تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۳۲۹۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کهن ترین محل بقایای سکونت انسان
غار دو اشکفت، یکی از غارهای دوره پارینه سنگی میانی است که کهن ترین محل بقایای سکونت انسان در کرمانشاه در آن دیده شده است و همواره پذیرای گردشگران و باستان شناسان است.

غار دو اشکفت، در شمال شهر کرمانشاه، در دامنه کوه میوله درنزديکي طاق بستان قرار دارد وکهن ترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه‌است.
 
با توجه به مطالعات باستان شناسی انجام شده این غار در دوران پارینه سنگی میانی ( بین حدود ۱۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش) مورد سکونت انسان (احتمالاً نئاندرتالها) بوده‌است.
 
ابزارهای سنگی یافت شده در این مکان مربوط به صنعت موستری زاگرس است.
 
برای ساخت ابزارها هم از رخ نمونه ای سنگ رادیو لاریت اطراف غار و هماز سنگ های چخماق گاکیه استفاده شده‌است.
 
علاوه بر دو اشكفت، آثار سكونت انسان‌هاي پارينه سنگي در چند غار و پناهگاه ديگر در شمال كرمانشاه يافت شده است.
 
نزديكترين آنها به دو اشكفت پناهگاه ورواسي است كه بوسيله باستانشناس آمريكايي بروس هو كاوش شد.
 
همچنين وي غار قبه در تنگ كنشت را نيزحفاري كرده است.
 
اين مکان باستاني شامل دو غار مجاور هم دردامنه جنوبي کوه «ميوله»، در ارتفاع حدود سيصد متري از دشت و مشرف بر پارککوهستان قرار دارد.
 
با توجه به مطالعات باستان شناسي انجام يافته، يکي ازاين دو غار (غار شرقي)، در دوره پارينه سنگي مياني محل سکونت موقت يا فصلي گروه هاي شکارورز ساکن منطقه بود.
 
اين گروه هاي شکارچي که احتمالاً از نوع نئاندرتال بودند با توجه به مزاياي مختلف اين مکان از جمله وجود چشمه آب دايمي در کنار غار، چشم انداز مناسب دهانه آن به دست و دسترسي نسبتاً آسان به ارتفاعات بالاتر، به طور متوالي از اين غار استفاده کرده اند.
 
همچنين وجود يک برون زد زمين شناسي از جنس راديو لاريت در نزديک غار، امکان ساخت ابزار سنگي را در محل فراهم مي کرده است، به طوري که اکثر ابزارهاي سنگي يافت شده در محل، از اين نوع سنگ ساخته شده است.
 
علاوه بر اين از منابع سنگ داخل دشت نيز استفاده مي کردند.
 
براي مثال منابع سنگ تپه هاي «گاکيه» درشرق کرمانشاه که حدود دوازده کيلومتر با غار فاصله دارد، در ميان مجموعه اي يافت شده وجود دارد.
 
ابزارهاي يافت شده در دو اشکفت اغلب از نوع خراشنده جانبي و ساير ابزارها مربوط به صنعت موستري زاگرس هستند که بين دويست و پنجاه تا حدود چهل هزار سال پيش ساخت آنها در زاگرس رواج داشته است.
 
آثاري از دوره پارينه سنگي مياني در ساير غارهاي منطقه مثل غار «قبه» و پناهگاه صخره اي و رواسي در تنگه کنشت و چندين غار ديگر در بيستون نيزيافت شده است.
 
مطالعات انجام شده در مکان هاي پارينه سنگي مياني کرمانشاه نشان مي دهد که ساکنان اين غارها بيشتر به شکار بز کوهي، ميش وحشي، گورخرو اسب وحشي مي پرداختند.
 
البته حيوانات ديگر مثل مارال، گاو وحشي، غزال وگراز نيز شکار مي شدند.
 
غاردواشکفت نیز یکی از مناطق باستانی گردشگری کرمانشاه است که آماده میزبانی از گردشگران، مسافران علاقه مند و باستان شناسان است.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار