تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۰
کد خبر: ۲۱۱۲۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردم منطقه از پتروشیمی‌ها صدقه نمی خواهند کار می‌خواهند/حق‌آلایندگی و درصد نفت خوزستان باید فوری پرداخت شود
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مردم در زمینه اشتغال که به دنبال گرفتن صدقه از مسئولین نیستند بلکه خواستار آن هستند که زمینه اشتغال فراهم شود تا بتوانند کسب درآمد کنند.
 حجت الاسلام حسن درویشیان رئیس بازرسی کل کشور امروز ظهر در جمع مسئولین شهرستان بندرماهشهر اظهار کرد: اتفاقاتی که بر اثر آبگرفتگی در خوزستان رخ داده است البته مردم خوزستان پیش از این شاهد اتفاقات دیگری از جمله پدیده ریزگردها، کمبود آب در غیزانیه و مسائل کوت‌عبدالله  بودند امروز سازمان بازرسی و ریاست قوه قضاییه در این مورد ورود داشته است.

وی افزود:این مشکلات را می‌توان در سه موضوع خلاصه کرد، آب شرب و سیستم فاضلاب یکی از این موارد است، متاسفانه مشکل آب شرب حتی در بخش‌هایی از اهواز(مرکز استان) وجود دارد که از هر سه شاخص رنگ، بو و مزه سالم برخوردار نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به ظرفیت‌های آبی خوزستان اشاره کرد و گفت: این موضوع مایه تاسف است چرا که از ابتدایی‌ترین حقوق مردم است، این در شرایطی است که حدود ۲۲ میلیارد مترمکعب ما در سدهای خوزستان داریم، با وجود آب پشت سدها و رودخانه های دز و کارون ولی در کنارش برخی از شهرها و روستاها از آب شرب سالم محروم هستند و این به هیچ وجه قابل قبول نیست.

درویشان با تاکید بر ضرورت رفع مشکل سیستم فاضلاب خاطرنشان کرد: فاضلاب این استان نیز شرایط اسفناکی دارد و در اکثر شهرستان‌ها مشکلاتی را به همراه داشته است و باید برای رفع آنها فکر و اراده جدی باشد، و این مشکل نیازمند اعتبارات کافی است که با تورم سالانه پروژه ها متوقف نشود.

وی ادامه داد: سیستم آب‌های سطحی نیز سریعا اصلاح شود و برای پیشبرد پروژه، صنایع پتروشیمی ملزم به پرداخت حق آلایندگی هستند و ۲ درصد را با فوریت پرداخت کنند چرا که با اعتبارات موجود دردی را دوا نمی‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیکاری را از جدی‌ترین مطالبه مردم خوزستان برشمرد و گفت: اشتغال نیز یکی دیگر از معضلات اصلی خوزستان است و هرجای این استان قدم می‌گذاریم مردم از بیکاری گلایه دارند، در حالی که ماموریت ما در این بازدید بررسی مسائل آبگرفتگی بوده است.

وی افزود: مردم در زمینه اشتغال که به دنبال گرفتن صدقه از مسئولین نیستند بلکه خواستار آن هستند که زمینه اشتغال فراهم شود تا بتوانند کسب درآمد کنند.

درویشیان یادآور شد: مخصوصا در منطقه‌ای که ۲۳ پتروشیمی وجود دارد، این زمینه بسیار مناسبی برای اشتغال است، ما تاکید کرده‌ایم که نسبت اشتغال افراد بومی به غیربومی بررسی شود که مسئولیت برای اولویت به کارگیری نیروهای محلی توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته طی سفری که به بوشهر داشتیم؛ مشخص شد ۶۰۰ نفر نیروی بومی بیکار هستند که مقرر شد ظرف ۲ ماه تمام این افراد مشغول به کار شوند اما در بندرماهشهر آمار جوانان بومی بیکار قابل قبول نیست و مایه تاسف است، از مسئولین می‌خواهیم یک فکر اساسی کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه فقر در خوزستان با وجود ظرفیت‌های عظیم اقتصادی مایه شرمساری است اظهار کرد:، فقر در خوزستان قشری از مردم را گرفتار کرده است، به عنوان مثال در منطقه کمپ B بندر امام واقعا مایه شرمساری است و ما واقعا شرمنده مردم شدیم، با دیدن یک بیغوله به عنوان یک محل زندگی مردم اشک به چشمانش می‌آید.

وی اضافه کرد: اینجا جایی است که حتی نمیشود یک ساعت هم زندگی کرد حال در بیخ گوش ما باشد که در خانه‌های آنچنانی و درجوار ثروت‌های عظیم صنایع پتروشیمی زندگی می‌کنیم من طی این بازدید واقعا دیگر طاقت دیدن سایر منازل مناطق حاشیه‌ای شهرستان را نداشتم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به راه‌کارهای برون رفت از وضعیت فعلی خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌کارها برون رفت از وضعیت فعلی، بررسی کوتاهی‌های مربوط  و برخورد قانونی با متخلفین است، وظیفه قوه قضاییه است، پیگیری مسائل معیشتی مردم نه تنها وظیفه قانونی بلکه یک تکلیف شرعی است، باید بررسی فوری شود و اعتباراتی مانند حق آلایندگی و ۲ درصد نفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن تامین شود.

درویشیان در پایان تاکید کرد: نیاز است ستاد فرمان امام و بنیاد مسکن نیز ورود کند و با فوریت برای حل مشکلات اقدام کنند‌  مبلغی به عنوان علی الحساب به آن دسته از خانواده‌هایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند پرداخت شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار