تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۰۹۵۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورزش کردن افسردگی را درمان می‌کند
کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی از تاثیر ورزش در کاهش افسردگی می‌گوید.
 رضا انوری کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی گفت: افسردگی، حالتی عاطفی همراه با غم و اندوه است که فرد احساس تقصیر یا گناه توام با ترس و پوچی می‌کند که خصوصیت اول و عمده افسردگی از یک نومیدی خفیف تا احساس و یا درماندگی شدید که ممکن است نوسان داشته باشد، رخ دهد.

او با اشاره به اینکه در دوره افسردگی، این تغییر خلق نسبتا ثابت و برای روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها ادامه دارد، افزود: افسردگی به عنوان یک نشانه در بسیاری از بیماری‌های روانی و جسمی وجود دارد، اما ممکن است علائم آن خیلی شدید باشد.

انوری بیان داشت: افسردگی، تمام جنبه‌های احساسات، تفکر، رفتار شخصیت و علایق فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد که با شکایت بیمار از ناراحتی‌های جسمی، اختلال در خواب و اشتها همراه است.

کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی با اشاره به درمان‌های افسردگی تصریح کرد: باید برای معالجه این بیماری، درمان‌های موثر و ارزان قیمتی گنجانده شوند که اثر جانبی منفی نداشته باشند، بنابراین مصرف دارو همراه با روان درمانی و استفاده از شوک الکتریکی نیز کاربرد دارد و همچنین استفاده از دارو و جلسات هفتگی رفتار درمانی شناختی پرهزینه است و عرضه آن اغلب با تقاضا هماهنگ نیست.

او با بیان اینکه تمرین بدنی و فعالیت ورزشی می‌تواند جانشین دارو باشد، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته اثر تمرین با روان درمانی، مداخلات رفتاری و تماس اجتماعی مساوی است که بیشترین اثر این تمرین‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که همراه با روان درمانی انفرادی اجرا شود.  

انوری در پایان اظهار کرد: ورزش و تمرین بدنی، حداقل به اندازه روش‌های مرسوم به درمان افسردگی کمک و انگیزه ایجاد می‌کند، به ویژه اگر زمان و مخارج را در نظر بگیریم، تمرین کم هزینه بوده و فواید بهداشتی دارد که در کاهش افسردگی موثر است و در آینده پزشکان باید به کاهش منظم دوز دارو‌های ضد افسردگی و جایگزین کردن فعالیت بدنی بجای دارو روی آورند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار