تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۲۰۷۰۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
متوسط قیمت مسکن ۲۶ استان، زیر ۱۰ میلیون تومان
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که متوسط قیمت مسکن ۲۶ استان کشور زیر ۱۰ میلیون تومان است، گفت: گزارش واقعی قیمت مسکن به زودی منتشر می شود.
 محمود محمودزاده در پاسخ به این پرسش که چرا طی ماه های مرداد و شهریور امسال گزارش متوسط قیمت مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر نشده و آیا این عدم انتشار با هدف کنترل قیمت ها صورت گرفته است، اظهار کرد: بر اساس قولی که داده ایم به زودی متوسط قیمت مسکن 29 استان کشور را اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دو روز قبل برای اولین بار در شورای عالی مسکن این قیمت ها ارائه شد که بسیار به صحت نزدیک است و می تواند قیمت واقعی مسکن را در کشور نشان دهد، به جای این که متوسط قیمت مسکن یک شهر -تهران- را برای کشور ملاک قرار دهیم.

وی با بیان این که طی یکی دو روز آینده متوسط قیمت مسکن 29 استان کشور در سایت معاومت مسکن و ساختمان بارگذاری می شود، افزود: اگر قیمت های درست و صحیح را اعلام کنیم در بازار مسکن راهنماست، اما اگر فقط آمار خام را منتشر کنیم طبیعی است که گمراه کننده خواهد بود. به عنوان نمونه در شهر تهران متوسط قیمت مسکن را بیست و چند میلیون تومان اعلام می کنند. اما از نظر علمی وقتی از یک جامعه ای می خواهیم آماری را استخراج کنیم باید بخشی که قیمت غیرطبیعی دارد را خارج کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اگر در تهران عدد منطقه یک را از متوسط قیمت مسکن خارج کنیم، متوسط قیمت مسکن پایتخت به 10 تا 15 میلیون تومان خواهد رسید.

محمودزاده گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته در 7 استان کشور (در شهرهای مرکز استان) متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی (طی مرداد 99) زیر 5 میلیون تومان بوده است. در 19 استان متوسط قیمت مسکن زیر 10 میلیون تومان، در 2 استان بالای 10 میلیون و زیر  15 میلیون تومان و فقط در یک استان (شهر تهران) متوسط قیمت مسکن بالای 20 میلیون تومان بوده است.

وی با تاکید بر این که در 26 استان کشور متوسط قیمت مسکن زیر 10 میلیون تومان است، اضافه کرد: اگر برای این استان ها متوسط گیری کنیم، متوسط قیمت مسکن کشور 24 میلیون تومان نیست بلکه 10 تا 12 میلیون تومان خواهد بود.

*تحول ویژه در عملکرد بازار مسکن

وی یادآور شد: یکی از دلایلی که اعلام می شد آمار مربوط به متوسط قیمت مسکن گمراه کننده است همین مورد بوده، با انتشار متوسط قیمت مسکن واقعی در واقع شاهد شفافیت و ارائه دقیق اطلاعات در بازار مسکن خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نتوانستیم متوسط قمیت مسکن 2 استان را جمع آوری کنیم، اظهار کرد: متوسط قیمت در این دو استان  نیز قطعا زیر 5 میلیون تومان است.

محمودزاده در پاسخ به این پرسش که انتشار آمار واقعی قیمت مسکن در کشور چه تاثیری در بازار می گذارد، افزود: وقتی قیمت های واقعی اعلام می شود روی همه چیز تاثیر مثبتی می گذارد. نمی توانیم قیمت مسکن یک شهر را ملاک کل کشور کنیم و همه بخواهند خودشان را با یک خط کش غیرواقعی مقایسه کنند.

وی با تاکید بر این که انتشار قیمت واقعی مسکن قطعا تحول ویژه ای در عملکرد بازار مسکن خواهد داشت، گفت: طی امروز و فردا متوسط قیمت مسکن مرداد ماه 99 و بلافاصله متوسط قیمت مسکن شهریور 29 استان کشور منتشر می شود./اقتصاد آنلاین

:
:
:
آخرین اخبار