تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۷۱۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان:
خشکسالی خوزستان در راه است
: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اعلام وضعیت خشکسالی در سال آبی جاری، نسبت به وضعیت بحرانی حوزه رودخانه‌های کارون، دز و کرخه هشدار داد.

فتح‌الله دهکردی در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به 16 ایستگاه سنجش بارندگی تحت نظر این سازمان  اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تا 26 فروردین ماه، 168 میلی متر بارندگی در استان اتفاق افتاده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته که 249 میلی متر بوده، 32 درصد و نسبت به سال‌های طبیعی 51 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: بیشترین بارندگی در بالادست حوزه مارون و کمترین بارندگی در ایستگاه تله زنگ (بالادست رودخانه دز) اتفاق افتاده است.

دهکردی سال آبی 90ـ 91 را مشابه سال 86 ـ 87 (نخستین سال خشکسالی) دانست و اظهار کرد: امسال با وجودی که یکی دو بارش زودهنگام در ابتدای فصل نوید سال پر بارانی و نزدیک به طبیعی را می‌داد، اما با گذشت زمان با عدم بارش‌های منظم و مناسب در بالادست به صورت برف و در پایین دست به صورت باران وضعیت خشکسالی رقم خورد.

* کاهش 53 درصدی روان آب‌ها در خوزستان

عضو ستاد خشکسالی خوزستان در مورد وضعیت روان آب‌ها و آورد رودخانه‌های استان گفت: مجموع آورد رودخانه‌های استان در سال‌های طبیعی 16 میلیارد و 83 میلیون مترمکعب بوده اما هم اکنون آورد رودخانه‌ها 7 میلیارد و 526 میلیون مترمکعب است که نسبت به وضعیت طبیعی 53 درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت حوزه کارون بزرگ بحرانی است، توضیح داد: رودخانه کارون با 4 میلیارد و 151 میلیون مترمکعب آورد نسبت به سال‌های طبیعی 37 درصد و رودخانه دز با یک میلیارد و 868 میلیون مترمکعب آورد نسبت به سال‌های طبیعی 60 درصد کاهش نشان می‌دهند.

وی افزود: بر همین اساس در حوزه کارون بزرگ (شامل کارون و دز) از 11 میلیارد و 253 میلیون مترمکعب آورد در سال‌های طبیعی فقط 6 میلیارد و 12 میلیون مترمکعب آورد محقق شده که 47 درصد کاهش را در این حوزه نشان می‌دهد.

دهکردی وضعیت رودخانه کرخه را فوق بحرانی ارزیابی کرد و گفت: آورد این رودخانه 84 درصد کاهش دارد و در حال حاضر آورد رودخانه کرخه 606 میلیون مترمکعب است، این در حالیست که در سال‌های طبیعی این رودخانه 3 میلیارد و 688 میلیون مترمکعب آورد داشته است.

به گفته وی، حوزه مارون با 21 درصد کاهش نسبت به سال‌های طبیعی در مقایسه با دیگر حوزه‌های آبی استان وضعیت بهتری دارد و از یک میلیارد و 141 میلیون مترمکعب آورد در سال‌های طبیعی، در حال حاضر 908 میلیون مترمکعب محقق شده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان پیش‌بینی کرد: با توجه به وضعیت نامناسب آورد رودخانه‌ها، برنامه‌ریزی برای مصرف کشت تابستانه همراه با صرفه‌جویی خواهد بود.

برچسب ها: خشکسالی ، خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار