تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۵۵۸۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه جندی شاپور اهواز تاکید کرد:
لزوم آموزش مراجعه به موقع بیماران سکته مغزی و قلبی به مراکز درمانی
اگر بیمارانی که دچار این عارضه‌ها می‌شوند در مراحل اولیه به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنند می‌توانیم از عوارض بعدی جلوگیری کنیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید بر لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی بیشتر به سازمان‌ها و مردم در خصوص مراجعه به موقع بیماران دچار سکته مغزی و قلبی به مراکز درمانی گفت: اگر این بیماران به موقع به مراکز درمانی برسند می‌توان از عارضه‌های بعدی جلوگیری کرد.
 
دکتر ایرج نظری در همایش سکته مغزی و قلبی که روز یکشنبه (14 آبان‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و مغزی جزو بیماری‌های قابل پیشگیری هستند. افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند هزینه‌های هنگفتی بر منابع درمانی تحمیل می‌کنند و از آنجا که این بیماری‌ها قابل پیشگیری و درمان هستند باید در زمینه پیشگیری تلاش بیشتری شود.
 
وی افزود: در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر جایگزین بیماری‌های واگیر شده‌اند. متأسفانه در کشور ما فعالیت‌های پیشگیرانه در زمینه بیماری‌های غیرواگیر دیر آغاز شد ولی همین که استارت این کار زده شد و در وزارت بهداشت با توجه ویژه به این بیماری‌ها پرداخته‌اند جای امیدواری دارد که بتوانیم مانع از هدررفت بسیاری از سرمایه‌های ملی کشور شویم.
 
رئیس دانشگاه جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اگر بیمارانی که دچار این عارضه‌ها می‌شوند در مراحل اولیه به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنند می‌توانیم از عوارض بعدی جلوگیری کنیم.
 
نظری گفت: در زمینه سکته‌های مغزی و قلبی در دانشگاه جندی شاپور اهواز فعالیت‌های خوبی انجام شده است. هر دو بیماری سکته مغزی و قلبی خدمات شبانه‌روزی می‌طلبند و امیدواریم در آینده با شرایط بهتر و بهینه‌تر بتوانیم خدمات بیشتری را به این بیماران ارائه دهیم.
 
وی بیان کرد: در خصوص این دو بیماری خدمات ابتدایی پیش‌زمینه‌ای در مراکز درمانی ارائه شده ولی این خدمات کافی نیست و قطعا اطلاع‌رسانی به مردم، سازمان‌ها و افرادی که می‌توانند در زمینه پیشگیری از عوارض سکته‌های قلبی و مغزی نقش داشته باشند، مهم و اساسی است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: باید علاوه بر گسترش مراکز و سازمان‌ها و ارگان‌هایی که باید به ما کمک کنند و در اولین فرصت بیمار را به بیمارستان برسانند، آموزش و اطلاع‌رسانی کافی به عموم مردم نیز انجام شود.

بیش از 80 درصد عوارض سکته مغزی قابل کاهش است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در صورتی که بیمار سکته مغزی در کمترین زمان به مراکز درمانی ارجاع داده شود می‌توان بیش از 80 درصد عوارض این بیماری را کاهش داد.
 
دکتر مهران ورناصری در همایش سکته مغزی و قلبی که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اگر زمان مراجعه بیماران سکته مغزی به مراکز درمانی زیر سه ساعت باشد، این بیماران بهترین تأثیر را می‌توانند دریافت کنند و اگر بیشتر از این پروسه زمانی باشد تمام فرایندی که وزارت بهداشت و همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی تعریف کرده‌اند بی‌تأثیر است یا تأثیر کمی خواهد داشت.
 
وی افزود: یکی از دلایل طولانی شدن زمان مراجعه این بیماران عدم آگاهی مردم نسبت به این فرآیند است.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: اگر مردم آگاه باشند و علائم را بشناسند و به بیمار را در کمترین زمان به مراکز درمانی  ارجاع دهند، می‌توان تا بیش از 80 درصد عوارض ناشی از سکته مغزی را کاهش داد.
 
ورناصری با اشاره به برنامه 724 تصریح کرد: در حال حاضر در برنامه 724 تیم فعال و قوی داریم که آمادگی دارند بلافاصله بیمار را قبل از ورود به سیکل درمانی، مورد برخورد درمانی قرار دهند.
 
وی با بیان اینکه در خصوص پیشگیری از عوارض سکته‌های قلبی نیز تلاش‌های زیاده شده است، عنوان کرد: رئیس اورژانس کشور قول داده‌اند که کلیه آمبولانس‌های استان خوزستان را جهت درمان سریعتر بیماران قلبی تجهیز کنند که این امر موجب درمان زودتر بیماران قلبی می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار