تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۵۵۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشريح آخرين وضعيت تالاب‌هاي خوزستان

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان وضعيت كنوني چهار تالاب هورالعظيم، شادگان، ميانگران، و بامدژ در استان خوزستان تشريح كرد.

 احمدرضا لاهيجان‌زاده اظهار كرد: دكتر ابتكار رييس سازمان حفاظت محيط زيست، در سفر اخير رييس جمهور به استان خوزستان حضور داشت كه از سوي مشاور محيط زيست و استاندار خوزستان به وي پيشنهاد شد كميته‌اي تحت عنوان كميته حفاظت از تالاب‌ها و سواحل در تمام استان‌هايي كه داراي تالاب هستند به رياست استاندار همان استان تشكيل شود.

 وي ادامه داد: با توجه به اينكه استاندار خوزستان اهميت ويژه‌اي به بحث تالاب‌ها در استان قايل است، دكتر ابتكار اين پيشنهاد را پذيرفت و به تازگي در نامه‌اي، تشكيل اين كميته را به 31 استانداري كشور ابلاغ كرد. جاي خوشبختي است كه اين ايده از استان خوزستان در يك اقدام ملي شكل گرفت.

 مديركل حفاظت محيط زيست استان خوزستان گفت: اولين جلسه اين كميته به عنوان پيش جلسه اصلي يك‌شنبه آينده به رياست معاون عمراني استانداري و در روز جهاني تالاب‌ها جلسه اصلي اين كميته به رياست استاندار خوزستان تشكيل خواهد شد. در اين كميته تمام مسايل مربوط به تالاب‌ها مطرح و براي هر كدام راهكارهاي لازم و اجرايي دنبال مي‌شود.

 لاهيجان‌زاده افزود: اين يك فرصت ويژه و طلايي براي استان است كه بتوانيم مشكلات تالاب‌ها را به سرعت حل كنيم. تالاب‌ها از زيستگاه‌هايي هستند كه در صورت آبدار شدن و كمي توجه، به سرعت احيا شده و شرايط خود را بازيابي مي‌كنند.

 وي تصريح كرد: تالاب شادگان اكنون وضعيت خوبي دارد و مي‌توان گفت از نظر اكوسيستمي و ميزان مساحتي كه آبدار شده شايد بهترين تالاب كشور باشد.

 مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: تالاب هورالعظيم به دليل بارندگي‌هاي خوب اخير بخش زيادي از آن آبدار و احيا شده است. در خصوص جاده‌هايي كه در جنگ احداث شده و همچنين فعاليت‌هاي نفتي در اين تالاب جلساتي برگزار شد و تعهدات لازم در مرحله اجراست.

 لاهيجان‌زاده ادامه داد: تمام جاده‌ها براي برقراري ارتباط نقاط مختلف تالاب به صورت زيرگذر احداث مي‌شوند و ظرف چند ماه آينده زيرگذرها تكميل خواهند شد. بخشي از تالاب هورالعظيم كه به خاطر فعاليت‌هاي نفتي از آبگيري آن ممانعت شده، وزرات نفت در اين زمينه متعهد شده آبگيري اين بخش را از خرداد سال آينده آغاز كند. با اين اقدام 20 تا 30 هزار هكتار از تالاب هورالعظيم در اين نقطه زير آب مي‌رود.

 وي اظهار كرد: تالاب ميانگران نيز با بارندگي اخير وضعيت خوبي پيدا كرده ولي وضعيت آن از نظر زيست محيطي مورد رضايت نيست. فاضلاب شهري ايذه به درون تالاب ريخته مي‌شود به اين دليل اجراي تصفيه‌خانه فاضلاب در اين نقطه جز اولويت‌ها قرار گرفته و مكان يابي آن در حال نهايي شدن است.

 مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: تالاب بامدژ نيز به صورت طبيعي از طريق بارندگي آبگيري مي‌شود كه اين تالاب نياز به ساماندهي دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار