تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۵۱۷۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استفاده از انرژي پاك در مارون

شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون در حال نصب و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي خورشيدي به منظور تأمين انرژي مورد نياز سيستم روشنايي و انتقال اطلاعات در چاه‌هاي تزريق گاز مي‌باشد.

 داريوش شكرخدايي، مدير عمليات اين شركت ضمن اعلام اين خبر گفت: در راستاي پايش و مانيتورينگ چاه‌هاي تزريقي از حيث عملكرد و داشتن اطلاعات فرآيندي، تصميم به نصب سيستم انتقال اطلاعات گرفته شد اما نيرورساني به چاه‌هاي نفت و گاز به دليل پراكندگي و دوري از پست‌هاي برق با استفاده از خطوط انتقال از لحاظ فني و اقتصادي مقرون به صرفه نبود؛ لذا برآن شديم تا سامانه خورشيدي (فوتوولتائيك) را براي تأمين انرژي سيستم گيرنده و فرستنده و نيز روشنايي محيط مورد استفاده قرار دهيم.

وي ضمن قابل توسعه و ارتقاء خواندن اين سامانه افزود: اين سيستم با داشتن سلول‌هاي خورشيدي منوكريستال پربازده و زمان پشتيباني 72 ساعته، برق مورد نياز سامانه روشنايي و سيستم انتقال اطلاعات را توليد مي‌كند.

شكرخدايي به مدت زمان و هزينه اجراي اين پروژه اشاره كرد و گفت: اين پروژه  در 3 ماه و با هزينه‌اي حدود 480 ميليون تومان در حال انجام است.

مدير عمليات شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون مشاركت توليدكنندگان و تامين‌كنندكان داخلي در اين طرح را علاوه بر دانش فني كاركنان اين شركت به‌خصوص اداره نگهداري و تعميرات، از عوامل اصلي موفقيت آن دانست و افزود: در اين طرح از روش مزارع خورشيدي متمركز براي هر چاه استفاده شده است و ضمن قراردادن اين شركت در باشگاه دارندگان انرژي‌هاي نو و تجديدپذير مي‌تواند در طول‌مدت بهره‌برداري 20 ساله، سود و صرفه‌اي حدود 3000 ميليارد ريال، معادل 120 ميليون دلار را به همراه داشته باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار