تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۵۰۵۱۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دفاع از کارون باید ملی و فرا استانی باشد
باید کارون را مورد مطالعه جدید قرار داد و تا زمانی که نتایج جامع این بررسی روشن نشده است، جانبداری یا مخالفت با انتقال آب کارون، نمی تواند متکی به یک دیدگاه علمی و فنی باشد/ کارون یک منبع ملی است اما اگر دفاع از آن بعنوان دفاع از یک منبع ملی، منافعی برای خوزستان دارد، دلیل نمی شود تا یک اصفهانی یا یک یزدی از موجودیت کارون دفاع نکند. یعنی ما آنگونه از کارون دفاع کنیم که همه ایران در دفاع از آن مصمم باشند حتی اگر فکر کنند که این دفاع آنها نفع ویژه ای برای استان خوزستان داشته باشد. این همان دفاعی است که ملت بودن ما را، مهر، عطوفت و توجه انسانی ما را نسبت به یکدیگر، تضمین می کند
خوزنیوز/ خداداد شوراب: با آنکه موضوع کارشناسی جدید رودخانه کارون، پیشنهادی بود که در اولین نوشته خود مطرح کردم و بسیار علاقه مند بودم تا منظور خود را از این کارشناسی و ابعاد گسترده آن بیان کنم، اما انتشار چند نوشته ازجمله نوشته ای با عنوان معیارهاي جهانی در انتقال آب بین حوضه ای بخوبی در این مورد روشن و مفید بود. نویسنده با استناد به معیارهای مطرح شده درباره انتقال آب بین حوضه ای از سوی یونسکو، این پرسش مهم را کرده که آیا در موضوع انتقال آب کارون به مناطق مرکزی ایران، معیارهای فوق رعایت شده است یا خیر؟ تمام تلاشم در نوشته های قبلی بر این بود تا بیان کنم که باید کارون را مورد مطالعه جدید قرار داد و تا زمانی که نتایج جامع این بررسی روشن نشده است، جانبداری یا مخالفت با انتقال آب کارون، نمی تواند متکی به یک دیدگاه علمی و فنی باشد.

کارشناسی کارون یک بررسی همه جانبه درباره جایگاه یک رودخانه بزرگ در جغرافیای مهمی از ایران است که نمی تواند فقط محدود به شناسایی میزان آورد آن در یک برهه زمانی باشد. دراین بررسی باید تمام جوانب زیست محیطی، سرزمینی، اقتصاد، بهداشت و سلامت عمومی لحاظ گردد. این مطالعه همچنین نباید فقط با موضوعات خاصی مانند سد سازی یا انتقال آب مربوط شود بلکه باید نگاهی آینده نگر که در اندازه های ملی و جهانی گسترش دارد،هدایت گر آن باشد. بدیهی است که تا روشن شدن نتایج این بررسی، هرگونه عملیاتی در انتقال آب کارون، فاقد پشتوانه فنی و کارشناسی است.

اصل نظر اینجانب بر این است که ما بعنوان یک ملت، اگر بخواهیم مسائل داخلی خود را بر اساس مواضع جانبدارانه مان حل و فصل کنیم، همیشه این خطر وجود دارد که تفسیرهای ما از موضوعات مختلف در مقابل یکدیگر قرار گیرند و به دنبال آن، صاحبان این عقاید نیز در برابر هم صف آرایی کنند. با عرض تاسف باید بگویم که هیجان بعضی از خوانندگان برای مخالفت با انتقال آب چنان زیاد است که توجهی به این مطلب نکردند که من هیچگاه درباره انتقال آب، موافق یا مخالف، سخنی نگفتم.
بنده هرگز نگفتم که آب رودخانه کارون باید به اصفهان یا جای دیگری برود و اصل این داوری یعنی اینکه انتقال صورت بگیرد یا نگیرد را به یک بررسی کارشناسانه مربوط دانستم. این سنت بسیار ناپسندی است که ما بجای شنیدن تمام یک سخن، جملاتی از آن را بشنویم و بعد بر اساس آن شنیده ناقص، داوری خودمان را انجام دهیم.

اگر ما نمی خواهیم که به شیوه های مدرن و بر پایه همزیستی مسالمت آمیز خود با انسان های دیگر، زندگی مان را به پیش ببریم، در این صورت چه توقعی داریم تا بعنوان یک ملت، راه خود را در میان دنیای معاصر و پیشرفته باز کنیم؟ بنده با عواطف پاک و بی آلایش بسیاری از هم استانی های خود بیگانه نیستم و می دانم که زندگی در خوزستان چه مشکلاتی دارد و چگونه یک خوزستانی در کنار کوهی از ثروت، همچنان در شهرها و روستاهای فقیر زندگی می کنند و این وضعیت البته در ابراز هیجانات بسیارتاثیر می گذارد، اما تعجب بنده متوجه نخبگانی است که سعی می کنند آتش بیار این هیجانات باشند.

اصولا فرض کنیم که دولت مرکزی بر پایه نظرات کارشناسی شده خود که در طول سال های گذشته نیزشاهد آن بودیم و برخلاف همه هیجانات موجود در خوزستان، بر این نظر پای بفشارد که انتقال آب کارون باید صورت گیرد. در این وضع، نخبگانی که مرتب می گویند به هر بهایی مانع از انتقال آب می شوند، چه می خواهند بکنند؟ توجه بفرمایید چه در دولت فعلی و چه در دولت های پیشین، کسانی که موافق انتقال آب بودند، همه نظرات شان بر اساس آمار و اطلاعاتی بود که توسط شرکت های مشاور صورت می گرفت.

مسئله این نیست که آمار وتحلیل های آنان درست است یا غلط، موضوع این است که اینها آمار ها و تحلیل های رسمی و مستند هستند که تنها منابع داوری و اظهار نظر رسمی بشمار می روند. عرض من این است که بجای آنکه داوری هایی را که بر پایه این اطلاعات هستند، تغییر بدهیم، بیاییم و اطلاعات مان را درباره کارون به روز و جدید کنیم. این چیزی است که می تواند ما را ازعواقب پیش بینی نشده و پر هزینه طرح ها و نیز از بروز تعصبات منطقه ای دور کند.

اینجانب بر شیوه دفاع موجود از کارون که می خواهد مردم اصفهان، یزد، کرمان و قم و دیگر نقاط کشور را مقصر اصلی در مشکلات امروزی کارون معرفی کند، این انتقاد جدی را وارد ساختم که چنین نگاهی نه تنها ما را از گرفتاری های موجود نمی رهاند بلکه چشمان ما را بر واقعیات کنونی و اینکه اصل گرفتاری های ما در کجا است، می بندد. این شیوه ناپسند و غیرقابل دفاعی است که ما بجای یافتن علل نابسامانی ها ، یکدیگر را مورد شماتت و اتهام قرار بدهیم. خب،همین کار را هم در سیاست خارجی مان انجام دادیم و تمام مسائل کوچک و درشت مان را به یک یا دو کشور مربوط کرده و هی فریاد زدیم و می زنیم که آنها مقصر اوضاع ما هستند. اما آیا با دشمن تراشی و فراافکنی های اینچنین، مسائل ما راه چاره یافته اند و در آینده خواهند یافت؟

روی سخن بنده با نخبگان استان است که فراتر از هیجانات روزمره می توانند به مسائل بیاندیشند. اینکه بنده گفته ام کارون نماد زندگی است و نه بیانیه ای برای خوزستانی بودن ما، تکیه بر همین اصل بالا است که ما به روش علمی و فنی و با توجه به محدودیت های که داریم به قضایا نگاه کنیم. من نه تنها با اعتراض و نشان دادن مخالفت های مدنی، موافق هستم بلکه آن را شیوه ای مهم در محدود نمودن فعالیت لابی هایی می دانم که برخلاف منافع ملی، اقدام به هدایت دولت دراجرای برخی از پروژه ها می کنند اما این را هم می دانم که ما نباید در مخالفت خود، شخصیت جدید و ایدئولوژیکی از موضوعات مورد مخالفت مان به نمایش بگذاریم.

ما نباید از خورستانی بودن خودمان یک سند شش دانگ هویتی در برابر هموطنان خود بسازیم. خوزستان یک تقسیم اعتباری و اداری است که ما برای سهولت زندگی مان در یک کشور بزرگ مانند ایران ایجاد کرده ایم و این تقسیم به ما یک هویت حقیقی نمی دهد تا از آن برای استوار کردن اعتراضات مدنی خودمان استفاده کنیم.

بطور آشکار و روشن، اصل سخن بنده برای کسانی که با آن مخالفت می کنند، پنهان مانده است. ما نه تنها در دفاع از کارون وظیفه داریم بلکه باید در شیوه های دفاع نیز آگاه و متعهد باشیم. کسانی که با حمله به استان های دیگر و یا با دفاع از منافع خوزستان می خواهند از کارون دفاع کنند، در واقع از کارون بعنوان سرچشمه و نماد زندگی دفاع نمی کنند. اگر اصل دفاع از کارون برمنافع خوزستانی ها استوار باشد، حتی در صورت عدم انتقال آب کارون، درآینده هیچ همت ملی برای پاسداشت کارون پدید نخواهد آمد. هنر دفاع کردن از یک موضوع این نیست که برای حفظ آن، چیزهای مهم تر از آن را مخدوش ساخته یا ویران کنیم.

کارون از جهات مهمی اهمیت دارد و بیشتر این جهات از ابعاد ملی برخوردارند تا استانی و منطقه ای. اما کارون هر اهمیتی که داشته باشد از انسان بودن و انسانیت ما مهم تر نیست. کارون همانطور که برخی از خوانندگان هوشیار نوشته اند، گواهی برای همزیستی مسالمت آمیز مردمانی است که در طول هزار کیلومتری آن، دلبستگی های مشترکی دارند. چرا باید دفاع از کارون را به بهای تخریب چهره هموطنان مان بدست آوریم؟ اصولا چه اصراری وجود دارد که حتما باید یک مقصر را نشانه بگیریم و او را مسبب همه مشکلات معرفی کنیم؟ این یک نگاه مردود شده در تاریخ معاصر ایران است و اگر نمی خواهیم به آن توجه کنیم، لابد نمی خواهیم چاره ای برای گرفتاری های همیشگی مان پیدا کنیم.

از نظر اینجانب، دفاع از کارون نه بر اساس منافع یک استان، بلکه باید بر پایه کارشناسی هایی باشد که اهداف و چشم انداز ملی را در خود لحاظ کرده باشد. من اطمینان دارم که یک کارشناسی دوباره درباره کارون، بیش از هر نقطه ای از کشور، به سود منطقه اصلی آن یعنی خوزستان است اما نباید این دو را با هم یکی دانست.

کارون یک منبع ملی است و باید به آن نگاه ملی داشت. اما اگر دفاع از آن بعنوان دفاع از یک منبع ملی، منافعی برای خوزستان دارد، دلیل نمی شود تا یک اصفهانی یا یک یزدی از موجودیت کارون دفاع نکند. این همان دفاعی است که مورد اشاره بنده است. یعنی ما آنگونه از کارون دفاع کنیم که همه ایران در دفاع از آن مصمم باشند حتی اگر فکر کنند که این دفاع آنها نفع ویژه ای برای استان خوزستان داشته باشد. این همان دفاعی است که ملت بودن ما را، مهر، عطوفت و توجه انسانی ما را نسبت به یکدیگر، تضمین می کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
1
10
حرف های شما درست است. ما باید مطالباتمان را طوری مطرح کنیم که ما را با چوب ناسیونالیست و تمامیت خواه و قوم گرا و ... نرانند. باید با زبان درست و قابل فهم برای آنها خواسته مان را بیان کنیم.
همانطور که واقعا و قلبا ما همه هموطنانمان را برادر خودمان می دانیم باید این را نشان بدهیم که برای بعضی سوء تفاهم نشود. اگر این رویکرد را که واقعا به آن اعتقاد هم داریم نشان دهیم حرف حق ما شنیدنی هم می شود. کسی (به خصوص آنها که دنبال سوء استفاده هستند) نمی تواند ما را تخطئه کند.
مطمئن باشید کارهای کارشناسی در همه حوضه ها حق را به ما خواهد داد اگر ما شیوه مطالبه حقمان را فرا بگیریم. نباید عصبی و عصبانی شویم.
ظرفیت هایمان را نسوزانیم. درست است که بزرگان ما و مسئولان و نمایندگان ما تا کنون آنگونه که باید و شاید نتوانستند از حقوق مردم خوزستان دفاع کنند ولی نباید به آنها بتازیم بلکه باید آنها را دریابیم، تذکر بدهیم و از آنها مطالبه کنیم.
من به عنوان یک خوزستانی امیدوارم و این بیدار شدن مردم خوزستان و اینکه به دنبال تغییر و بهتر شدن اوضاع استان هستند به فال نیک می گیرم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
4
6
آقای شوراب شما مرتب بیانیه ملی بودن کارون رو میدین! برادر من شما چه اصراری دارین که مرتب میاین بحث ملی بودن کارون رو اینجا بازگو میکنید؟مگه همین نفت و گازی که از خوزستان داره به تمام ایران و جهان صادر میشه ملی نیست؟خب چه اتفاقی واسه خوزستان افتاده؟از سرمایه ی فروش نفت و گاز که ملی هستن چه چیزی به جز دود و آلودگی نصیب خوزستان شده؟متاسفانه فقط ما خوزستانی ها هستیم که نسبت به سرمایه ها و ظرفیت های استانمون میخوایم ملی فکر کنیم. مهر،عطوفت و توجه انسانی خوبه ولی در صورتی که یک طرفه نباشه.بقیه هم نسبت به خوزستان مهر، عطوفت و توجه انسانی داشته باشن برادر من! ....
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
دوست عزیز یعنی اگر ما خوزستانی ها به کارون و یا هرچیز دیگری ملی نگاه نکنیم دولت و مرکز هم می گویند چشم و ملی نیست. خیر صرفنظر از اینکه ملی بودن و یا نبودن درست است پس باید بدانیم که کارون ملی است. امااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
این ملی بودن می تواند برای کارون مزیتی هم باشد. وقتی کارون سرمایه ملی است پس بنابراین باید برای محافظت از آن هم اقدام ملی انجام شود. خوب حرف حساب کارشناسان امر این است که هم این است که انتقال آب کارون برای این سرمایه ملی ضرر دارد و موجب مرگ این سرمایه ملی خواهد شد.
حرف حساب کارشناسان این است که انتقال آب در میان مدت و دراز مدت حتی می تواند باعث آسیب برای محلی که آب به آن انتقال می شود هم گردد.
در ضمن قوانین و قواهد بین المللی وملی هست که می گوید تا منافع و نیازهای پایین دست برطرف نشود انتقال آب غیرقانونی است.
چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز تنها راه نجات کارون پایفشاری بر غیر کارشناسی بودن انتقال آب و آسیب رساندن این انتقال برای خود کارون و اهالی پایین دست کارون است همینطور که در حال حاضر مردم خوزستان از آب سالم آشامیدنی محروم هستند.
غلامرضا موسي قزويني
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
اي کاش اين شهر وند عزيز نام واقعي خود را ذکر ميکرد تا بتوان يک گفتمان صحيح با ايشان داشت.دوست خوبم اگر بنابه تاثير عصبيت در اين مباحث باشد شوراب ساليان طولاني چوب اين عصبيت را در استان خورده است. زماني که بسياري از کساني که ادا واطوار روشنفکري در مي آورند،خاموش بودند.يادمان باشد که خوزستان متعلق به همه ايرانيان است.کما اينکه به دليل تنوع قوميت هاواقوام به جرات ميتوان اين استان را يک ايران کوچک ناميد.استاني که هيچ يک از هموطنان ما در آن احساس غربت نمي کنند.حرف شوراب اين است که آهاي نخبگان حساسيت مردم را نسبت به انتقال اب کارون دريافتيد.بياييد به جاي بيانيه دادن پاسخ علمي بدهيد به آناني که با توجيهات به اصطلاح کارشناسي شده خويش وارائه آن به مقامات کشوري به دنبال اجراي طرح انتقال آب کارون به مناطق ديگر هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
1
5
شما بسیار جامع وعلمی مسایل را بیان کردید.اگر کشور ما افراد دلسوز وفهیم وباسواد مثل شمارا بیشتر ارج نهد قطعا مملکت اباد تری خواهیم داشت .دست مریزاد .متشکریم
عسل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
1
9
چطور ملی باشه وقتی اصفهانی ها با نظر خوزستانیها 100% مخالفن.
کارون زنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
0
10
فقط منابع خوزستان ملی است؟فقط خوزستان متعلق به کل ایران است؟خوزستان تا کی به ایران بدهکار است؟بدهی هایش با 8 سال چنگ تحمیلی و این همه دود و آلودگی ناشی از پتروشیمی ها و پالایشگاهها و ریز گردها و خشکسالی و ارسال نفت و گاز به اقصی نقاط ایران که دودشو بیماریهاش مال مردم خوزستانه و ....صاف نشده هنوز؟
م ش از مهندسان آبفای خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
3
4
برادر عزیز جناب شوراب
به عنوان کارشناس دست اندر کاری که از نزدیک به این بحث وارد شده و سال ها در حال مطالعه در این مورد هستم علیرغم اینکه بحث تخصصی از حوصله این نوشته خارج است چند نکته را عرض می کنم زیرا که احساس می کنم جنابعالی اطلاعات جامعی از موضوع انتقال آب از خورستان ( کارون و کرخه و زهره) نداشته و همه ی مطالب روی این سایت را هم مطالعه نمی فرمایید که اطلاعات را کامل و دقیق دریافت بفرمایید :
1-کارون کاملا مطالعه شده و هر سال بر اساس آمار به دست آمده توسط سازمان متولی اطلاعاتش به روز می شود به طوریکه خشکسالی این چند سال تغییر عمده ای را در متوسط آورد آن ایجاد کرده که در متوسط گیری پایین آمدن 3 تا 4 میلیارد حجم آورد آب رقم بسیار قابل توجهی است
2- استانداری چهار محال و بختیاری با همکاری دانشگاه و مرکز تحقیقات آب آن استان کتابی را در سال 88 تهیه کرده اند با عنوان انتقال آب حوضه به حوضه و با نگرشی جهانی ( نه تنها ملی) به موضوع انتقال آب حوضه به حوضه پرداخته اند و در بخشی از این کتاب انتقال آب از سرشاخه های کارون(طرح بهشت آباد) را مورد بررسی علمی وتخصصی قرار داده و کاملاً آنرا مغایر با معیارهای جهانی دانسته اند.یادآوری می کنم که اطلاعات قبلی مربوط به سال 78 بوده که توسط شرکت جاماب تهیه شده و هیچگاه به تایید و تصویب هیچ کارشناسی نرسیده و مطالعات شرکت زایند آب ( شرکتی اصفهانی وابسته به شرکت آب منطقه ای اصفهان)هم فقط طراحی سازه ی سد و تونل انتقال آب را برای حجمی معادل 1100 میلیون مترمکعب مورد طراحی قرار داده و اصلا به شد و نشد انتقال آب و زیان های اجتماعی ، زیست محیطی ، اقتصادی آن کاری نداشته است.
3- همانگونه که شما انتظار دارید بشود ، شده است اکثر قریب به اتفاق کارشناسان که به صورت مستمر با این مباحث کار می کنند و بخشی از موضوعات شغلی آنان می باشد، با دیدگاهی ملی و محیط زیستی با انتقال آب حوضه به حوضه به طور کلی مخالفند چه از کارون به زاینده رود و چه از ارس به دریاچه ارومیه وچه از خزر به سمنان و....( در گوگل سرچ بفرمایید انواع مقالات ومصاحبه های این کارشناسان از اقصی نقاط میهن اسلامی را مشاهده می فرمایید)
4- در تمام همایش های علمی برگزار شده در این خصوص اغلب مقاله ها در رد قاطع انتقال آب بوده و برخی هم با احتیاط با تصور جبران خسارت هایی که ایجاد می کند برای مثال در اولین همایشی که توسط خود وزارت نیرو برگزار شد و عده ای از رسانه ها هم برای اعتراض حضور پیدا کردند 12 مقاله در رد انتقال آب بود 1 مقاله در تایید !
5- حال که دانستیم کار کارشناسی و تهیه آمار و اطلاعات به خوبی انجام شده و دیدگاهی ملی بر آن حاکم است و بر همه واضح و مبرهن است که انتقال آب حتا برای شرب هم کاری عبث وبیهوده و موجب خسران است،آیا می توانید تردید بر وجود دیدگاه ملی خوزستانی ها داشته باشید؟ این یادداشت شما برای خوزستانی ها نباید نوشته می شد این یادداشت باید برای مرکز نشینان نوشته شود که ایها الناس خسارت وهزینه های اقتصادی ، محیط زیستی ، امنیتی ، بهداشتی و... گریبان شما را هم خواهد گرفت و شما شاید بیشتر بقیه خسارت این کار را خواهد داد بنشینید ملی فکر کنید و به مشکلات موجود دامن نزنید! وماخسارت های ملی از انتقال آب کارون را علمی مدون و مستدل را سال هاست داریم فریاد می زنیم اما احتمالا شما مطلع نبوده اید!
6- طبق اطلاعاتی که داریم می دانیم که مسئولان خسارت ها و دلایل تخصصی را می دانند و اتفاقا چون می دانند که باید تسلیم ادله کارشناسی شوند و این کار نباید انجام شود به خاطر دست یافتن به امیال و خواست های سیاسی خود به تشکیل لابی و نفوذ های خارج از سیستم دولت رو آورده اند و با فشار می خواهند که همه را تسلیم خواسته خود کنند و در این جور موارد دیگر بحث کارشناسی بی ارزش و بی کاربرد است و گوش شنوایی وجود نخواهد داشت
7- برادر دلسوزم اگر برای رفع تبعیض و ایجاد فشار برای خروج از بخش نگری مسئولانی که داعیه ملی بودن را دارند حق استانمان را فریاد نزنیم چه بگوییم؟ چیزی نگوییم که شائبه بوجود نیاید؟ شما به ما بفرمایید اگر عدالتی در توزیع امکانات بوده است چرا در درون خود دولت استان ها و شهر های مختلف را به محروم و برخوردار تقسیم می کنند؟ شما می دانید در همان استان اصفهان که (جانم را برای آبادانی اش می دهم )هیچ طرح آبرسانی شرب را حتا برای روستاهایش در دست اقدام ندارد و همینطور استان های آذربایجان وتهران وقم و... همه هم از منابع ملی هزینه شده؟؟؟ و می دانید که تمام طرح های آبرسانی حتا به شهر های راهبردی اهواز ، آبادان وخرمشهر و... روستاها و ... به خاطر حواله آنان به دریافت منابع مالی از فاینانس ( در دوران تحریم ) و فروش اوراق مشارکت مردمی ، بر زمین مانده و هنوز بسیاری از آنها شروع هم نشده ؟
شما می دانید خوزستان در رده های آخر توسعه بهداشت و درمان بوده است( استان بیستم)
چرا نگوییم خوزستان ، مگر غیر از این است که می گوییم خوزستان ایران عزیز و از مسئولان جمهوری اسلامی ایران درخواست رسیدگی داریم
برادر ارجمندم ناراحتی همه از تبعیض های ناروایی است که بر این استان رفته و من خاطر شما را از انجام مطالعات تخصصی وکارشناسی راحت می کنم و شما بدانید که به بهترین شکل در جاهایی که باید این اطلاعات ارائه شده و خوزستانی ها که به دست ودلبازی شهره عالم است بخشی نگر نیست بلکه برخی از مدعیان دروغین حقوق ملی، نگاهی بخشی و استانی به منفع ومطامع خود دارند.
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
3
4
آقای "م ش از مهندسان آبفای" موضعت مشخص هست آیا؟
پاسخ ها
همکار م ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
شما مطلب آقای شوراب را از اول و دقیق بخوانی متوجه میشوی که موضع آقای م ش مشخص است
منتظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
2
2
خوزنيوز عزيز! شكى نيست كه كارون نماد استان ماست اما تو را به خدا در حال حاضر بزرگترين معضل و مشكل استان كه تقريبا تمام خانواده ها با ان مواجه هستند چيست؟ ايا غير از بىكارى ست! چرا شما ه بيكارى اين همه نميپردازيد؟ چرا پيگير ازمون استخدامى استاندارى اسفند ماه سال گذشته نيستيد كه بعد از هشت ماه بيش از ده هزار نفر را نگران و مضطرب نگه داشته اند؟ چرا زمانى را براى اعلام نتايج اعلام نميكنند كه مثلا سه ماه ديگه يا شش ماه يا يك سال يا صدسال ديگه . . .لطفا به اندازه نصف كارون نگران اين چند هزار نفر هم باشيد . . .
رامهرمز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
0
4
واقعا نمیشود پسماند آب را در اصفهان و قم و یزد و کرمان تصفیه و برای مصرف غیر شرب استفاده کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
0
4
نفت و گاز ملي شد و ما خوزستانيها از آن جز الودگي چيزي نديديدم كارون هم ملي شود جز گرد و خاك ته رودخانه چيزي از آن به خوزستان و چهارمحال نمي رسد وقتي نمايندگان خوزستان جلسه با وزير نيرو را كه صراحتا" دم از انتقال آب كارون مي زند را ترك نكنند از ديگر مسئولين انتظاري براي دفاع از كارون نيست و مردم خوزستان و چهارمحال بايد از حق خود دفاع كنند
حسین غالی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
3
2
خبرنگاران خوزستان در ترازوی نقد
از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی نامبرده شده است و به مثابه قوه چهارم یک نظام حکومتی مردمی است که به بیان دیدگاههای عموم جامعه و نقد و بررسی عملکرد مردم و قوای سه گانه می پردازند.خبرنگاران که شاکله اصلی مطبوعات بر تلاشهای آنان بنا شده وظیفه مهمی را در این مورد تحمل می کنند.این قشر مهم که برانگیخته از متن جامعه است با توجه به توانائیهایی که در حیطه خبررسانی و تحلیل خبر دارند سعی بر انتقال رویدادها به بهترین نحو و در راستای منافع جامعه می نمایند.
بیشک یکی از مهمترین رویدادهای اخیر در استان خوزستان بحثهای انتقال آب کارون و موارد زیست محیطی استان می باشد که با تلاش بسیاری از فعالین در حوزه توانست انعکاس خوبی در کشور داشته باشد.با توجه به عملکرد اخیر در حوزه خبر موارد ذیل را یادآور می شوم.

1-هیچکدام از خبرگزاری های رسمی استان به انتقال اخبار زنجیره اول حمایت از کارون ننموده اند و تنها معدودی از سایتهای استان و در پی آن سایتهای دیگر نقاط کشور به پوشش خبری آن اقدام نموده اند.جای سؤال است که با توجه حضور خبرنگاران در متن جامعه و در متن فعالین زیست محیطی چه عاملی سبب غیبت این گروه در آن شده است؟آیا غیبت این رکن چهارم آنهم در چنین رویداد مهمی برای فعالین حوزه خبر استان که در بعضی موارد به نقل بی اهمیت ترین رویدادهای استان نیز می پردازند پذیرفتنی است؟
2-منبع خبر شماره یک استان که متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی است تنها به انعکاس مناسبات و رویدادهای حوزه دولت می نماید در صورتی که انتظار این است که با بکاربردن خبرنگاران زبده به بررسی مشکلات مختلف استان من جمله مشکلات زیست محیطی اقدام نماید.
3-مردم در زنجیره اول و دوم حمایت از کارون اعتراض خود را به انتقال آب کارون و ضرورت چاره اندیشی جهت نجات آن را بیان کردند.که این پیام به خوبی در مطبوعات مختلف بیان گردید.و بسیاری از مسئولین و نمایندگان را وادار به عکس العمل در قبال این فاجعه زیست محیطی کردند.اما خبرنگاران استان در زنجیره سوم در تاریخ 10 آبان از متن تجمع کنندگان غایب بوده اند ، زیرا که با اندکی دقت در گفتار و شعارهای تجمع کنندگان متوجه می شویم پیام اصلی آنها به مجموعه مسئولین هیئت دولت بوده که مخالفت صریحی با انتقال آب نکرده بودند،و هدف رساندن این پیام بود که مردم خوزستان منتظر اقدام جدی درباره جلوگیری از انتقال آب کارون و حل مشکلات زیست محیطی استان بوده است.در حالی که پوشش خبری زنجیره سوم از طریق دو خبرگزاری به کشور مخابره گردید .این خبرگزاری ها به بیان گزارشی کلی از زنجیره چهارمی کردند که مردم شرکت کننده آن را از طریق پلاکاردها و شعارهایشان که در تصاویر مخابره شده نیز مشهود بود ،زنجیره سوم قلمداد کرده بودند .حال دلیل این تفاوت در انعکاس خبر را چیزی غیر از بي خبری از رخدادها و حضور واقعی خبرنگاران نمی توان قلمداد نمود.علاوه بر آن در گزارشی که یکی از خبرگزاری ها مخابره کرده بود حواشی بر اصل موضوع سایه انداخته بود،بطوریکه حضور یکی از هنرمندان کشوری در زنجیره قسمت بزرگی از گزارش را در خود جای داده بود در حالی که از اعضاء تشکل های غیردولتی و اعضای شورای شهر که در اجتماع حضور داشتند هیچگونه نامی برده نشده بود و خواسته اصلی مردم در این گزارش نادیده گرفته شده بود.

حال با ذکر این موارد شاید خالی از لطف نباشد که نیم نگاهی به خبرگزاری های آن طرف قضیة هم بنماییم ،گزارشهای مربوط به انتقال آب خبرگزاری استان اصفهان بر پایه استنادات و تحقیقات مختلف بوده و در بعضی موارد برخی از این ارگانهای خبری به برگزاری همایشهایی پرداخته اند که موضوع انتقال آب را در حضور اساتید و متخصصین امور آب مورد کاوش قرار داده و منعکس نمایند.
با توجه به برحق بودن مردم خوزستان در مطالبات اخیر و لزوم حل معضلات زیست محیطی مختلف که مردم را از همه سمت مورد محاصره قرار داده لازم است که کلیه فعالین حوزه خبر و اطلاع رسانی ،از منابع دولتی گرفته تا غیردولتی برانعکاس اخبار و اطلاعات دقیق اقدام نمایند تا بدینوسیله با همراستایی مطالبات مردم و فعالیتهای خبرنگاران شاهد جلب توجه مسئولین و حل مشکلات استان باشیم.
غلامرضا خوش چهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
0
3
با سلام خدمت دوستان. من میخواهم از یک منظر دیگر در این رابطه صحبت نمایم. امروز صبح 1392/08/19در ساحل غربی رودخانه کارون در اهواز (پشت دانشگاه شهید چمران،درست روبروی سازمان پارکها و فضای سبز اهواز که در ضلع شرقی رودخانه قرار گرفته است) در حال پیاده روی بودم که برای چندمین بار شاهد ریختن زباله های پارک ساحلی درون رودخانه بودم. اینبار نزد دو کارگر فضای سبز که مرتکب این عمل خلاف بودند رفتم و خلاف بودن و مضرات این کار را به آنها تذکر دادم. آنها هم ضمن تصدیق حرفهای بنده علت را عدم وجود امکانات مناسب از جمله کیسه زباله عنوان نمودند(جالب اینکه در دست یکی از آنها یک کیسه گونی پاره مخصوص حمل آرد قرار داشت که گواه درست بودن حرف آنها بود) . من در شهریور ماه همین سال قبل از مشرف شدن به حج این موضوع را با روابط عمومی سازمان فوق الذکر در میان گذاشتم .مسئول روابط عمومی بهانه های غیر قابل قبولی از جمله اینکه این خلاف در زمانی که دستگاه نظارت در محل نیست انحام میگیرد. البته ایشان قول پیگیری این معضل را دادند.اما تکرار چندین باره این وضع بعد از برگشت از حج گواه این است که پیگیریهای ایشان بی ثمر بوده (نمیخواهم بدبینانه قضاوت کنم و بگویم که ایشان پیگیری نکرده است) که دال بر ضعف مدیریت حاکم بر آن سازمان میباشد . زیرا با فرض اینکه دو کارگر فوق الذکر از عوامل پیمانکار فضای سبز آن منطقه بوده که با این فرض حتما طبق مفاد قرارداد فی مابین آن سازمان و پیمانکار تهیه لوازم مورد نیاز به عهده یکی از دو طرف قرارداد میباشد که الزاما میبایست به تهیه آن اقدام مینمود. احتمالا به خاطر سودجویی پیمانکار و ضعف دستگاه نظارت سازمان این معضل بوجود آمده است. با این حال در برگشت به خانه دوباره نسبت به پیگیری موضوع اقدام نمودم (من شماره تلفن سازمان را از طریق سایت آن سازمان پیدا نمودم . جالب است که بدانید که 3 تلفن ثبت شده در آن سایت یک شماره 8 رقمی و یک شماره 6 رقمی و تنها یک شماره به طرز صحیح ثبت شده است که نشانگر به اهمیت بودن این سایت و فقط جهت وجهه ظاهری ایجاد شده است -- این مورد غلط بودن شماره مورد اشاره در تماس قبلی به مسئول روابط عمومی گوشزد شد، ولی فقط میتوانم بگویم برای خودم و مردم این شهر متاسفم). ولی مسئول روابط عمومی در سازمان حضور نداشت . دوباره اینبار خواستم از طریق مدیرعام سازمان موضوع را پیگیری نمایم که منشی مربوطه جلسه داشتن مدیر عامل را عنوان نمود . ولی ایشان مرا به معاونت بهره برداری راهنمایی نمودند . که البته آن مقام هم در دسترس نبود (شاید هم از بدشناسی من بود که نتوانستم به جز تلفن چی سازمان و منشی آن مقام با کسی ارتباط برقرار نمایم)حال با وضع به نظر شما میتوان انتظار داشت که مردم سایر نقاط که قرار است از این آب برداشت نمایند باور کنند که ما قدر همین مقدار از آب باقیمانده از کارون خروشان سابق که 40 قبل مانند دریای خروشان به نظر میرسید و حالا به مردابی نیمه جان تبدیل شده است میدانیم. من نمیگویم موضوع آب کارون نباید پیگیری شود. بلکه میگویم در کنار آن پیگیری از طریق مسئولان محترم کشوری بیاییم نشان بدهیم که از همین باقیمانده آن کارون خروشان در حوزه شهری از مسئولان مربوطه بخواهیم که به وظفیه ذاتی سازمان خود عمل نموده تا بیش از این شاهد ریختن زباله و فاضلاب شهری در هنگام عبور از اهواز در آن نباشیم. به امید روزی که کارون شکوه گذشته خود را بدست آورد و ما هم به عنوان یک شهروند نسبت به مراقبت از آن در حد خود اقدام نمائیم.
:
:
:
آخرین اخبار