تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۳۰۹۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیشه‌های عمر در دستان قاتل شیشه‌ای
شیشه از جمله مواد مخدر صنعتی است که باعث برانگیختگی سیستم عصبی در فرد می‌شود و به دلیل باورهای غلط که شیشه اعتیادآور نیست و دسترسی آسان به آن، شیشه دومین میزان مصرف مواد مخدر پس از تریاک را به خود اختصاص داده است.

 مردم دست‌هایشان را باز می‌کنند تا هنگام سقوط کودک سه ساله بتوانند مانع برخورد او با زمین شوند جانش را نجات دهند، اما کسی هنوز نمی‌تواند باور کند که پدری این کار را با فرزندش انجام دهد. پدر تهدید می‌کند و نهایتا کودک از پشت بام پرتاپ می‌شود... و مردم، غریبه‌ها و کسانی که حتی نام کودک را نمی‌دانند اورا می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند که پدر جنایتی اینچنین را مرتکب شود....

دختر یک ساله با ضربات چاقو توسط پدرش در رباط کریم به قتل رسید... مرد جوان بر اثر توهمات همسر ۳۰ ساله خود را به قتل رساند.... و...

زمانی که یک رویداد برای اولین بار در یک جامعه اتفاق می‌افتد تمام توجهات را به سوی خود جلب می‌کند و طبیعتا زمانی که‌‌ همان رویداد به طور دائم اتفاق تکرار شود، دیگر آنچنان که باید مورد توجه نیست و تبدیل می‌شود به یک مشکل ریشه‌ای.

شاید دیگر عادت کرده‌ایم یک پای ثابت صفحه حوادث را ماده‌ای بدانیم که این روز‌ها در آشپزخانه‌های منازل هم ساخته می‌شود... ماده‌ای که تب تند عرقش زود در می‌آید و با خود خیلی‌های دیگر را می‌سوزاند.

ماده‌ای که اگرچه وزیر کشور تولید آن را در داخل نمی‌داند اما به گفته معاون راهبردی رئیس قوه قضاییه در سبد صادراتی کشورمان قرار گرفته است و دسترسی به آن کار دشواری نیست.

این روز‌ها عادات سنتی در جامعه ایران در حال تغییر است و این را می‌توان از تغییر عادت‌های غذایی، پوشش، ارتباطات خانوادگی و اجتماعی، دانش ورزی و البته مصرف مواد مخدر متوجه شد.

مصرف مواد مخدر صنعتی پرخطر در حال افزایش است

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به اینکه الگوی مصرف مواد مخدر به سرعت در حال تغییر است، مصرف مواد مخدر صنعتی پرخطر همچون شیشه را در حال افزایش دانست.

فرمانده نیروی انتظامی نیز مبارزه با مخدرهای صنعتی را به دلیل پراکندگی کارگاه‌های تولید آن در سراسر کشور، مشکل می‌داند.

شیشه از جمله مواد مخدر صنعتی است که در طبیعت وجود ندارد و با آزاد سازی دو ماده شیمیایی در مغز باعث برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

این ماده مخدر که طبق نظر کار‌شناسان و جامعه‌شناسان به عنوان موادی مختص طبقه مرفه وارد ایران شد و هم اکنون وسیله‌ای برای پرکردن بسیاری از خلأها محسوب می‌شود، موجب تغییراتی در بدن فرد شده که از جمله آن می‌توان به فعالیت جسمانی زیاد بدن بدون احساس خستگی، رفتارهای خشن، سوءظن و بدبینی نسبت به دیگران، هذیان و توهم، بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون، تهوع، استفراغ و اسهال، آسیب جدی به شش‌ها، کبد و کلیه‌ها، زخم‌های پوستی، روان‌پریشی و از دست دادن حافظه، مقاومت پایین در برابر بیماری‌ها، تنگ شدن بیش از حد عروق خونی مغز، از بین رفتن ۵۰ درصد از گیرنده‌های دوپامین در مغز برای همیشه، آسیب دیدن گیرنده‌های سروتونین که منجر به عوارض روانی شدید در فرد مصرف کننده می‌شود اشاره کرد.

مصرف مواد مخدر شیشه در قم در بین مردان بیشتر از زنان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجای استان قم از کشف دو محموله ۵۰۰ کیلوگرمی مواد مخدر در این استان طی روزهای سوم و چهارم بهمن‌ماه جاری خبر داد.

سرهنگ منوچهر طالبی در زمینه عوارض مصرف شیشه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از پیامدهای مهم مصرف شیشه، تخریب سیستم داخلی بدن و امراض روحی از جمله بی‌خوابی مفرط، تیک عصبی، دگر دوستی، انزوا، بدبینی به خانواده و اطرافیان بوده که در حال حاضر مصرف مواد مخدر شیشه در استان قم در بین مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

به گفته قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، به دلیل باورهای غلط که شیشه اعتیادآور نیست و دسترسی آسان به آن، شیشه دومین میزان مصرف مواد مخدر پس از تریاک را به خود اختصاص داده است در حالیکه قبلاً هروئین و کراک پس از تریاک بیشترین مصرف را داشتند.

حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن بیان اینکه علت افزایش مصرف شیشه این است که قیمت این ماده مخدر در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و در عوض قیمت برخی دیگر از انواع مواد مخدر همچون تریاک بیشتر شده است، گفت: علاوه بر قیمت ارزان‌تر مواد مخدر صنعتی، باورهای غلط، تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای، استفاده از القاب و نام‌های شیک و تبلیغ اینکه این مواد باعث لاغری، چاقی و یا افزایش میل و توان جنسی می‌شود نیز از دیگر دلایل افزایش میزان استفاده شده است.

این در حالی است که عضو سازمان علوم روان‌شناختی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ درمان دارویی پذیرفته شده‌ای برای درمان اعتیاد به شیشه در دنیا معرفی نشده و این نوع اعتیاد لاعلاج است، گفت: درمان‌های روان‌شناختی تنها گزینه برای نجات فرد معتاد به شیشه است و میزان موفقیت این روشهای درمانی نیز در بهترین شرایط، بالا نیست.

افزايش مصرف شيشه در بانوان

اما مصرف شیشه در زنان نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مورد غفلت قرار گرفته است و هم اکنون شاهد افزایش مصرف این ماده مخدرصنعتی در بین زنان هستیم.

محمد حسین غلامی، پژوهشگر حوزه اعتیاد، اظهار داشت: ۳۵ درصد زنان از طریق دوستان در مهمانی‌ها و ۶۵ درصد نیز از طریق همسران معتاد خود شیشه مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه زنان معتاد به شیشه در گروه سنی ۲۴ تا ۳۵ سال قرار دارند، گفت: ادامه این ترکیب ذهنی غلط که شیشه اعتیادآور نیست هم اکنون روشی است در دست کسانی که می‌خواهند به نام لاغری پول هنگفتی را با معتاد کردن زنان به جیب بزنند.

بدین ترتیب افزایش مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی، درکنار مصرف مواد مخدر سنتی از مسائلی است که هشدارهای جدی متخصصان و کار‌شناسان امر را به دنبال دارد.

در همین زمینه معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از رتبه دوم مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در کشور بعد از مرگ و میر ناشی از تصادفات خبر داده است.

با توجه به سخنان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی براینکه زمان تصمیم تا مصرف شیشه تنها ۱۵ دقیقه است، اظهاراتی مانند ناچیز خواندن مشکل مواد مخدر در ایران از سوی مصطفی محمد نجار و همچنین ریشه داشتن گسترش شیشه در آموزه‌های صهیونیست‌ها توسط محمد رضا رحیمی، تنها موجب پاک کردن صورت مسئله و گم شدن آن در بین سایر مسائل دیگر می‌شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار