ببینید به هیچ عنوان تعبیر دور زدن اصفهان درباره این طرح صحیح نیست؛ پروژه بهشت‌آباد از ابتدا با هدف انتقال ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب به استان‌های اصفهان، یزد، کرمان برنامه‌ریزی شده بود که سهم استان اصفهان با کوتاه‌ترین خط انتقال (کمتر از ۱۰۰ کیلومتر)  ۲۵ میلیون مترمکعب، سهم یزد با ۴۲۸ کیلومتر و یک خط انتقال ۱۵۰ میلیون مترمکعب و  کرمان با خط انتقال حدود  ۷۰۰ کیلومتری ۱۸۰ میلیون مترمکعب بوده است و مردم چهارمحال نیز در طی مسیر از آب بهره‌مند می‌شوند.

بر این اساس هیچ کدام از این استان‌ها رقیب یکدیگر نیستند ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم که فعالیت‌های مختصری در کرمان آغاز شده است که به معنای شروع طرح در یک استان و عقب ماندن استان دیگر نمی‌تواند باشد بلکه آنچه اکنون در حال رخ دادن است از ابتدا مورد اطلاع همگانی بوده است.

اما وزیر نیرو چند ماه پیش به رسانه‌ها این مطلب را منعکس کرد که طرح بهشت آباد در اصفهان به هیچ عنوان با تونل انجام نمی‌شود و این در حالی است که برای استان مجاور گویی دیگر دغدغه‌های زیست محیطی وجود ندارد و آبرسانی با تونل انجام می‌شود.

واقعا این طور نیست؛ بهشت آباد یک طرح مشترک برای آب رسانی به چندین استان است و مطابق نقشه طرح، مبدا، سد و بخشی از سامانه مسیر برای اصفهان، یزد و کرمان به شکل مشترک انجام می‌شود و آب با تونلی به طول ۲.۵ کیلومتر تا یک نقطه مشترک منتقل و سپس به طرف استان‌های مختلف اشاره شده احتمالا با لوله منشعب می‌شود.

بر این مبنا برخی صحبت‌هایی که در روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها شاهد بودیم تنها ناشی از تفکر افرادی است که به جزئیات این طرح مسلط نیستند چراکه این طرح مشترک به گونه‌ای طرح‌ریزی شده است که هیچ استانی رقیب استان دیگر در هیچ بخشی نیست.

باید به این نکته نیز اشاره کنم که موضوع آغاز طرح بهشت آباد در کرمان بدان شکلی که در رسانه‌ها مطرح شده بود اصلا صحیح نیست اما همان‌گونه که اشاره شد به فرض آغاز این طرح در کرمان نمی‌تواند رقیبی برای اصفهان یا شهر دیگر باشد.

از سویی باید بدانیم مهم‌ترین مسئله برای شروع این طرح آبی بزرگ تأمین مالی است که اکنون بدون توجه به هرگونه تشنج یا اختلاف در مسیر طبیعی خود جریان دارد.

با توجه به سفر رئیس جمهور کره به ایران در ماه  گذشته و مذاکرات قبلی با این کشور و چین درباره این طرح، رایزنی‌های لازم برای تأمین مالی طرح بهشت‌آباد به کجا انجامیده است؟

اتفاقا در این ارتباط خبرهای خوبی برای اصفهانی‌ها داریم؛ پیش از این تفاهم‌نامه مالی با شرکت چینی و کره‌ای انجام شده بود اما در سفرهای اخیر موافقت‌نامه درباره این طرح امضا شد.

بدین ترتیب حدود دو میلیارد دلار موافقت‌نامه در سفر اخیر رئیس‌جمهور کره و چین به ایران امضا شده است؛ ۸۵۰ میلیون یورو با چینی‌ها برای طرح بهشت آباد و یک میلیارد دلار نیز با شریک کره‌ای برای  خط اصفهان در پروژه بهشت‌آباد و سامانه‌های مشترک به امضا رسیده است.

و سخن آخر درباره طرح بهشت‌آباد؟

اجرای طرح بهشت آباد نیازمند تامین ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه است؛ باید بر این نکته تاکید کنم که شرکت آب نیرو بدون توجه به جنجال‌های رسانه‌ای تنها به وظایف خود در راستای اجرای طرح بهشت‌آباد می‌اندیشد و در این راستا نخستین اقدام ما تامین منابع مالی و اجرای اقدامات زیست‌محیطی لازم است که همه این موارد به دور از جنجال‌های رسانه‌ای و با آرامش در مسیر خود در جریان است.

مطابق جدیدترین نقشه طرح بهشت‌آباد قرار است ۵۸۰ میلیون مترمکعب  آب از سد بهشت‌آباد با تونل ۲.۵ کیلومتری تا مخزن شلمزار انتقال پیدا کند و از این نقطه به اصفهان با خط لوله به طول ۷۲ کیلومتر تا سد چم آسمان و سپس تا شهر اصفهان انتقال پیدا کند؛ همچنین آب انتقالی تا مخزن شلمزار به عنوان مبدا مشترک به استان‌های یزد با طول خط انتقال  ۴۲۸ کیلومتر و کرمان با طول خط ۶۹۵ کیلومتر انتقال پیدا می‌کند.