تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۵۵۹۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده اهواز:
مقصر دانستن "کنوکارپوس" در ایجاد مشکلات تنفسی بی‌اساس و غیرعلمی است‌
این‌که کنوکارپوس را دلیل ایجاد مشکلات تنفسی در اهواز می‌دانند، کاملا بی‌اساس و غیرعلمی است. شاید کنوکارپوس یکی از علل ایجاد این مشکلات باشد اما تنها علت نیست
مقصر دانستن نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: این‌که کنوکارپوس را دلیل ایجاد مشکلات تنفسی در اهواز می‌دانند، کاملا بی‌اساس و غیرعلمی است. شاید کنوکارپوس یکی از علل ایجاد این مشکلات باشد اما تنها علت نیست.

همایون یوسفی در نشست با اعضای کمیسیون عمرانی شورای شهر اهواز و شهردار اهواز که روز یکشنبه 14 آبان‌ماه در ستاد فرماندهی قرارگاه کربلا برگزار شد، با بیان این‌که شاید شهرداری اجتماعی‌ترین نهاد یا سازمان در کل کشور باشد، به اهمیت مشارکت شهروندان در توسعه شهری اشاره و اظهار کرد: شهر را باید شهروندان بسازند. تا شهروندان تقویت نشوند، بهبود شهر انتظار نمی‌رود.

وی تصریح کرد: اگر امروز در حوزه شهرداری و خدمات شهری شاهد مشکلات موجود هستیم، به این دلیل است که متاسفانه شهروندان از لحاظ اقتصادی نتوانستند رشد چندانی داشته باشند که یکی از علل این امر نیز این است که شهروندان ما بیشتر وابسته به دولت و مستخدمین دولت هستند. خوزستان از نظر حضور بخش خصوصی در اقتصاد استان، سی‌امین استان کشور است. به عبارتی کمترین مشارکت مردم در مسائل شهری و استانی در خوزستان وجود دارد.

نماینده اهواز در خانه ملت با اشاره مشارکت پایین مردم اهواز در ساخت شهر، ادامه داد: بالعکس در شهرهایی نظیر یزد و اصفهان که میزان مشارکت و حضور بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر از اهواز است، به همان نسبت شهروندان این شهرها در ساخت شهر مشارکت بیشتری دارند. ریشه همه مسائل اهواز این است که متاسفانه مشارکت مردم در ساخت شهر حداقل است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به جهت‌گیری فعلی شورای شهر، شهردار و مجموعه شهرداری اهواز، عنوان کرد: امید است این جهت‌گیری دارای رویکرد رو به رشدی باشد. در مدتی که شهردار فعلی روی کار آمده است حداقل سه جلسه در زمینه موضوعات شهری با آقای کتانباف داشتم که نشان می‌دهد مشارکت و میل به مشارکت و هم‌افزایی زیاد است. شاید در ادوار پیشین شهرداری و شورای شهر اهواز مشارکت‌ها به این شدت نبود و شاید هم‌افزایی‌ها هم کمتر بوده است.

یوسفی با بیان اینکه بسیاری از امور در کشور به شرط پیگیری قابل انجام است، گفت: در جلسه خصوصی که با آقای کتانباف داشتم، به ریز نزدیک به 30 پروژه شهری را مطرح کردند که به نظرم بسیاری از این پروژه‌ها به شرطی که مورد پیگیری قرار بگیرند قابل انجام هستند. این پروژ‌ه‌ها واقعا می‌تواند چهره شهر را تغییر دهد. هرچند این تغییر صددرصدی نخواهد بود، اما در جهتی مثبتی است.

وی در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت نفت در اهواز، اظهار کرد: در بحث کمک‌های اجتماعی نفت توجه ویژه‌ای وجود دارد. هم دولت و هم وزیر نفت توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند. ما چندین بار در این رابطه با وزیر نفت صحبت کردیم. فکر می‌کنم تعریف پروژ‌ه‌ها در بخش مسئولیت‌ اجتماعی نفت به دقت بیشتری نیاز داشته باشد. در این بخش پول خوبی تزریق شده و رقم پولی خوبی هم پیگیری‌ شده است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این وجود فکر میکنم توزیع پروژه‌های این بخش سیاسی شده است. شهرداری تمام نقاط شهر را با هم به طور جامع می‌بیند، به نظر می‌رسد اگر تعریف این پروژه‌ها توسط شهرداری انجام شود تا حدودی بهتر باشد. شهرداری پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهد تا من با وزیر نفت صحبت و این مساله را بررسی کنیم.

یوسفی در ادامه به مشکلات تنفسی در اهواز اشاره و تصریح کرد: به عنوان یک پزشک می‌گویم این‌که کنوکارپوس را دلیل ایجاد مشکلات تنفسی در اهواز می‌دانند، کاملا بی‌اساس و غیرعلمی است. شاید کنوکارپوس یکی از علل ایجاد این مشکلات باشد اما تنها علت نیست و سهم کنوکارپوس نیز در بروز این وضعیت زیاد نیست. متاسفانه شاید به نوعی خواستند مساله را از گردن خود باز کنند که اسم کنوکارپوس را آوردند.

وی ادامه داد: در زمینه تاثیر گرده‌افشانی کنوکارپوس در ایجاد ابن مشکلات تنفسی هیچ تحقیقاتی که به ثبت رسیده باشد در هیچ جایی وجود ندارد. مجموعه‌ای از عوامل شامل تغییر فصل که عاملی مهم است، گرد و غبار، فلرهای نفتی و... موجب بروز این مشکلات تنفسی شده است. امیدواریم این مشکلات امسال کمتر شوند.

نماینده اهواز در خانه ملت با اشاره به حادثه اخیر ریزش کوه در منبع آب و جان باختن دو کودک، بیان کرد: مساله منطقه منبع آب و سکونتگاه‌های غیر رسمی این منطقه بسیار مهم است. سال 83 به دنبال حادثه ریزش کوه و مرگ چند نفر در منبع آب مقرر شد همان موقع منازلی از این منطقه به مناطق دیگر اهواز جابجا شوند. پس از آن بحث‌هایی نظیر نداریم و نمی شود و‌... باعث شد جابجایی این منازل انجام نشود و کار تا الان که سال 96 است یعنی تا 13 سال باقی بماند و یک عده آدم و کودک معصوم دیگر بمیرند.

یوسفی ادامه داد: به نظرم تنها راه این است که منطقه منتقل شود. باید واقع‌بین باشیم. برای این جابجایی در اهواز جایی نداریم. تنها جایی که در دسترس است همین شهرهای جدید رامین و شیرین‌شهر هستند اما باید مشکلات این شهرها هم برطرف شود.‌ شهر رامین مشکلات بسیاری مثل مشکل آب و برق ‌و... دارد که قابل حل هستند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: کنوکارپوس
:
:
:
آخرین اخبار