تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۸۳۷۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزن ورق سیاه 1.5 میل

یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین ورق های فولادی که به سبب داشتن عناصر خاص در ترکیبات شیمیایی، از خواص و ویژگی های مختلفی برخوردار است، ورق آهن یا سیاه نامیده می شود. این محصول دارای گریدها، ضخامت و ابعاد متنوعی است. ماده اولیه تولید آن نیز سنگ آهن است که پس از طی عملیات های مختلف به اسلب فولادی یا تختال تبدیل می شود. در نهایت با انجام فرآیند نورد گرم بر روی اسلب تولیدی، ورق سیاه توسط کارخانجات مختلف تولید می شود.

امروزه یکی از دغدغه های مهم خریداران و تولید کنندگان در صنایع کشور، برآورد هزینه های حاصل از خرید ورق سیاه و فرآیند تولید آن می باشد. مراجعه به جدول وزن یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن هزینه هر ضخامت و عرض ورق سیاه است. یکی از محبوب ترین ضخامت های ورق سیاه، 5/1 میلی متر است که کاربرد های بسیاری داشته و توسط همه کارخانه ها تولید نمی شود.

به طور مثال دو کارخانه اکسین و کاویان اهواز تنها محصولات گرم ضخیم بار در بازه ضخامتی 5 و 8 میلی متر به بالا را تولید می کنند، اما در مقابل کارخانه فولاد مبارکه ورق سیاه 5/1 میل که کاربردهای زیادی نیز دارد را با بهترین کیفیت تولید می نماید. جدول وزن آن نیز شامل ضخامت و عرض می باشد؛ زیرا عرضه ورق سیاه در این کارخانه به صورت رول بوده و محدودیتی در طول ندارد.

جدول وزن ورق سیاه 5/1 میل

 

ورق آهن 1.5 میل فولاد مبارکه با دو عرض رایج 1000 و 1250 میلی متر عرضه می شود. از نظر سطح ظاهری می توان گفت این محصول دارای کیفیت ظاهری بسیار بالایی بوده و تلورانس ضخامتی نیز ندارد. مراجعه به جدول وزن نیز یکی از سریع ترین راه ها برای به دست آوردن وزن یک رول ورق گرم است که شامل پارامترهای ضخامت، عرض و وزن می باشد.


فرآیند تولید ورقST52

تولید ورق ST52 نیز مانند ورق سیاه معمولی بوده و تنها تفاوت آن با سایر محصولات در عناصر به کار رفته در آن می باشد که یک سری عناصر آلیاژی علاوه بر کربن به مقدار مناسب هستند. در این فرآیند ابتدا اسلب فولادی یا تختال که از طریق استخراج، فراوری و احیا سنگ آهن به دست آمده از معادن تولید شده است، در کوره های پیش گرم قرار می گیرد و تا زمانی که به دمای حدودی 1200 درجه سانتی گراد برسد، حرارت می بیند.

تختال مذاب در مرحله بعدی پوسته شویی می گردد تا پوسته های سطحی آن که در مرحله ریخته گری و آنالیز شیمیایی سنگ آهن بر روی آن به وجود آمده اند، تحت فشار آب بالا از بین بروند. سپس تختال به مرحله نورد مقدماتی منتقل می شود که در آن غلطک های رفت و برگشتی با فشار و حرارت بالا سبب کاهش ضخامت آن تا حدودی می شوند.

سپس اسلب ها در مرحله نورد نهایی قرار می گیرند تا ضخامت اصلی آن ها که توسط خریدار سفارش داده شده است، به وسیله غلطک های نورد کاهش یابد. این خط شامل 3 تا 7 قفسه می باشد و پس از عبور تختال از این خط، باید به واحد کولینگ یا خنک کاری منتقل شوند تا دمای آن ها تا 500 درجه سانتی گراد کاهش یابد.

در نهایت پس از سرد شدن کامل به بسته بندی منتقل می شوند. لازم به ذکر است پیش از این مرحله اگر عرضه کارخانه به صورت رول باشد که محصولات پس از خنک شدن در دستگاه کلاف پیچ به صورت رول در می آیند و اگر عرضه به صورت شیت باشد، در ابعاد مناسب برش کاری می شوند.


عوامل مؤثر بر قیمت ورقST52

به طور کلی بهتر است بدانید میزان عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر نرخ تمامی محصولات فولادی از جمله شمش و بلوم می باشد. این فلزات توسط کارخانجات تولید کننده در بورس کالا عرضه می شوند و در آنجا قیمت پایه آن ها با توجه به ماده اولیه مورد استفاده، آنالیز شیمیایی، نوع عرضه، محدوده ابعادی و بسته بندی مشخص شده است.

اصلی ترین ورق سیاه صنعتی نیز که با گرید ST52 معرفی می شود، در مصارف و صنایع بسیاری کاربرد داشته که از جمله آن ها می توان به ساخت انواع مخازن تحت فشار و حمل، سد سازی، اسکلت های فلزی، قطعات خودروسازی و ... اشاره کرد. در نتیجه می توان گفت قیمت روز ورق ST52 به علت داشتن استحکام کششی بالا و در عین حال وزن سبک و مقاومت در برابر ضربه و فشار اهمیت بسیاری برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان این صنایع دارد، اما نرخ این فلز نیز مانند سایر ورق های فولادی جدا از آنالیز شیمیایی که دارد، بسته به میزان خلوص سنگ آهن، نرخ اسلب، نوسانات ارزی، مشکلات اقتصادی و سیاسی، محصولات وارداتی و ... متغیر است.

از نظر محدوده ابعادی نیز بهتر است بدانید ورق ST52 در ضخامت های 2/1 تا 100 میلی متر بسته به کارخانه تولید کننده، عرض های متغیر 650 تا 2000 میلی متر و طول های 1000 تا 6000 میلی متر تولید می شود. نوع عرضه آن نیز بسته به تولید کننده این محصول به دو صورت رول و شیت است.

کارخانه های برتر تولید کننده ورق سیاه

به طور کلی کارخانجات مختلفی به تولید ورق سیاه پرداخته اند، اما برترین تولید کنندگان این فلزات در سراسر کشور شامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه اکسین اهواز،کارخانه فولاد کاویان،کارخانه فولاد خرم اباد، ،کارخانه فولاد گیلان و مجموعه نورد و لوله اهواز که هر کدام با توجه به مواد اولیه کیفیت متفاوتی از این فلز را ارائه می نمایند.

ورق سیاه نورد و لوله اهواز

کارخانه نورد و لوله اهواز یکی از تولید کنندگان انواع ورق سیاه و لوله های گرم می باشد که لوله ها نیز از ورق های سیاه همین کارخانه تولید می شوند. در این عملیات از اسلب فولادی خریداری شده از تولید کنندگان این ماده استفاده می کنند و در نهایت ورق سیاه به صورت شیت در بازه ضخامتی 5/1 تا 8 میلی متر برش می خورد.

ضخامت 5/1 میلی متر پرطرفدار ترین نوع ورق سیاه به خصوص در صنایع پروفیل سازی و لوله سازی می باشد که توسط کارخانه نورد و لوله با کیفیت مناسبی تولید می شود. با این وجود می توان گفت قیمت ورق سیاه نورد و لوله برای تولید کنندگان لوله و پروفیل سازان کشور حائز اهمیت است. البته بهتر است بدانید برای قطر لوله هایی که در این مجموعه تولید می شوند، عرض خاصی از ورق سیاه نیاز است و باید در زمان برش قطر هم پوشانی آن ها نیز در نظر گرفته شود.

ورق سیاه فولاد مبارکه

در پایان می توان گفت کارخانه فولاد مبارکه تنها تولیدکننده ای است که فرآیند تولید ورق سیاه از صفر تا صد در آن انجام می گیرد. بالا بودن دقت تولید و کنترل تلورانس ضخامت (2/1 تا 16 میلی متر) و عرض (650 تا 2000 میلی متر) در این مجموعه نیز بسیار بالا می باشد؛ از این رو سبب افزایش کیفیت آلیاژ ها از هر نظر به خصوص از لحاظ سطح ظاهری شده است.

از این رو می توان گفت ورق سیاه کارخانه فولاد مبارکه بسته به گرید، نوع عناصر تشکیل دهنده و خواصی که دارند، در صنایعی مانند لوله سازی، ساخت انواع مخازن، اسکلت های فلزی سنگین، ساخت ماشین آلات صنعتی و صنایع فلزی به کار برده می شوند.

:
:
:
آخرین اخبار