تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۱۱۷۵۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان حفاظت محیط زیست:
طرح انتقال آب بهشت آباد مجوز ندارد
سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی به طرح های انتقال آب بین حوضه ای و از جمله طرح موسوم به بهشت آباد در سر شاخه های کارون نداده است و افرادی که ادعای خلاف این را دارند اسناد خود را ارائه دهند
معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هیچ مجوزی برای طرح های انتقال آب بین حوضه ای از جمله بهشت آباد صادر نکرده ایم.

سعید متصدی چهارشنبه در حاشیه نخستین کنفرانس بین المللی گرد و غبار که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی به طرح های انتقال آب بین حوضه ای و از جمله طرح موسوم به بهشت آباد در سر شاخه های کارون نداده است و افرادی که ادعای خلاف این را دارند اسناد خود را ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه مجوز طرح انتقال آب گلاب دو مشروط صادر شده است اضافه کرد: برای طرح های بهشت آباد، سبزکوه و سد خرسان از سر شاخه های رودخانه کارون مجوزی صادر نشده است.

متصدی ادامه داد: یک ماه پیش به صورت محرمانه برای اطمینان از توقف طرح های بهشت آباد، سبزکوه و سد خرسان بازدید کردم که هر سه این طرح ها متوقف شده اند.

وی با اشاره به اینکه تمام طرح ها، دارای گزارش ارزیابی زیست محیطی است گفت: هیچ طرح انتقال آب جدیدی مطرح نکردیم و ردیف اعتباری طرح های کرمان، یزد و اصفهان مربوط به سال 89 بوده که پیش از این در قالب یک طرح تعریف شده و اکنون به سه خط تفکیک شده، و همه آنها ارزیابی زیست محیطی دارند.

محمد حاج رسولی ها مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور 29 دی امسال در سفر به اهواز گفته بود: طرح سد بهشت آباد (طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی) فعال است و مجوز ارزیابی زیست محیطی دارد اما مطالعات تونل بهشت آباد در حال بازنگری است. همچنین سیدمحمد رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو 28 بهمن امسال در سفر به خوزستان اظهار کرد: طرح انتقال آب کارون با اعتبار 120 میلیارد ریال در سال جاری در حال اجراست.

جدیدترین طرح انتقال آب از سرشاخه رودخانه کارون موسوم به بهشت آباد قرار است 580 میلیون مترمکعب آب را به اصفهان، کرمان و یزد منتقل کند.

این طرح چندین سال است که با مخالفت کارشناسان، مسئولان و مردم استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری رو به روست.

*اثر تحریم بر ایستگاه های پایش آلودگی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به وجود 188 ایستگاه پایش هوا در کشور گفت: به دلیل تحریم ها برای تامین قطعات این دستگاه ها با مشکل مواجه بودیم.

وی با اشاره به محدودیت اعتبارات اظهار کرد: پارسال و امسال بودجه های محیط زیست خوزستان را تا جایی که ممکن است تامین کردیم که نمونه آن اختصاص پنج میلیارد و 700 میلیون ریال برای تکمیل شبکه پایش و 15 میلیارد ریال برای احیای تالاب هاست.

متصدی در ادامه با بیان اینکه خوزستان بیش از 10 سال با پدیده گرد و غبار مواجه بوده است، تصریح کرد: در دولت گذشته کاری برای مقابله با این پدیده صورت نگرفته و ما برای جبران گذشته تلاش می کنیم زیرا اعتقاد داریم مشکل گرد و غبار در خوزستان باید حل شود.

وی افزود: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در بالاترین سطح سازمان محیط زیست در سال 92 تشکیل شد و این سازمان به عنوان اهرم اجرایی و نظارتی نقش مهمی در تصمیم گیری و تولید مصوبات کارگروه ملی در این زمینه دارد.

متصدی با اشاره به اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوای خوزستان شده است اظهار کرد: جلوگیری سوختن مازوت در نیروگاه رامین بعد از یک سال گفت وگو و چالش با وزارتخانه های نفت و نیرو اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه فرآوری روزانه 30 هزار بشکه نفت در اهواز نیز متوقف شده است اضافه کرد: برداشت سبز از مزارع نیشکر که نقش اساسی در جلوگیری از سوزاندن مزارع نیشکر و تولید آلودگی و دود و ذرات معلق دارد در حال پیگیری است.

این مقام مسئول همچنین درباره بحران تنگی نفس پاییزی در اهواز نیز گفت: پذیرش بیماران تنگی نفس به عنوان اقدام کوتاه مدت انجام شده است.

وی افزود: منشاءیابی این معضل و بررسی اثرگذاری نیشکر و گیاه کونوکارپوس نیز در حال انجام است.

به گفته وی یک تیم کارشناسی با اعتبار مشخص در این زمینه تشکیل شده و قرار است ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز گزارشی از این وضعیت در دولت ارائه دهد.

بر اساس این گزارش همایش بین المللی گرد و غبار از 12 تا 14 اسفند در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران در حال برگزاری است.

مهمانانی از کشورهای عراق، آمریکا، اسپانیا، بوسنی، عراق و پاکستان و همچنین نماینده برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) در این همایش شرکت دارند. 210 مقاله به این همایش ارسال شد که 196 مقاله پذیرفته شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار