تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۳۷۸۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز فازدوم طرح حفاظت از تالاب های ایران
سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب های ایران سه شنبه ، با حضور محمد جواد محمدی زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست و گری لوئیس نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید.

گری لوئیس  در مراسم امضای سند توسعه طرح حفاظت از تالاب های ایران در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان ملل بر اساس سندی که امروز به امضا رسید همکاری خود با ایران را برای اجرای طرح حفاظت از تالاب ها ادامه می دهد.

وی اظهار داشت: این همکاری با رویکرد ایجاد زمینه برای استفاده از فناوری های نوین و انتقال تجربیات به کشورهای دیگر ادامه می یابد.

به گفته وی، تالاب ها از لحاظ اکوسیستم از اهمیت زیادی برخوردار هستند و بر اساس نتایج ارزیابی هزاره اکوسیستم ها، ارزش تالاب های جهان حدود 15 تریلیون دلار برآورد شده است که نشان دهنده اهمیت این اکوسیستم آبی است.

لوئیس افزود: تالاب ها منبع خوبی برای تامین آب، غذا، سوخت و گیاهان دارویی هستند همچنین مانع فرسایش خاک می شوند، منبع مفیدی برای تصفیه آب هستند و سیلاب را کنترل می کنند، از این رو حفاظت از آنها کمک بزرگی به بقای بشریت خواهد کرد.

وی تصریح کرد:  در مدت هشت سالی که فاز اول طرح حفاظت از تالاب های ایران اجرا شد، سازمان ملل و ایران همکاری خوبی در راستای تصویب قوانین و مقررات برای حفاظت از گونه ها و اکوسیستم های مختلف تالابی داشتند و تعهدات بین المللی مفیدی را به امضا رسانده اند.

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد اظهار داشت: سازمان ملل طرح حفاظت از تالاب های ایران را یک طرح موفق می داند. بنابراین باید برنامه ای اتخاذ کنیم تا کشورهای دیگر هم از دستاوردهای آن بهره مند شوند و سازمان ملل می تواند این زمینه را ایجاد کند.

لوئیس یادآور شد: به عنوان مثال سازمان ملل یک کارگاه آموزشی متشکل از تجربیات 12 پروژه تالابی از 15 کشور آسیایی را برگزار کرد که می تواند این اقدام را برای طرح حفاظت از تالاب ها ی ایران نیز اجرا کند.

وی اظهارداشت: در سطح جهانی شاهد از بین رفتن اکوسیستم های طبیعی زیادی هستیم که متاسفانه سرعت تخریب تالاب ها از تمام اکوسیستم های دیگر بیشتر است، اگر روند تغییر اقلیم به همین روال ادامه یابد در تمام دنیا به ویژه ایران شاهد تخریب تعداد زیادی تالاب خواهیم بود.

گزارشهای سازمان محیط زیست حاکی است: فاز اول طرح حفاظت از تالاب های ایران با اعتبار 12 میلیون دلار تصویب شد که قرار بود توسط ایران و نهادهای بین المللی تامین شود . دراین طرح سه میلیون دلارسهم مجامع بین المللی و 9 میلیون دلار سهم ایران بود که نهادهای بین المللی 95 درصد از سهم خود را ارائه کردند و نهادهای ایرانی نیز بیش از20 میلیون دلار برای حفاظت از تالاب های کشور هزینه کردند.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: تالاب
:
:
:
آخرین اخبار