تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۱۶۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با اعتراض به انتقال آب سرشاخه‌های کارون
پنجمین زنجیره حمایت از کارون

مردم اهواز برای پنجمین مرتبه زنجیره انسانی حمایت از کارون در کنار این رود تشکیل دادند.

 مردم خوزستان در اعتراض به انتقال آب رودخانه کارون به زاینده‌رود اصفهان با تشکیل زنجیره انسانی مخالفت خود را نسبت به انتقال آب طرح بهشت آباد اعلام کردند.

هزاران نفر از اهوازی‌ها که بسیاری با ماسک‌های نمادین در این زنجیره حضور داشتند، اعتراض خود را نسبت به آلودگی هوا و انتقال کارون اعلام کردند.

این پنجمین بار است که خوزستانی‌ها در کنار کارون زنجیره انسانی حمایت از کارون را تشکیل می‌دهند.

فعالان محیط زیست می‌گویند که این انتقال آب، دبی یا آورد رودخانه‌های منتهی به جلگه خوزستان و خلیج فارس را به شدت کاهش می‌دهد.

اخیرا نیز جمعی از دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه علوم تحقیقات اهواز نیز اعتراض خود را به طرح انتقال آب کارون اعلام کرده‌اند.

این دانشجویان به مدت یک هفته با تنظیم طومار، برای نشان دادن اعتراض به این طرح امضا جمع‌آوری کردند، پس از آن قرار شد این طومار را برای دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند.

گفته می‌شود اجرای مختصر طرح انتقال آب، برای نخستین بار عمق متوسط رودخانه کارون به کمتر از یک متر در مقطع اهواز رسیده و شوری رودخانه کارون نیز بشدت افزایش یافته است.

شرکت کنندگان ضمن مرتبط دانستن همه عوامل زیست محیطی به همدیگر، از مسئولان کشور و در رأس آنها رئیس جمهور خواستند تا نسبت به نابودی محیط زیست به دلیل اصرار استان‌های مرکزی واکنش جدی نشان داده و طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را برای همیشه تعطیل کند.

اخیرا نیز باران‌های مشکل ساز بیش از 18 هزار نفر از خوزستانی‌ها را به دلیل تنگی نفس به بیمارستان‌ها کشاند.

اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در استان چهار محال و بختیاری به استان‌های مرکزی کشور مانند اصفهان، یزد، کرمان و قم (طرح بهشت آباد) اعتراض مردم خوزستان را به همراه داشت و مخالفان این طرح با تشکیل زنجیره انسانی با انتقال این حوضه آبی مخالفت کردند؛ همچنین اجرای این طرح موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شد.

به اعتقاد برخی از مخالفان با اجرای این طرح، خوزستان هر دو یا سه سال یک بار با کمبود شدید منابع آب مواجه می‌شود که برخی از آن به عنوان خشکسالی یاد می‌کنند.

بر اساس این طرح قرار است 500 میلیون متر مکعب آب از تونل کوهرنگ یک، 250 میلیون متر مکعب از کوهرنگ دو، 150 میلیون متر مکعب از سد چلگر و برای قم 300 میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه منتقل شود.

همچنین فعالان محیط زیست گفته‌اند که این انتقال آب، دبی یا آورد رودخانه‌های منتهی به جلگه خوزستان و خلیج فارس را به شدت کاهش می‌دهد.

همچنین اجرای مختصر این طرح، برای نخستین بار عمق متوسط رودخانه کارون به کمتر از یک متر در مقطع اهواز رسیده و شوری رودخانه به شدت افزایش یافته است.

خدابخشی، رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان که از ساعات اولیه تشکیل پنجمین زنجیره حضور داشت بر خواسته‌های برحق مردم و فعالان زیست محیطی استان تاکید کرد.

وی که از یکی از فعال‌ترین افراد در حوزه آب استان است گفت: به طرح آمایش سرزمین و قابلیت‌های توسعه کشاورزی در کشور توجه نشده و توسعه کشاورزی و حفر چاه ها و بهره برداری از منابع آب و طرح‌های انتقال آب حوضه به حوضه در کشور به شدت تابع سیاسی بازی است.

به گفته وی، مراکز قدرت هیچ سخن کارشناسی و تخصصی جدیدی را که در راستای منافع کوتاه مدت خود نباشند را در تصمیمات خود بر نمی‌تابند و در مقابل آن به شدت موضع می‌گیرند که مهمترین دلیل به قهقرا رفتن منابع آب کشور و در لبه نابودی قرار دادن آن است.

 چهارشنبه 24 مهر ماه 1392 اولین زنجیره انسانی حمایت از کارون توسط تعدادی از جوانان اهوازی شکل گرفت، پس از آن برای دومین بار با حضور ده‌ها هزار نفر برای دومین بار اهوازی‌ها اعتراض خود را در قالب تجمع زنجیره اعلام کردند.

این تجمعات همچنان ادامه داشت تا اینکه روز گذشته نیز پنجمین زنجیره تشکل شد؛ اعتراض کنندگان، واکنش‌های مبهم و غیر شفاف مسئولان را دلیل ادامه تجمعات خود اعلام کرده‌اند.

 در دومین و سومین زنجیره برخی از نمایندگان مجلس این شهر، اعضای شورا و دیگر مسئولان شرکت کردند، سومین زنجیره انسانی حفاظت از رودخانه کارون نیز با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در ساحل این رودخانه در اهواز تشکیل شد.

پس از تشکیل سه بار زنجیره انسانی توسط دوستداران محیط زیست اهوازی، سید شکر خدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ایران از ادامه این روند حمایت کرد. چهارمین زنجیره حمایت از کارون نیز با عنوان زنجیره سکوت به دلیل شفاف نبودن سخنان مقامات مسئول ملی و محلی، روز جمعه 9 آبان 1392 در ساحل غربی رودخانه کارون در اهواز برگزار شد. در این زنجیره که با حضور هزاران شرکت کننده بود، مهدی یراحی از خوانندگان پاپ ایران نیز برای حمایت از کارون حضور داشت.

پیش از این نیز عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس به رئیس جمهور در خصوص انتقال آب کارون به سایر استان‌ها تذکر داد و گفت که این کار باعث نابودی استان خوزستان می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد که مردم خوزستان و اهواز بهتر است که در کنار کارون بمانند و با آرامش هرچه تمام و از طریق تجمع به صورت حرکت فرهنگی حرف خود را به مسئولان منتقل کنند.

 پنجمین زنجیره حمایت از کارون با حضور هزاران شهروند خوزستانی و برخی مسئولان تشکیل شد. پیش از این عضو هیئت علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با حضور در مراسم نمادین زنجیره حمایت از کارون آن را یک اعتراض کاملا علمی و منطقی نسبت به هدرروی منابع ملی دانست که هیچگونه شائبه سیاسی و منطقه‌ای در آن نیست.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار