تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۳۵۷۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معادله چندمجهولی ساماندهی دستفروشان خرمشهر
نابسامانی بازارهای خرمشهر و نارضایتی شهروندان از یک سو و دستفروشان بازار از سوی دیگر، واگذاری واحدهای تجاری ساخته شده در شهر و ساماندهی دستفروشان را به معادله چند مجهولی تبدیل کرده است
نابسامانی بازارهای خرمشهر و نارضایتی شهروندان از یک سو و دستفروشان بازار از سوی دیگر، واگذاری واحدهای تجاری ساخته شده در شهر و ساماندهی دستفروشان را به معادله چند مجهولی تبدیل کرده است.


بالا بودن نرخ بیکاری در خرمشهر و رونق دستفروشی از مشکلات مدیریت شهری خرمشهر است، این پدیده از زمان بازگشت مردم به شهر پس از پایان جنگ تحمیلی در شهر خود را پدیدار کرد.

با وجود همه راهکارهایی که برای رفع این مشکل و حل معضل دستفروشی اتخاذ شده است، تاکنون راه حل مناسبی برای ساماندهی دستفروشان اتخاذ نشده است و در برخی موارد نیز به صورت مقطعی یا قهری با آن برخورد شده است.

مرحوم یونس عساکره از شهروندان خرمشهری، بیست و سوم اسفند ماه سال 1393 هنگامی که برای کسب مجوز راه اندازی دکه به شهرداری خرمشهر مراجعه کرده و با جواب منفی روبرو شد، وسط سالن ساختمان شهرداری اقدام به خودسوزی کرد و جان باخت.

حال این روزها با وجود تمامی تمهیدات شهرداری و دستگاه های مسئول برای ساماندهی دستفروشان، از یک سو شهروندانی که برای خرید از بازار روز خرمشهر به این محل مراجعه می کنند از وضعیت بهداشتی این بازار گلایه کرده و دستفروشان نیز از سردرگمی خود گلایه دارند.


سرنوشت بازار امام علی خرمشهر به بازار امام رضا دچار نشود

جمعی از دستفروشان بازار روز خرمشهر با ابراز گلایه از اقدامات مسئولان شهری در احداث بازارها در راستای ساماندهی دستفروشان، می گویند:مسئولان شهری به بهانه ساماندهی دستفروشان، بازارهای پر زرق و برق می سازند و به افراد دیگری غیر از دستفروشان واگذار می کنند و این ظلم بزرگی در حق مردم خرمشهر است.

یکی از دستفروشان کیف و کفش بازار روز خرمشهر در این خصوص گفت:هنگام کلنگ زنی بازار امام رضا (ع) از سوی شهرداری خرمشهر، اسامی دستفروشان لیست شد و هر کدام از دستفروشان 100 میلیون ریال به پیمانکار شرکت نیکسازان پرداخت کردند و پرداخت وام 300 میلیون ریالی با بهره چهار درصد از تعهدات واگذاری این واحدهای تجاری بود.


جاسم مطوری افزود:پس از یک سال که بازار راه اندازی شد، قیمت تمام شده هر واحد تجاری برای دستفروشان، یک میلیارد و 130 میلیون ریال قیمت گذاری شد، در حالی که با تعهداتی که واگذاری هر واحد بین 450 تا 500 میلیون ریال تمام می شد، همخوانی نداشت.

وی اظهار داشت:دستفروشان اگر یک میلیارد و 130 میلیون ریال پول داشتند، دیگر به دستفروشی نیاز نداشته و می توانستند، مغازه شیک در بازارهای دیگر خرمشهر اجاره کنند.

مطوری گفت:دستفروشان با واگذاری واحدهای تجاری با این قیمت مخالف بودند و مسئول واحدهای تجاری بازارامام رضا(ع) پول پرداختی دستفروشان را پس از یک سال بدون هیچ سودی به آنان بازپس داد.

وی ادامه داد:برای پیگیری این موضوع به طور مکرر به فرمانداری و شهرداری مراجعه کردیم ولی نتیجه ای نگرفتیم.

این دستفروش در ادامه سخنانش، با بیان احداث بازار دستفروشان با عنوان ' امام علی (ع) در بلوار پاسداران این شهر، افزود:از واگذاری واحدهای تجاری که از سوی شهرداری ساخته می شود ناامید شدیم، به دلیل اینکه قیمت تمام شده، ساخت و واگذاری واحدهای تجاری این بازار نیز با قیمت از پیش اعلام شده متفاوت می شود و دستفروشان نیز قدرت خرید این واحدها را ندارند.

توان خرید واحدتجاری با مبلغ بالا را نداریم

یکی دیگر از دستفروشان میوه و تره بار در این باره گفت:قدرت خرید مردم در خرمشهر کم است و دستفروشان درآمدی در حد اینکه زندگی خرج و مخارج خانواده خود را تامین کرده و برای خرید واحد تجاری مبلغی پس انداز کنند، ندارند.


حسن ناصری زاده افزود: 20 سال است که در این بازار دستفروشی می کنم ولی تاکنون نتوانسته ام یک واحد تجاری که از سوی شهرداری ساخته می شود، خریداری کنم.

وی ادامه داد:برخی واحدهای تجاری شهرداری به برخی کاسبان بازار روز به میزان 30 میلیون ریال رهن و اجاره واگذار شده است.

احمد نعیمی از دیگر دستفروشان بازار روز در این باره گفت: برای پیش خرید واحدهای تجاری بازار امام رضا(ع) دو سال گذشته ثبت نام کرده و به میزان 100 میلیون ریال پول به پیمانکار این بازار پرداخت کرده ام.

وی گفت: برای خرید یک واحد تجاری در بازار امام رضا (ع) پیش پرداخت به مبلغ 100 میلیون ریال مجبور شدم خودروی سواری خود را با قیمت کمتر از قیمت آن به فروش برسانم تا بتوانم صاحب یک مغازه شوم ولی مسئولان بازار پس از اتمام و احداث این بازار قیمت ها را تا بیش از یک میلیارد ریال بالا برده اند و هیچکدام از دستفروشان نتوانستند با این قیمت، واحد تجاری خریداری کنند.

نعیمی افزود:پول ما پس از دو سال بدون بهره و سودی باز پس داده شد و این ظلم بزرگی و اجحاف در حق مردم خرمشهر به حساب می آید.

پول دستفروشان، دو سال در حساب بازار امام رضا ماند

یکی از اعضای هیات امنای بازار روز در این باره گفت:هنگام کلنگ زنی بازار امام رضا علیه السلام، لیست 504 دستفروش تهیه و برای واگذاری به شهرداری تحویل داده شد.


صادق نعیمیان افزود:برای این کار تمام مدارک و قراردادها برای واگذاری بسته شد ولی پس از راه اندازی بازار از 504 متقاضی، با درخواست 180 نفر موافقت شد و بر این اساس که هر نفر 100 میلیون ریال پول پیش و 300 میلیون ریال وام چهاردرصدی پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: این درحالی است که پس از راه اندازی بازار قیمت هر واحد تمام شده یک میلیارد و 300 میلیون ریال به دستفروشان اعلام شد ولی بر خلاف تعهدات این کار صورت گرفت در حالی که پول دستفروشان به مدت سال در حساب صاحب این بازار بود.

نعیمیان افزود:قرار است که غرفه های بازار امام علی علیه السلام خرمشهر نیز با مبلغ 180 میلیون ریال به دستفروشان واگذار شود و دستفروشان نیز آمادگی دریافت این غرفه ها را دارند.

وی گفت:امید است که شرایط دیگری برای دریافت این واحدها حاکم نشود و قیمت واحدها دوباره تغییر نکند.

وی با انتقاد از نبود سرویس بهداشتی در بازار روز خرمشهر نیز، گفت:سرویس های بهداشتی بازار روز همیشه قفل است و تنها در ایام نوروز برای مهمانان نوروزی راه اندازی می شود و بازاریان در روزهای عادی سرویس بهداشتی ندارند.

ساعدی سرپرست شهرداری:خود را موظف به ساماندهی دستفروشان می دانیم

سرپرست شهرداری خرمشهر، ساماندهی دستفروشان را از اهداف مهم شهرداری دانست و گفت:به منظور ساماندهی دستفروشان بازار رضا(ع) احداث شد و قرار بر این بود که هر واحد تجاری در این بازار با 560 میلیون ریال قیمت تمام شده به دستفروشان واگذار شود، ولی بیشتر دستفروشان با این مبلغ مخالفت کردند.

عزیز ساعدی افزود: علاوه بر این، وام 300 میلیون ریال کم بهره با مهلت پرداخت پنج ساله به متقاضیان پرداخت می شد، ولی به دلیل توجیه ها و اطلاعات غلط به دستفروشان، کار واگذاری عملی نشد.

وی در ادامه گفت: عملیات احداث بازار روز خرمشهر با عنوان بازار امام علی(ع) با سازه سبک در بلوار پاسداران در حال اجرا است و قرار است هر غرفه ای به قیمت 180 میلیون ریال به شرط سرقفلی به دستفروشان واگذار شود.

ساعدی با بیان اینکه دستفروشان باید خود این وضعیت را مدیریت کرده و حداقل در زندگی و کسب و کار خود تغییر ایجاد کنند،گفت:خریداری مغازه و داشتن ملک به نفع دستفروش است و حداقل زندگی و آینده فرد تضمین می شود.

وی افزود: در آینده نزدیک در مکانی که بازار روز قرار دارد، پارکینگ طبقانی احداث می شود و بزودی نیز عملیات ساخت آن آغاز می شود و دیگر جایی برای بساط کردن دستفروشان در این بازار باقی نمی ماند.

ساعدی به دستفروشان توصیه کرد؛ برای پیش خرید غرفه در بازار امام علی(ع) در بلوار پاسداران ثبت نام کنند تا از این بلاتکلیفی در بازار روز نجات یابند.


بازارهای خرمشهر همچون بازار روز، بازار صفا، سیف وضعیت مناسبی ندارد و هیات امنای شهر و مسئولان اصناف و کسبه بازار به طور مکرر با مسئولان شهر جلسات متعددی برای ساماندهی دستفروشان برگزار کرده است.

‌بنا به گفته های شهروندان خرمشهری شبکه اصلی فاضلاب در بلوار پاسداران بخشی از منطقه طالقانی است که با یک ایستگاه پمپاژ در تقاطع خیابان امیر کبیر و پاسداران به خیابان 40 متری هدایت می شود و ساخت بازار امام علی(ع) بر روی این شبکه ممکن است در آینده مشکلاتی برای بازاریان ایجاد کند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: خرمشهر
:
:
:
آخرین اخبار