تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۰۹۳۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشت آب از رودخانه دز برای ۷ شهر خوزستان تا سال آینده
 برداشت آب از رودخانه دز برای ۷ شهر خوزستان تا سال آینده

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان با بیان اینکه مقرر شده است با اجرای یک طرح کوتاه‌مدت در یک سال آینده مردم شهرهای اهواز، شادگان، دشت‌آزادگان، هویزه، خرمشهر، آبادان و کارون که از آب طرح آبرسانی غدیر استفاده می‌کنند، از آب دز استفاده کنند، گفت: دولت، اعتبار را در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار داده است و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز متعهد شده است که تا قبل از مردادماه سال آینده این طرح را انجام دهد.

غلامرضا شریعتی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون که امروز (۲۱ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: با وجود قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خوزستان در ادوار مختلف، این استان مسائل و مشکلاتی را متحمل شده است البته این وضعیت به معنی عدم انجام کار نیست بلکه اقداماتی انجام شده که بعضا کندتر پیش رفته است و بحث‌های زیست‌محیطی و اقلیمی هم مضاف بر مسأله شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به سرمایه‌گذاری پس از انقلاب برای ساخت سدها به منظور ذخیره‌سازی آب، افزود: اجرای این پروژه‌ها معادل با کل کشور است و این کار، زیرساخت‌ اصلی برای فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه زیر کشت رفتن ۵۵۰ هزار هکتار زمین است. اگر کارهای زیرساختی برای ذخیره‌سازی آب، رساندن آب به زمین‌های زراعی و انجام فعالیت‌هایی مانند ایجاد زهکش انجام نشود، این امر هم محقق نمی‌شود و مقدار زیادی از آب، هدر می‌رود.

شریعتی گفت: هر چه هم هزینه شود، اگر توانمندسازی و معیشت مردم را در نظر نداشته باشیم راه به جایی نمی‌بریم. طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و کارهای قبل از آن یعنی ساخت سدها و ایجاد ذخایر آبی برای این طرح، جزو کارهای زیرساختی و اساسی برای توسعه کشور و استان خوزستان است؛ این کار انجام شده تا سال‌ها معیشت مردم تأمین شود. اگر مدیریت و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که قدرت خرید مردم بالا برود، توسعه ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: در دوران پس از انقلاب کارهای ارزشمندی در زمینه معیشت، بالا رفتن قدرت خرید و اشتغال پایدار ایجاد شد که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در آخرین حلقه این زنجیره، خود را بروز می‌دهد. کشاورزانی داشتیم که تا قبل از انجام این پروژه‌ها، محصول کمی برداشت می‌کردند اما اکنون محصول بسیار بیشتری برداشت می‌کنند و در طول سال، دو سه بار کشت می‌کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به توسعه بنادر و زیرساخت‌های پتروشیمی، بیان کرد: کارهایی که انجام شده موجب شد که همچنان مقاوم باشیم و تحت تحریم‌های خردکننده، ایستاده‌ایم. سختی‌ها ایجاد شد و مردم صبوری کردند، دشمنان فکر کردند کمرمان را می‌شکنند اما کور خواندند و دیدند که زیرساخت‌ها به گونه‌ای است که امکان مقاومت داریم.

وی با تأکید بر لزوم ادامه انجام اقدامات زیرساختی در راستای افزایش مقاومت، رفاه و خودکفایی مردم، گفت: در برخی نقاط خوزستان، امکانات در بخش خدمات از جمله فاضلاب از متوسط کشوری پایین‌تر است. وضعیت فاضلاب در اهواز، کارون و شهرهای اطراف اهواز مناسب نیست.

شریعتی افزود: در گذشته حجم آب زیاد بود و ذخیره‌سازی آب انجام نمی‌شد و حجم فاضلابی که به کارون ریخته می‌شد نسبت به میزان آب کارون بسیار کم بود و در نتیجه کسی به فکر چاره‌اندیشی نمی‌افتاد. با ذخیره‌سازی آب و توسعه کشاورزی، عملا آبی که از رودخانه کارون عبور می‌کند کاهش و حجم فاضلاب افزایش یافت و این مسأله، بیشتر خود را نشان داد و اکنون باید دفع فاضلاب به صورت بهداشتی و استاندارد انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین در گذشته با زیاد بودن حجم آب، آب با کیفیت خوب از رودخانه‌ها برداشت می‌شد اما با مدیریت آب و کاهش حجم آب جریانی، کیفیت آب هم کاهش یافت و مردم، بحق نسبت به کیفیت آب معترض و نگران شدند.

استاندار خوزستان گفت: با این وضعیت، همه به این فکر افتادند که باید مشکلات آب و فاضلاب اهواز به صورت اساسی حل شود و در غیر این ‌صورت، امکان ادامه توسعه و فراهم کردن شرایط توسعه پایدار و معیشت برای جامعه وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین از پشت سدهای خوزستان سه طرح بزرگ آبرسانی برای خوزستان طراحی شد؛ طرح آبرسانی غدیر اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کیفیت آب نسبت به قبل بهتر شده است اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داریم. طرح آب جنوب‌شرق نیز شروع شده که پیشرفت‌ فیزیکی آن از طرح غدیر کم‌تر است.

شریعتی گفت: طرح آبرسانی شمال‌شرق نیز که یکی از گلوگاه‌های ما است، پیشرفت کمی داشته و اجرای آن ضروری است زیرا تامین آب شرب و کشاورزی به اجرای این طرح وابسته است. در صورت عدم اجرای این طرح، به ویژه در باغملک با بن‌بست مواجه می‌شویم که امیدواریم در این آینده نزدیک این پروژه انجام شود.

وی افزود: در سال ۹۸ برآورد شده بود که برای حل مشکل فاضلاب اهواز ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این عدد بسیار بزرگ است و امکان انجام آن در کوتاه‌مدت سخت است بنابراین مقام معظم رهبری با برداشت ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه موافقت کردند که امسال ۵۰ میلیون یورو از این میزان اختصاص می‌یابد و مابقی نیز در سال آینده اختصاص می‌یابد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مراحل نهایی فاینانس تصفیه‌خانه غرب اهواز در حال انجام است، تصریح کرد: ۱۶۵ میلیون یورو برای فاضلاب اهواز هزینه می‌شود که حدود ۵۶ درصد نیاز فاضلاب اهواز است اما با کار کارشناسی انجام‌شده، جاهای اساسی و حیاتی در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده که با هزینه‌ ۵۰ درصدی، حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز و کارون را حل کنیم و میزان بهره‌مندی مردم اهواز و کارون از دفع بهداشتی فاضلاب شاید کمی از متوسط کشوری بالاتر برود؛ این کار زمانی محقق می‌شود که همه به وعده خود عمل کنیم.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه خاتم در طرح‌های آبرسانی خوزستان گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء باید دو سه پروژه را به صورت اساسی در دستور کار قرار دهد. اجرای کامل طرح آبرسانی غدیر و برداشت آب از دز شاید در پنج شش سال آینده به نتیجه برسد بنابراین مقرر شده است با اجرای یک طرح کوتاه‌مدت در یک سال آینده با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان مردم شهرهای اهواز، شادگان، دشت‌آزادگان، هویزه، خرمشهر، آبادان و کارون که از آب طرح آبرسانی غدیر استفاده می‌کنند، از آب دز استفاده کنند.

شریعتی افزود: دولت، اعتبار را در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار داده است و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز متعهد شده است که تا قبل از مردادماه سال آینده این طرح را انجام دهد. با اجرای این طرح میان‌مدت، ممکن است در تابستان که مصرف آب بیشتر است نیاز باشد کمی از آب کرخه برداشت کنیم اما دیگر در طرح غدیر استفاده نمی‌کنیم. اجرای این طرح، آثار اجتماعی خوبی دارد؛ این طرح را معرفی کرده‌ایم که تا قبل از پایان دولت به اتمام برسد.

استاندار خوزستان بیان کرد: همچنین طرح دیگری آغاز شده که امیدواریم زودتر به پایان برسد؛ مقرر شده از کانال چمران، آب را به سمت تصفیه‌خانه بیاوریم که با انجام این دو طرح، نیاز اهواز در تابستان و گرما به برداشت از آب کارون به صفر می‌رسد. مقداری در توزیع آب مشکل وجود دارد اما آب اهواز و کارون از دز و در صورت نیاز کرخه تأمین می‌شود.


برای انتقال آب پول هست، برای آب شرب روستاهای خوزستان نیست

برای انتقال آب پول هست، برای آب شرب روستاهای خوزستان نیست

ایسنا/خوزستان نماینده اهواز گفت: پول برای اجرای پروژه چند هزار میلیارد تومانی انتقال آب وجود دارد اما برای تأمین آب شرب ۷۰۲ روستا در خوزستان با پنج رودخانه بزرگ، پول نیست؛ این مساله نشان می‌دهد که عدالت در عمل اتفاق نیفتاده است.

مجتبی یوسفی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون که امروز (۲۱ آبان‌ماه) برگزار شد، با اشاره به دلیل عقب‌افتادگی‌هایی که در حوزه زیرساختی حوزه انتخابیه اهواز وجود داشته است، اظهار کرد: زمانی که اعتبارات عمرانی در سطح کشور توزیع می‌شد به هر دلیلی توفیق آنچنانی در این زمینه نداشتیم و شاهد عقب‌افتادگی‌هایی در حوزه زیرساختی هستیم و ضعف زیرساخت‌ها را پرسنل با تلاش شبانه‌روزی جبران می‌کنند.

  وی افزود: با وجود اینکه بسیاری به مدیران دولتی در حوزه زیرساختی انتقاد می‌کنند اما از آن‌ها تشکر می‌کنیم البته این صحبت به معنی این نیست که هیچ مشکلی نداریم اما بضاعت محدود و مشکلات زیاد است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر به جز پروژه‌های حیاتی کشور، در سطح کشور ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌کاره در زمینه‌های مختلف از جمله راه روستایی و فاضلاب داریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان بدهی ثبت‌شده دولت به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ۴۰ هزار میلیارد تومان است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، هیچ وقت به عنوان پیمانکار مطرح نبوده و در پروژه‌های کلیدی کشور ورود کرده است که نمونه بارز آن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که اگر این پروژه انجام نمی‌شد امروز برای تهیه بنزین مردم نیز دچار مشکل می‌شدیم.

یوسفی افزود: نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، افراد باسابقه‌ای هستند که در نقاط مختلف کشور کار می‌کنند و حدود یک میلیون نفر در پروژه‌های این قرارگاه در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: دولت باید در منابع جدید بودجه ۹۹، برنامه ششم و هفتم، در قالب تهاتر کمک کند تا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به عنوان مجموعه‌ای که بنیه مالی قوی دارد، در حرکت پروژه‌ها کمک کند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات تأخیر اجرای پروژه‌ها گفت: با تأخیر در اجرای پروژه‌ها، هزینه‌ اتمام یک پروژه‌ چندین برابر می‌شود. همچنین شیرینی خدمت به مردم زمانی است که پروژه، زودتر به اتمام برسد نه اینکه مانند پروژه متروی اهواز آن‌قدر طول بکشد که اکنون می‌توانیم آن را به عنوان آثار باستانی ثبت کنیم. در صورت طولانی شدن اجرای پروژه، تنها به مشکلات مردم افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: از مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء می‌خواهیم حتما از بنیه فنی و نیروهای متخصص خوزستانی در اجرای پروژه‌ها استفاده کند تا گردش مالی نیز در استان خوزستان ایجاد شود.

یوسفی افزود: مقام معظم رهبری به خوزستان عنایت کردند؛ برخلاف بسیاری که اولین جمله‌ای که در سخنرانی‌ها درمورد خوزستان بیان می‌کنند این است که باید دین‌مان به خوزستان را ادا کنیم اما در توزیع اعتبارات عمرانی و اجرای پروژه‌ها چنین کاری نمی‌کنند. پول برای اجرای پروژه چند هزار میلیارد تومانی انتقال آب وجود دارد اما برای تأمین آب شرب ۷۰۲ روستا در خوزستان با پنج رودخانه بزرگ، پول نیست؛ این مساله نشان می‌دهد که عدالت در عمل اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اصلاح مفاد موافقت‌نامه طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون گفت: مشکلاتی که در ویس، ملاثانی و شیبان وجود دارد مانند اهواز و کوت‌عبدالله است. همچنین برای فاضلاب شهرهای حوزه انتخابیه اهواز ردیف بودجه مشخصی نداریم بنابراین موافقت‌نامه را اصلاح کردیم و مقرر شد برای این شهرها نیز اعتباراتی اختصاص دهیم. شاید این منابع به صورت کامل کفاف همه مشکلات این شهرها را ندهد اما حداقل اصلاح در موافقت‌نامه انجام شده است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای این پروژه بیان کرد: برای اجرای این پروژه باید مانند زمان جنگ عمل شود؛ حداقل ۴۰۰ نقطه بحرانی دچار ریزش فاضلاب یا با مشکلات دیگر وجود دارد بنابراین اجرای کل پروژه در یک بازه زمانی درست نیست زیرا مردم در تردد دچار مشکل می‌شوند و ممکن است این پروژه‌ها نیز جمع نشود. نباید این اشتباه مانند برخی از پروژه‌های قبلی اتفاق بیافتد. باید کار با محوریت نقاط حاشیه‌ای و کم‌برخوردار شروع شود و پس از اتمام پروژه در یک نقطه، در نقاط بعدی کار را انجام دهیم.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد

کاهش ورودی فاضلاب به رودخانه کارون در طرح جامع فاضلاب اهواز

کاهش ورودی فاضلاب به رودخانه کارون در طرح جامع فاضلاب اهواز

  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر در ۲۵ نقطه شرق و غرب، فاضلاب وارد رودخانه کارون می‌شود، گفت: یکی از اهداف اصلی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون این است که ورود فاضلاب به رودخانه کارون در فاز اول حداقل به نصف برسد.

صادق حقیقی‌پور در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون که امروز (۲۱ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: با عنایت مقام معظم رهبری و پیگیری‌های رئیس جمهور مصوب شد که ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرا و توسعه شبکه فاضلاب اهواز و کارون تخصیص یابد که در سال اول ۵۰ میلیون یورو مجوز تخصیص اخذ کرده است و امیدواریم با تلاش، ۵۰ میلیون یوروی دوم را نیز از این صندوق دریافت کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خوزستان وجود رودخانه کارون است که با اجرای این طرح، از ورود فاضلاب اهواز و شهرستان کارون به رودخانه جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر در ۲۵ نقطه شرق و غرب، فاضلاب وارد رودخانه کارون می‌شود، گفت: یکی از اهداف اصلی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون این است که ورود فاضلاب به رودخانه کارون در  فاز اول حداقل به نصف برسد.

حقیقی‌پور با اشاره به اهمیت اجرای کلکتورهای اهواز، عنوان کرد: با توجه به اینکه این کلکتورها ناقص اجرا شده‌اند، با وجود اینکه در طرح فاضلاب اهواز ۷۰ ایستگاه پمپاژ پیش‌بینی شده اما اکنون حدود ۱۸۶ منهول‌پمپ و ایستگاه فاضلاب داریم که با اجرای این کلکتورها این منهول‌پمپ‌ها به اندازه زیادی کاهش می‌یابد. علت نارضایتی مردم اکثرا به علت خرابی و عملکرد این منهول‌پمپ‌ها است.

وی افزود: با اجرای این کلکتورها که هزینه‌بر و زمان‌بر است، امیدواریم حداقل ۸۰ منهول‌پمپ در اهواز کاهش یابد یعنی در ۸۰ نقطه اهواز رضایتمندی بیشتری خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: نکته سوم در این طرح، نبود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی است که در زمان بارندگی مشکلاتی ایجاد می‌کند. در این طرح، ظرفیت ۱۰ ایستگاه پمپاژ مادر افزایش می‌یابد که قطعا نقش بسیار مهمی در دفع آب‌های سطحی خواهد داشت.

وی با اشاره به انعکاس وضعیت فاضلاب شهرستان کارون در رسانه‌ها، گفت: در راستای رفع مشکل فاضلاب این شهرستان، ۱۵ کیلومتر کلکتور و هفت ایستگاه پمپاژ بزرگ در شهرستان کارون اجرا می‌شود که قطعا اثربخشی خوبی خواهد داشت و شاهد پیشرفت و تحول چشم‌گیر در این منطقه خواهیم بود.

حقیقی‌پور بیان کرد: روز گذشته سه مصوبه از سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم و مقرر شد در آبادان،‌ خرمشهر و مسجدسلیمان با اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومان کار توسعه شبکه فاضلاب انجام شود تا شاهد پیشرفت در خدمات‌رسانی باشیم.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار