تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۳۸۰۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان:
برخی به دنبال ناتمام گذاشتن طرح توسعه کشاورزی خوزستان هستند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: ظاهرا برخی های دست به هر کاری می زنند تا طرح توسعه کشاورزی خوزستان ناتمام بماند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: ظاهرا برخی های دست به هر کاری می زنند تا طرح توسعه کشاورزی خوزستان ناتمام بماند.

کیخسرو چنگلوای عصر روز چهارشنبه در جلسه شورای کشاورزی خرمشهر که با حضور مسئولان محلی و استانی در سالن شهید دورقی فرمانداری خرمشهر برگزار شد، به تصمیم کاهش ۱۱۰ هکتار از مساحت کلی زمین های تحت پوشش طرح توسعه کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری از سوی وزارت نیرو اشاره و بیان کرد: وزارت نیرو ۱۱۰ هکتار را بدون هماهنگی با مسئولان استانی کم کرد و یک سری واکنش هایی را نیز در پی داشت و جهاد کشاورزی استان خوزستان زیر بار نرفته و مصر است که تمام ۵۵۰ هزار هکتار طرح رهبری به صورت کامل اجرایی شود.

وی ادامه داد: این طرح، طرحی ماندگار است اما بسیاری به دنبال ناتمام گذاشتن و تغییر آن هستند و مخالفت وزارت نیرو مشکلاتی را در روند اجرا کار ایجاد خواهد کرد.

چنگلوائی افزود: طرح مقام معظم رهبری طی قراردادی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت جهاد نصر و نماینده وزارتخانه جهاد کشاورزی در حال انجام است و توسعه ۶ هزار هکتار غرب کارون خرمشهر نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در ادامه از قرار گرفتن بخشی ۱۰ هزار هکتار طرح توسعه از زمین های تعریف شده در طرح رهبری در محدوده منطقه آزاد اروند هم به عنوان یکی از مشکلات پیش روی اجرای این طرح در شهرستان خرمشهر یاد کرد و گفت: منطقه آزاد اعلام کرده است که بخشی از زمین ها در محدوده آنها است اما با وجود مکاتبات متعدد تاکنون محدوده دقیقی مشخص نشده و توضیح دقیقی درباره اینکه در کدام قسمت می توان کار انجام شود و در کدام قسمت امکان انجام کار وجود ندارد از سوی سازمان ارائه نشده است و پیمانکار در بلاتکلیفی به سر می برد.

وی ادامه داد: اگر این زمین ها هم در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند قرار داشته باشند طبق دستورالعمل اجازه تغییر کاربری ندارند.

چنگلوایی، خواستار برگزاری جلسه ای تخصصی در همین خصوص شد و افزود: در نهایت اگر تصمیم گرفته شود که در این زمین ها کار انجام نشود همین مقدار زمین در فاز دوم پیگیری خواهند شد.

وی در ادامه توسعه گشت گلخانه ای را سیاست اصلی و اصولی وزارت جهاد کشاورزی دانست و توضیح داد: به خاطر محدودیت منابع آب و لزوم صرفه جویی در مصرف آب،  طرح های گلخانه ای جزو طرح های اقتصاد مقاومتی است و در استان نیز برای راه اندازی گلخانه، تسهیلاتی با ۱۲ و نیم درصد سود به میزان نیاز افراد داده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، پیشنهاد اجرای یک شهرک گلخانه ای در خرمشهر را داد و گفت: اگر در حدود ۵۰ هکتار زمینی مشخص شود که بتوان دنبال اخذ مجوز آب و زیرساخت های رایگان دولت بود می توان شهرکی گلخانه ای در شهرستان خرمشهر راه اندازی کرد.

وی همچنین از اعطای ۷۸ میلیارد تومان وام در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: بانک کشاورزی برای رفع موانع، ۷۸ میلیارد تومان وام را در بخش کشاورزی اختصاص داده که هم به صورت سرمایه در گردش و هم برای سرمایه گذاری بوده است.

چنگلوایی در ادامه از اختصاص ۸۲ میلیارد تومان برای توسعه کشت پاییزه استان خوزستان خبر داد و افزود: تا کنون ۴۰ میلیارد تومان از این میزان جذب شده است و برای جذب تسهیلات در این خصوص حتی از سایر استان ها مشکلی خاصی وجود ندارد.

وی، تهیه تجهیزات مکانیزه و تهیه تجهیزات مخصوص صنایع شیلاتی همچون سیستم های هوادهی را شامل این تسهیلات دانست و گفت: تسهیلات بانکی برای بحث مکانیزاسیون در استان به میزان کافی در اختیار است و در این جهت محدودیت نداریم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار