تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۵۰۷۰۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک پیشنهاد برای استاندار مقتدایی؛
همایش دفاع ازکارون بزرگ را با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی سراسر کشور برگزار کنید
مسائل کارون فقط در موضوع انتقال آب آن خلاصه نمی شود. اگر اینطور بیاندیشیم، راه نجات کارون در فردای روزی که مسئله انتقال آب منتفی می شود، باز هم بی رهرو باقی خواهد ماند. کارون مسائل و گره های زیادی دارد که بیشتر آنها به دلیل آشکار نشدن یا فقدان یک همت عالی و ملی برای توجه و چاره جویی برای آنها، بی توجه مانده اند. این همایش فرصت مناسبی برای این توجه و رسیدگی خواهد بود
خوزنیوز /غلامرضا مومنی (رئیس انجمن های صنفی آموزشگاههای آزاد خوزستان و عضو هیات علمی دانشگاه):

مطلب «دفاع از کارون باید ملی و فرا استانی باشد» نوشته آقای شوراب در اتخاذ شیوه های دفاع ملی از رودخانه کارون می تواند راهگشای مسیری باشد که تا امروز مسائل کارون را فقط در حیطه استان خوزستان قرار داده است. رودخانه کارون نه فقط یک منبع حیاتی برای مردم در جغرافیای مهمی از کشور است بلکه یک میراث بزرگ برای نسل های آینده نیز است. این وظیفه انسانی، دینی و میهنی است که در دفاع از موجودیت کارون، هم کسانی که در کنار آن زندگی می کنند و هم کسانی کیلومترها از آن فاصله دارند اما خود را به ایران عزیز متعلق می دانند، کوشش کنند.
با توجه به اینکه دلایل ما برای دفاع از کارون بسیار بیشتر از بی توجهی های امروزی است، و نیز علاقه و وابستگی به کارون، قبل از اینکه یک ویژگی منطقه ای باشد، دغدغه همه دوستداران محیط زیست وپشتیباننان حفظ ومصرف بهینه منابع همگانی و حیاتی کشور است، باید از این راهکار موجود حداکثر بهره برداری را به نفع کارون انجام دهیم.

همچنین با توجه به مساعی استاندار مقتدایی در موضوع دفاع از کارون و انتصاب یک مشاور ویژه یعنی دکتر قمشی که خود از اساتید صاحب نام و از مدافعان کارون در سال های گذشته است، بنظر می رسد که برگزاری یک همایش بزرگ مرکب از کارشناسان و اساتید دانشگاهی در جلب توجه عموم ایرانیان به موضوع کارون و حمایت از آن، بسیار مفید و تعیین کننده خواهد بود.

این همایش هچنین می تواند زمینه و جهت اصلی مطالعات آتی درباره کارون را فراهم نماید و مقدمه برای یک بررسی جامع و به روز درخصوص این رودخانه بزرگ باشد. بدون شک، یکی از علل اساسی در بی توجهی به وضعیت کنونی کارون، تصویر نادرستی است که بر اساس آمار و اطلاعات سال های گذشته تهیه شده است و تصمیم سازی و تصمیم گیری درباره موضوعات وابسته به کارون را در راه دشوار و زیانباری قرار می دهد.

باید این نکته مهم را یادآور شد که مسائل کارون فقط در موضوع انتقال آب آن خلاصه نمی شود. اگر اینطور بیاندیشیم، راه نجات کارون در فردای روزی که مسئله انتقال آب منتفی می شود، باز هم بی رهرو باقی خواهد ماند. کارون مسائل و گره های زیادی دارد که بیشتر آنها به دلیل آشکار نشدن یا فقدان یک همت عالی و ملی برای توجه و چاره جویی برای آنها، بی توجه مانده اند. این همایش فرصت مناسبی برای این توجه و رسیدگی خواهد بود.

این همایش همچنین می تواند فرصت ذی قیمتی برای نمایش عینی و ملموس رودخانه ای باشد که دروضع نگران کننده قرار گرفته است و اگر این وضع موجود توسط نخبگان اجتماعی و دانشگاهی سراسر کشور و بویژه استان های مقصد انتقال آب، از نزدیک دیده شود، بی شک و شبهه، آنها نیز همراه ومدافع کارون خواهند شد.

این همایش به مدافعان محیط زیست در استان خوزستان این فرصت را خواهد داد تا با مشارکت جدی در این همایش، انگیزه و توان مجددی را برای توجه مردم در دفاع اصولی و کارشناسانه از کارون بکار بندند. همچنین این همایش فرصت مغتنمی است تا افراد داوطلب در حمایت از کارون، در گروه ها و سازمان های غیر دولتی مدافع کارون منسجم شده و برنامه های طولانی مدتی را برای همکاری با استانداری خوزستان در جهت حفظ کارون تدوین و در نظر گیرند.

استانداری خوزستان با وجود استاندارمقتدایی که از دوستداران و حامیان حفظ محیط زیست و بویژه دفاع از کارون است، یک امتیاز بزرگ برای فعالان در این زمینه می باشد. اگر این همکاری میان نیروهای فعال اجتماعی و استانداری برقرار گردد، نه فقط توان نیروهای اجتماعی در دراز مدت به کاهش و انزوا نمی رود بلکه با جهت گیری های صحیح و درستی که صورت می گیرد، این توان در مسیر درست و نزدیک به هدف جریان خواهد یافت.

یادمان باشد که فقط در صورتی می توان به اهداف اصلی اعلام شده در حفاظت از کارون دست یافت که مردم، نخبگان و نمایندگان مردم در مجلس و استانداری خوزستان بعنوان عالی ترین نماینده دولت در استان، در کنار یکدیگر و در نهایت آرامش و بردباری تلاش نمایند و بتواند توجه و حمایت آحاد ملت ایران و سپس هیات دولت را در دفاع از کارون جلب نمایند. تجربه تلخ سال های های پیشین نشان می دهد که جوش و خروش های مقطعی و بدون پشتوانه همگانی و کشوری از کارون، فقط در مدت اندکی می تواند پایدار بماند و پس از آن و فروکش کردن احساسات عمومی، روال امور به مسیر قبلی باز خواهد گشت.

آقای استاندار، ما می دانیم که مشکلات فراوانی در راه آغاز شده خود برای مدیریت استان دارید اما موضوع کارون یک مسئله ای است که اگر در زمان مدیریت شما کوتاهی در دفاع از آن صورت گیرد، پیامدهای ناگواری در سال های آتی در انتظار مردم استان و سرنوشت کارون بعنوان بزرگ ترین رودخانه ایران خواهیم بود. جنابعالی می دانید که اگر همت عاجلی از سوی استانداران پیشین وجود داشت، امروز کار این رود بزرگ به اینجا کشیده نمی شد. بگذارید فردای دیگر، یاد دیگری از استاندار مقتدایی باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۰
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
6
با تشکر از اقای مومنی . نمایندگان اصفهان می گویند حرفهای ما بر اساس امار است اما چه اماری ؟ این امار 20 سال پیش گرفته شده که کارون پر اب بود نه حالا که قایق در ان به گل می نشیند . مردم استانهای دیگر که نمی دانند در این استان چه خبر است وچشم و عقلشان به امارهاست ، حتی اگر این امار اشتباه باشند که هستند نقاط دیگر کشور ان را صحیح می بینند وانتقال اب برای انها منطقی می شود به همین دلیل صدای نمایندگان استان به جایی نخواهد رسید ، با دعوت از نخبگان کل کشور به استان می توانیم وضعیت کارون را به انها نشان دهیم و انسانهای زیادی از کشور را به سمت خود کشیده وهمراه کنیم از این طریق می توان جلوی انتقال اب را گرفت . اقای مقتدایی وخانم ابتکار و بسیاری از مسئولین گفته اند ما از زنجیره ی انسانی در حمایت از کارون پشتیبانی می کنیم اما اما اما چرا شبکه ی خوزستان هیچ همکاری با مردم نمی کند وحتی خبری از ان پخش نمی کند ویا قضیه را طور دیگری جلوه می دهد ، ولی خشکی زاینده رود در تمام شبکه های ملی و ان هم بطور گسترده نمایش داده می شود ؟ چرا این زنجیره های انسانی باید از طریق فیسبوک اطلاع رسانی و هدایت شود وچرا یک مقام مسئول در استان این زنجیره را هدایت نمی کند ؟ چرا هیچ مسئولی در استان بطور شفاف از این انتقال صحبت نمی کند ، یکی میگوید این طرح 30 درصد پیشرفت داشته دیگری میگوید متوقف شده یا اینکه هنوز اجرا نشده ، مردم هم واقعا نگرانند . پس ما هنوز در شفاف سازی این قضیه هم مشکل داریم متاسفانه . از اقای مقتدایی و دیگر مسئولین استان می خواهم با تغییر روش وپیگیری فراوان جلوی این انتقال اب را بگیرند تا حداقل دردی دیگر بر دل مردم مظلوم وبا فرهنگ خوزستان ننشیند.
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
7
کارون بی دفاع شده است آن رود خروشان قابل کشتیرانی به باریکه آبی تبدیل شده که غفلت شود به رودخانه ای فصلی تبدیل می شود از تمامی مسئولین ونمایندگان مردم در مجلس تقاضا می شود به این مهم توجه بیشتر واهتمام جدی شود.
جلیلی از مسجد سلیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
0
4
کو گوش شنوا
خوزستانی متعهد
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
0
7
سلام پس قضیه خیلی واضح وروشن شد که مسولان واستاندار اصفهان فقط به فکر استان خودشون است چون موقعی که از اقای زرگر درمورد انتقال آب کارون به زاینده رود کارون متضرر نمیشود درپاسخ میگوید.(وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که با توجه به سابقه کاری شما در وزارت نیرو آیا با انتقال آب از کارون به فلات مرکزی، این رودخانه با کم آبی مواجه می‌شود، گفت: من در حال حاضر استاندار اصفهان هستم و مسوول منابع آبی وزارت نیرو نیستم، اما می‌دانم که مسائل آبی استان اصفهان در حال پیگیری است و خللی در انجام آن‌ها ایجاد نشده است. )خیلی واضح گفت که من فقط به فکر استان اصفهان هستم.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
1
4
به خدا گل گفتی و پیشنهاد میکنم اگر برای تامین هزینه های این همایش مشکلی هست شماره حساب اعلام تا مردم و دوستداران کارون خود هزینه آنرا متقبل شوند
karoon
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
2
5
رود كارون، اي كارون افسانه اي تو تك ستاره اي به حق همين شب عزيز قسم
منتظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
2
0
ايا بهتر نيست براى اصلى ترين معضل و مشكل استان يعنى بيكارى اين همه دلسوزى شود؟استان خوزستان غرق در بيكارى ست، تمام خانواده ها به نوعى با اين مشكل مواجه هستند، باىد از استاندار بخواهيم كه برنامه هاى خود را /اگر برنامه اى باشد/ در مورد اين معضل بيان كند . . . . . .:-)
کارون زنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
0
2
وقتی استاندار اصفهان انقدر شیک و مجلسی،انقدر تابـــــــــــــــــــــــــلو جانبداری از استانش می کنه و اصلا به موضوع انتقال آب ملیتی نگاه نمی کنه و می گه:" من در حال حاضر استاندار اصفهان هستم و مسوول منابع آبی وزارت نیرو نیستم"،چه اصراریه که خوزستان و خوزستانیا و کارشناسان خوزستان به این مساله ملی نگاه کنن نه استانی وبشینن جیگر کباب کنن واسه زاینده رود؟
سورنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
2
1
اگه مسئولين خوزستان با غيرت باشند از كارونشان دفاع خواهند كرد ولي بدبختي ما خوزستانيها اين است كه مسئولين ما يه ذره هم به فكر اين استان نيستند وگرنه استان ما با اينهمه ثروت اينقدر بدبخت نبود كاش مسئولين ما هم مثل اصفهانيها به فكر استانمان بودند آن موقع خوزستون گلستون مي شد نه به آونا كه مي خوان دنيا را بخورن نه مسئولين ما كه ... بيچاره ما واين استان هميشه مظللوم 8سال از دست عراقيها كشيديم حالا از دست ... ما تو اين دنيا مونديم والا
گمنام
|
Germany
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
6
1
من خوزستانیم اهل شوشتر هستم با اینکه میخوان اب کارونو انتقال بدن به اصفهان خوشحالم چون از استانم متنفرم
:
:
:
آخرین اخبار