تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۳۳۶۷۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کام تشنه کارون و نبود متولی حفاظت ازجان شهروندان/ کارون همچنان جان می گیرد
وقتی رودخانه کارون جان یکی از شهروندان خوزستانی را می گیرد، دستگاه های مختلف که مدعی بهره برداری و در اختیار داشتن این رودخانه هستند عقب نشینی می کنند که وظیفه مقابله با این حوادث در مسئولیت ما نیست و دست آخر این شهروندان هستند که باید تاوان این ناهماهنگی را بدهند
وقتی رودخانه کارون جان یکی از شهروندان خوزستانی را می گیرد، دستگاه های مختلف که مدعی بهره برداری و در اختیار داشتن این رودخانه هستند عقب نشینی می کنند که وظیفه مقابله با این حوادث در مسئولیت ما نیست و دست آخر این شهروندان هستند که باید تاوان این ناهماهنگی را بدهند.

رودخانه کارون یکی از نمادهای زیبایی اغلب شهرهای استان خوزستان به شمار می رود و اصولا اغلب شهرهای مهم استان در کنار این رودخانه شکل گرفته اند به گونه ای که کارون از میان اغلب شهرهای خوزستان گذر کرده و باعث بخشیدن زیبایی دو چندان به این مناطق شده است.


این رودخانه اما در کنار تمام نعمتهایی که برای استان داشته در برخی موارد، حادثه ساز نیز می شود و برخی افراد را از سر بی احتیاطی یا به صورت ناخواسته به کام مرگ می کشاند این در حالی است که رودخانه کارون با سالهای اوجش فاصله فراوانی دارد و نشانی از پر آبی سابق را در سالهای اخیر به هیچ وجه نشان نداده است.

در مدت اخیر افراد فراوانی به خصوص از میان جوانان در میان آب این رودخانه ناپدید شده اند و خانواده را خود را داغدا کرده اند. اغلب این موارد به علت بی احتیاطی خود افراد بوده است که نکات لازم در صورت بروز حادثه را رعایت نکرده اند و به قول معروف بی گدار به آب زده اند.

در ادامه حوادثی که گاه و بی گاه در رودخانه کارون ایجاد می شود؛ مرتضی احمدی جوان 18 سال اهوازی، روز 14 فروردین به همراه سه تن از دوستانش سوار بر یک قایق بادی شخصی در حال تفریح در بستر رودخانه کارون بودند که ناگهان قایق آنها واژگون ولی وی به علت عدم استفاده از جلیقه نجات نتوانست خود را از غرق شدن نجات دهد این در حالی است که سه دوست دیگرش موفق شدند خود را از آب رها کنند.

هر چند گفته می شود مرتضی تا حدودی با فن شنا آشنایی دارد ولی ظاهرا پاهای وی در هنگام غرق شدن از حرکت ایستاده و همین امر باعث شد وی نتواند به خوبی خود را از آب نجات دهد تا اینکه پس از چند روز جستجو سرانجام جسد این جوان روز 18 فروردین ماه در کنار پل معلق اهواز کشف شد.



نکته جالب این اتفاق این است که سایت نجات غریق شهرداری اهواز تا روز 13 فروردین امسال در حوالی همان منطقه بسیاری از افرادی که دچار حادثه شده اند را نجات داد ولی روز چهارده فروردین که این حادثه رخ داد و اتفاقا یکی از روزهای شلوغ سواحل کارون بود، این سایت تعطیل شده بود.

مشکل اساسی وقوع این حوادث استفاده از قایق های غیر استاندارد و فرسوده، عدم استفاده از وسایل نجات عریق، نبود ایستگاه های ثابت و همیشگی برای جلوگیری از وقوع حوادث و غرق شدن و عدم نظارت کافی برای جلوگیری از تردد قایق های شخصی و بادی به شمار می رود این در حالی است که هیچ دستگاهی وظیفه خود نمی داند برای جلوگیری از این حوادث دست به کار شود ولی اگر کشاورزی یک قطره بیشتر آب برای زمین کشاورزیش برداشت کرد فورا با وی برخورد می شود.

اما در این خصوص یک سئوال اساسی همواره در زمان وقوع چنین حوادث پیش می آید که مسئول رسیدگی و البته جلوگیری از این حوادث کدام دستگاه استان خوزستان و چرا در چنین موارد اغلب دستگاه هایی که شاید در ذهن هر کسی به عنوان متولی اصلی رسیدگی به این موارد شناخته می شوند از قبول مسئولیت این حوادث شانه خالی می کنند.

منصور کتانباف شهردار اهواز در این زمینه عنوان می کند: متولی نگهداری از بستر رودخانه کارون سازمان آب و برق خوزستان است و اینکه گفته می شود متولی حریم رودخانه در شهر بر عهده شهرداری اهواز است، قانونی نانوشته به شمار می رود که نمی توان بر آن استناد کرد.

رضا رضانیا مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز با رد اینکه مراقبت از رودخانه کارون در حریم شهری اهواز بر عهده این سازمان است، تصریح کرد: این امکان وجود ندارد که سازمان آب و برق خوزستان در راستای مراقبت و نگهداری از حریم شهری وارد کار شود.

هميشه وقتي به پايان سال و شروع سال جديد نزديك مي شويم يكي از مهمترين دغدغه هاي مسئولان استان رسيدگي به وضعيت كارون است زیرا مهمترين مكان گردشگري و تفريحي در اهواز اين رودخانه و ساحل اش است. رسيدگي به كارون مغفول مانده است اما سوال اين جاست كه چرا بايد رودخانه كارون كه تقريبا تمامي مردم استان با آن خاطرات خوشی دارند و مهمترين استعداد اين استان به شمار مي آيد از متولي خاصي براي پرداختن به خود بهره نگيرد و رسيدگي به كارون در خور شان نامش نباشد.

به نظر می رسد باید يك مبحث حقوقي براي رسيدگي به وضعيت كارون باز شود و در آن وظايف شهرداري و سازمان آب و برق، سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی در قبال رودخانه كارون تعيين شده و اينكه با توجه به قانوني كه وجود دارد مالكيت اين رودخانه در محدوده شهري و خارج شهري مشخص شود.

متاسفانه به دليل عدم پرداختن به اين موضوع تاكنون هيچ دستگاه مسئولي كه براي ساماندهي رودخانه كارون داراي وظايف و قوانين مشخصي است دچار بحث و حتي ايجاد چالش نشده اند و تنها آراء قانوني كه وجود دارد در رابطه با پرونده هاي ملكي خاص است. باب بحث درخصوص مالكيت كارون باز نشده است.

یکی از مسئولان شهرداری اهواز در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه تاكنون هيچگونه مذاكره اي بين شهرداري، وزارت نيرو و سازمان آب و برق و شركتهاي بهره بردار رودخانه کارون مطرح نشده و به نظر من شايد به اين دليل باشد كه موضوع فوق بحث اولويت داري در استان و کشور به شمار می رود زیرا ساير كلانشهر هاي مهم ما به دليل نداشتن رودخانه چنين مشكلي ندارند.



این مقام مطلع عنوان می کند: همين موضوع باعث مشكلات فراواني براي رودخانه كارون شده است. اختلاف در خصوص رودخانه كارون بين شهرداري و سازمان آب و برق از اينجا شروع مي شود كه در قانون شهرداري ها و در تبصره شش ذيل ماده 96 عنوان مي شود كه اراضي كوچه هاي عمومي، معابر و بستر رودخانه ها در شهر، باغهاي عمومي، گورستانها و درختان و ... كه واقع در محدوده شهري مي باشند و مورد استفاده عموم قرار دارند جزو املاك عمومي و در مالكيت شهرداري هستند، اما ايجاد تاسيسات آبياري در بستر رودخانه بلامانع است و شهرداري ها هم در خصوص عمليات عمراني در بستر رودخانه باید نظر وزارت نيرو را جلب کند. از اين رو قانون كامل است و هر گونه ابهامي را در بحث اختلاف بين سازمان آب و شهرداري را رفع كرده است به همين دليل تنها در خوزستان سازمان آب و برق تشكيل شده است و وظيفه آن هم حفاظت و بهره برداري از رودخانه ها و نيروگاه هاي برق آبي و حرارتي و ... است زيرا در ساير استانها شركتهاي آب منطقه ايي و برق منطقه اي براي ساماندهي موارد ذكر شده وجود دارد.

به هر حال در این بین عدم ناهماهنگی بین دستگاه های مختلف استان باعث بروز حوادثی به شهروندان شده که انتظار می رود دستگاه های مسئول با حکمیت استاندار خوزستان که خود از نیروهای قدیمی سازمان آب و برق خوزستان است راهکاری اساسی برای حل این مشکل ترسیم کرده تا بروز حوادث مشابه در این رودخانه پرسخاوت جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رود کارون پرآب ترین و بزرگترین رودخانه ایران است. این رود با طول۹۵۰ کیلومتر طولانی ترین رودخانه ای است که تنها در داخل ایران قرار دارد و همچنین تنها رود ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است. آب آشامیدنی کلانشهر اهواز از رودخانه کارون تامین می شود. در حاشیه این رود تمدنهای بزرگی شکل گرفته است.

رودخانه کارون رودخانه‌ای است که از نظر ارتفاع سطح آب و عرض و طول و از نظر جریان و گذر آب و عرض و طول مناسب آبخور برای عبور کشتی های کوچک به نام لبخ یا مرکب در حد و اندازه رودخانه های دجله و فرات و برای عبور این قبیل کشتیهای کوچک کاملا مناسب است.
مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
1
5
احسنــــــــــــــــــــــتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
2
7
بی کسی یعنی این!!!!!!!
عنایت اسفندیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
1
3
یکی از کارکردهای رسانه ها پرداختن به همین موضوعات و مشکلات است. از این بابت و از بایت مطلب خوبتان تشکر می کنم. بهتر است پیشنهاد برگزاری یک همایش در خصوص تعیین متولی رودخانه کارون در محدوده شهر داده شود تا صاحبنظران به این موضوع بپردازند وتصمیم اساسی در این خصوص اتخاذ شود.
امیر سربندر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
2
4
واقعا از کجا بایدتعریف کنیم....
آب ،خاک یا خاک وباد
اینم از رود خانه مان
مسئولین به فکر وچاره باشید دوست نداریم کسی بهمان پوزخند بزنه
غلامرضا موسي قزويني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
1
1
به نكات خيلي خوبي اشاره كرديد.از سوي ديگر نوع نگاه ها بايد به گونه اي باشد كه صرفاً درآمد زايي از كارون وحواشي آن مد نظر نباشد. اينكه براي رفع تكليف بياييم وتابلويي در كنار رودخانه نصب كنيم كه:"خطر غرق شدن" نه تنها كافي نيست بلكه از نظر حقوقي مسوليت متوليان را بيشتر مي كند.زيرا وقتي خودشان مي دانند چنين خطري شهروندان را تهديد مي كند بايد تدابيري بينديشند تا در صورت وقوع حادثه اي كمترين آسيب به جان مردم وارد گردد.تدابير ايمني متاسفانه موضوعي است كه كمتر به آن اهميت داده ميشود. واين اختصاص به جاده ساحلي نداشته ودر حوزه هاي مختلف نيز متوان آن را مشاهده كرد.مشكل اين است كه يك نهاد مستقل كه وظيفه استاندارد سازي ايمني ونظارت بر اجراي آن را در بخش ها وحوزه هاي مختلف بر عهده داشته باشد در كشور وجود ندارد. ودر نتيجه وقتي سازماني مي خواهد از چيزي منتفع شود خودش را مسوول ومتولي مي داند اما آنجا كه بحث حادثه ومسووليت در قبال آن مطرح است سعي مي شود از زير بار آن طفره روند .به نظر مي رسد در اينگونه موارد ورود دادستان به عنوان مدعي حقوق عامه مي تواند ترديد ها را تا حد زيادي بر طرف سازد.
دلسوخته
|
Kazakhstan
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
0
7
درد مردم خوزستان يكي و دوتا نيست. خوزستان براي خوزستانيها شده درد تمام.
sara
|
Switzerland
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
0
3
vaghean nemidoonam chi begam ...
eykash maro ham mididan ...rasman khuzestaniaro faramosh kardan
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
2
بزرگترین مشکل خوزستان غیر بومی ها هستند چرا باید نیروی کار را از استانهای مجاور تامین کنند!!!؟؟؟؟
الان ادارات خوزستان از افراد غیربومی پرشده است!!!
مسئولان چرا باید دود شرکت ها را به ریه ها راه دهیم ولی فقط غیربومی ها کار میکنند؟
:
:
:
آخرین اخبار