تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۱۵۹۷۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس:
تیم اقتصادی خوزستان خوب عمل نمیکند
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با انتقاد از تیم اقتصادی استان خوزستان گفت: بی شک تا زمانی که معاون اقتصادی استاندار یک پزشک است؛ در این بخش نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم.

هدایت الـه خادمی روز شنبه در نشست مدیران دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی خوزستان با اعضای مجمع نمایندگان این استان اظهار کرد: متاسفانه وضعیت خوزستان در بخش منابع و نیروی انسانی قابل مقایسه با هیچ استانی نیست.

ولی افزود: در این زمان سهمی در تولید و اقتصاد کشور نداریم؛ بی توجهی ها و عدم پیگیری ها وضعیت اقتصادی استان را به ورطه تاریکی فرو برده است؛ توسعه در سایر استان ها تنها به دلیل وجود مدیران دلسوز و دارای تخصص انجام گرفته است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به عدم توسعه یافتگی استان خوزستان تصریح کرد: تبریز شهری بدون متکدی شد، اصفهان و کرمان توسعه پیدا کردند؛ اما خوزستان در جایگاه چندین سال پیش خود مانده است. این اتفاق نیز  بر عهده آب، خاک و هوا یا جغرافیای زیبای آن نبوده بلکه به دلیل بی هدفی مسئولان این استان بوده است.

خادمی با بیان اینکه مسئولان ملی نیز برای خوزستان کم کاری کرده اند، گفت: زمانی سهمی در دولت ها داشتیم ولی قدمی برای خوزستان بر نداشتیم و اکنون هم که دیگر سهمی نداریم، دولت ها بخشی نگر شده و وزرا و معاونان رئیس جمهور به استان خودشان می رسند.

وی با انتقاد از اینکه تیم اقتصادی استان خوزستان خوب عمل نکرد، افزود: معاون اقتصادی استانداری پزشک است؛ بی شک در صورتی که شایسته سالاری در سیستم وجود نداشته باشد، اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: اقتصاد ایران مریض است و فساد مثل موریانه به اقتصاد کشور ضربه زده، در این شرایط نباید انتظار توزیع عادلانه ثروت ملی را داشت. چند میلیون بشکه نفت در خوزستان تولید می شود ولی از ارزش افزوده آن سهمی نداریم و به فروشنده نهایی تعلق می گیرد.

خادمی با اشاره به اینکه ما در کشور زیپ، دکمه، بیل و کلنگ را می توانیم بسازیم پس باید واردات آن را ممنوع اعلام کنیم، گفت: دنیا اگر توسعه پیدا کرد  به سمت بخش خصوصی حرکت کرده ولی دولت های ما رقیب بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: استان خوزستان روزی شماره یک کشور بود ولی اکنون حداقل هشت شهر محروم کشور در این استان قرار دارد؛ امیدوارم بتوانیم بخشی از این مشکلات را با همبستگی تمام مسئولان حل کرد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در پایان با اشاره به اینکه ارزش افزوده اهدایی به ایذه و باغملک اصلا قابل قبول نیست و ظلم و تبعیض هست، گفت: هفته ای چند جوان در ایذه دست به خودکشی می زنند و ما مسئولان همینطور نشسته ایم و حالا تصادفی هم جلسه ای برگزار می کنیم.

استان ها در سرمایه گذاری خارجی با هم رقابت کاهنده ای دارند

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان با اشاره به اهمیت تأمین مالی کشور از طریق سرمایه گذاری خارجی گفت: متأسفانه استان ها در بخش سرمایه گذاری خارجی با هم رقابت کاهنده ای دارند.

مسعود صدری روز شنبه در جلسه نشست مدیران دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی خوزستان با اعضای مجمع نمایندگان این استان اظهار کرد: برای اولین بار در سطح کشور چنین جلسه ای برگزار می شود و امیدوارم شروع یک تجربه موفق باشد؛ گزارش وضعیت بیمه، بانک ها و شاخص های اقتصادی را سه ماهه و گزارشی برای تحقق درآمد استان، فعالیت نظام بانکی و عملکرد اعتبارات به ویژه تملک دارایی و جذب دستگاه های اجرایی برای تبدیل به کار شدن و خروجی مثبت را نیز ماهانه به نمایندگان مجلس ارائه می دهیم.

وی با اعلام این خبر که خوزستان از نظر تحقق درآمدها در کشور اول است، افزود: استان خوزستان با ۹۹ درصد تحقق درآمدها مثل ستاره ای می درخشد؛ در استان کمیته تخصصی نداریم که گزارش بدهیم ولی انتظار داریم در تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور این گونه نباشد، استانی که ۶۵ درصد تحقق درآمد دارد را با ما که ۹۹ درصد تحقق داریم یکی دیده شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: از حجم عظیم اوراق خزانه فقط ۲۰ درصد در استان ها جذب شده؛ زیرا مهلت هزینه کرد سال مالی تا پایان تیر ماه است ولی در آبان ماه اعتبار ابلاغ و مهلت آن را ۱۸ آذر ماه اعلام کنیم.

صدری با اشاره به اهمییت تأمین منابع مالی از طریق سرمایه گذاری خارجی، گفت: کشور به یک نقشه جامع سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد؛ وزارتخانه ها باید این نقشه را بر اساس الزامات قانونی تدوین کنند.

وی در پایان گفت: برای سرمایه گذاری خارجی متأسفانه استان ها با هم رقابت کاهنده ای داشته و برخی مواقع امتیازاتی را که نباید به آنهایی که نباید این امتیازات را دریافت کنند، می دهند؛ این مشکلات ناشی از نبود نقشه جامع برای سرمایه گذاری خارجی است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار