشكسالی در منطقه سیستان كه سرمنشا آن افغانستان است، نه تنها مشكلات اقتصادی دامنگیر منطقه شده بلكه معضلات بهداشتی و زیست محیطی نیز بسیاری از ساكنان این استان را با مشكل رو به رو كرده است.

- كارشناسان و برخی مسئولان بر این باورند كه اگر دولت افغانستان با جمهوری اسلامی ایران همكاری كند بسیاری از این مشكلات حل خواهد شد و نه تنها مردم سیستان و بلوچستان بلكه ساكنان استان های همجوار دو كشور همسایه افغانستان و پاكستان نیز از فقر و محرومیت خارج می شوند زیرا بیش از 90 درصد مایحتاج و نیازمندی های مردم این دو كشور بخصوص استان های همجوار از این منطقه تامین می شود.

http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2010/12/597641_orig.jpg

رودخانه هیرمند

:
:
:
آخرین اخبار