تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۳۲۹۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش ذخایر آب پشت سدهای خوزستان
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزایش حدود سه میلیارد مترمکعبی حجم ذخایر آّب پشت سدهای خوزستان در سال آبی جاری نسبت به سال آّبی قبل خبر داد.


 
ˈفتح الله دهکردیˈ روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز بیان داشت: از ابتدای سال آبی (اول مهرماه 91) تا 9 فروردین ماه 1392 ذخایر آب پشت سدهای دز، شهیدعباسپور ، مسجدسلیمان ، کارون سه و چهار و کرخه به رقم 11میلیارد و 136میلیون متر مکعب رسید که این رقم در مدت مشابه سال آّبی 91-90 حدود هشت میلیارد و 415میلیون متر مکعب بوده است.
 
به گفته وی آب پشت سد دز در شمال دزفول با بیشترین حجم افزایش آب به دو میلیارد و 316متر مکعب رسیده در حالی که در مدت مشابه سال آبی قبل این رقم یک میلیارد و 111میلیون متر مکعب بوده است.
 
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه به میزان بارش در حوضه های آبریز سدهای استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در سال آبی جاری حوضه آبریز کارون ، میزان بارش بین 94 تا 119درصد سال های نرمال بوده است به بدین معنی که در اهواز با 175میلی متر کمترین بارش و ایذه با 530 میلی متر بیشترین بارش را داشته اند.
 
دهکردی در ادامه میزان بارش در حوضه آبریز سد دز را بین 64تا 11درصد درصد میزان سال های نرمال عنوان کرد و گفت: در این حوضه کمترین بارش مربوط به هفت تپه با 236میلی متر و بیشترین بارش از سپیددشت با 586میلی متر بوده است.
 
وی در ادامه به وضعیت تقریبا مناسب آب پشت سد کرخه اشاره کرد و گفت: هم اکنون ذخیره آب پشت این سد به یک میلیارد و 841 میلیون متر مکعب رسیده در حالی که این رقم تا آخر اسفند سال 1390حدود یک میلیارد و 20میلیون متر مکعب بوده است.
 
به گفته میزان بارش ها در خوزستان 28درصد بیش از میزان پیش بینی و 76درصد سال های نرمال بوده است.
 
وی به ضرورت صرفه جویی مصرف آب را با توجه به عدم تحقق بارش سال های نرمال اشاره کرد و گفت: هرچند وضعیت ذخایر و بارندگی ها در سال آّبی جاری بهتر از سال گذشته آّبی است ولی در عین حال باید مدیریت مصرف آب در بخش های کشاورزی و صنعتی و خانگی اعمال شود تا با مشکلات کمتری رو به رو شویم.
 
دهکردی افزود: درسال های اخیر به علت خشکسالی و کاهش ذخایر آّب سدهای خوزستان ، کشت تابستانه در استان با محدودیت های شدیدی رو به رو بود ولی در سال زراعی 92-91 این محدودیت ها به علت بهبود وضعیت ذخایر پشت سدها کمتر خواهد بود.
 
استان خوزستان با تولید سالانه 2/14میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلات حدود 13درصد تولیدات بخش کشاورزی و زیرمجموعه آن را در کشور به خود اختصاص داده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار