تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۴۲۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانشیار دانشگاه شهرکرد:
طرح انتقال آب بهشت‌‌آباد به محیط‌زیست لطمه می‌زند
میزان آبی که در پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون موسوم به بهشت آباد، منتقل خواهد شد، بسیار بیش از اندازه و برای محیط‌زیست مشکل‌ساز است. از سوی دیگر سدی در حال احداث نیز 10 برابر میزان موردنیاز است و این امر قطعا به محیط زیست لطمه خواهد زد
دانشیار سازه‌های آبی دانشگاه شهرکرد با بیان این‌که سد بهشت‌‌آباد به محیط‌زیست ضرر می‌رساند، گفت: میزان آب انتقالی در نظر گرفته شده در پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون موسوم به بهشت آباد غیر قابل تأیید و به محیط‌زیست ضربه وارد می‌کند.

حسین صمدی بروجنی با اشاره به تبعات انتقال آب کارون اظهار کرد: در دیدگاه صرف زیست‌محیطی، هرگونه انتقال آب غلط است در حالی که در راستای دیدگاه اقتصادی – اجتماعی، انتقال آب باید انجام شود اما در دیدگاه جامع که هم دید محیط زیستی و هم دید اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود، طرح‌های انتقال آب را منوط به شرط‌هایی می‌کند که بر اساس این شروط باید پایداری محیط زیست حفظ شود.

وی افزود: پایداری محیط زیست بر این اساس است که میزان آب انتقالی یک میزان واقعی باشد، به صورتی که در حوضه مبداء مشکل ایجاد نکند و روش انتقال نیز باید به صورتی باشد که کمترین تبعات زیست محیطی را داشته باشد.

دانشیار دانشگاه شهرکرد با بیان‌ این‌که احداث سد برای انتقال آب باید به میزانی باشد که تنها نیاز را برطرف کند، گفت: در پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون موسوم به بهشت‌آباد فقط روش انتقال آب توسط شورای عالی آب اصلاح شده اما میزان آب انتقالی و سد آن اصلاح نشده است.

صمدی ادامه داد: میزان آبی که در پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون موسوم به بهشت آباد، منتقل خواهد شد، بسیار بیش از اندازه و برای محیط‌زیست مشکل‌ساز است. از سوی دیگر سدی در حال احداث نیز 10 برابر میزان موردنیاز است و این امر قطعا به محیط زیست لطمه خواهد زد.

وی عنوان کرد: میزان انتقال آب در طرح بهشت‌آباد غیرقابل تایید است و زمانی که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان چهار محال و بختیاری بودم، طی یک نامه رسمی به وزارت نیرو به این پروژه ایراد وارد کردم و این امر موجب شد که امسال از شرکت آب منطقه‌ای به دانشگاه بازگردم.

دانشیار دانشگاه شهرکرد با بیان این‌که به شدت با میزان آب انتقالی در نظر‌گرفته‌شده در پروژه بهشت‌آباد مخالف هستیم، عنوان کرد: بر اساس دیدگاه جامع‌نگری همواره باید تعادل ایجاد و تمام زمینه‌ها دیده شود اما اکنون در این طرح تعادل وجود ندارد.

صمدی بروجنی اظهار کرد: انتقال آب به میزان 580 میلیون متر مکعب در پروژه بهشت‌آباد مورد تایید ما نیست، بلکه اعتقاد داریم حجم میزان آب انتقالی باید کمتر از 250 میلیون متر مکعب باشد زیرا کمتر از 200 میلیون میلیون مترمکعب نیز می‌تواند نیاز آب شرب را تامین کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار