تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۲۷۵۰۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمدامین حیات مقدم :
نگاهی به شاه / ثروتمند ترین فرد ایران در زمان حکومت رضا شاه چه کسی بود؟!
 محمدامین حیات مقدممحمدامین حیات مقدم پژوهشگر تاریخ :
رضا شاه گاهی از ولیعهد به عنوان مترجم در جلسات حساس و محرمانه استفاده میکرد.
در روزی که حملات دو کشور آغاز شد رضا شاه فوق العاده عصبی و نگران بود. آمریکا در آستانه جنگ جهانی دوم نه تنها از فروش هواپیماهای درخواستی ایران امتناع کرد بلکه در نتیجه فشار مستقیم مقامات انگلیسی پیشنهاد ایران برای ایجاد کارخانه را هم نپذیرفت.
محمدرضا شاه سوگند خود را با ذکر بسمه تعالی آغاز کرد. او وعده داد که در ترویج مذهب جعفری اثنی عشری سعی و کوشش کرد.رضا شاه چنین جمله ای را بیان نکرده بود.
رضا شاه در اوایل سلطنتش بانک ملی ایران را تاسیس کرد و در سال 1930 دستور داده بود که بانک وظیفه نشر اسکناس مملکت را که تا آن زمان در دست انگلیس ها بود به عهده گیرد.
در آن زمان جواهرات سلطنتی را پشتوانه اصلی اسکناس قرار دادند.
رضا شاه در اصفهان همه ثروت خود را به پسر ارشدش داد.
در اصفهان رضا شاه مهمان خانه کازرونی بود.کازرونی با حمایت رضا شاه از لحاظ مالی قوی شده بود زیرا تمام لباس های نظامی از سرباز تا شاه توسط او تامین میشد.
رضا شاه از زمان نوجوانی به قزاق ها پیوسته بود و از آن زمان تا روزی که پس از استعفا به اصفهان رفته بود چیزی جز لباس نظامی نپوشیده بود.
هم رضا شاه و هم محمدرضا شاه هر دو به دنبال تقویت ارتش بودند و همچنین مساله ذوب آهن و کشاورزی صنعتی را دنبال میکردند.
بعد از عبور خانواده پهلوی از بحران استعفای رضا شاه به دنبال گرفتن بخش هایی از ثروت رضا شاه بودند و این مساله نیز صورت گرفت.
در یک گزارش آمده بود زمانی که محمدرضا ولیعهد از سوئیس به ایران برگشته بود یکی از سفارتخانه ها بیان کرده بود که رضا شاه قطعا ثروتمندترین فرد ایران است.
با دخالت انگلیس و حتی روسیه بود که رضا شاه مجبور به استعفا و مهاجرت از ایران شد و او نیز در خارج از ایران فردی فوق العاده غمگین بود و وزن زیادی نیز کم کرده بود.
رضا شاه به جمع آوری ثروت و زمین علاقه زیادی داشت و در زمان به دنیا آمدن محمد رضا در تهران ایشان در یک خانه اجاره ای بودند.
رضا شاه ده های زیادی نیز برای خود بدست آورده بود.
منبع: کتاب نگاهی به شاه نوشته دکتر عباس میلانی
:
:
:
آخرین اخبار