تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۱۶۲۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر:
محیط‌زیست خرمشهر و آبادان در کش‌وقوس‌های منطقه آزاد اروند گیر کرده است
اگر منطقه آزاد اروند متولی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر است چرا به معضلات زیست‌محیطی دو شهرستان ورود نمی‌کند و در هیچ‌یک از کارگروه‌های زیست‌محیطی حاضر نمی‌شود
 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر گفت: اگر منطقه آزاد اروند متولی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر است چرا به معضلات زیست‌محیطی دو شهرستان ورود نمی‌کند و در هیچ‌یک از کارگروه‌های زیست‌محیطی حاضر نمی‌شود.

رضا جاوید اظهار داشت: محیط‌زیست خرمشهر و آبادان در کش‌وقوس‌های منطقه آزاد اروند گیر کرده است، اعمال‌ نظر اداره حفاظت محیط‌زیست هر شهرستان در استقرار، فعالیت و پایش صنایع نقش اساسی دارد.

وی افزود: در سراسر کشور و استان هر صنعتی که بنا بر استقرار آن باشد باید دستگاه متولی از اداره حفاظت محیط‌زیست آن شهر استعلام ارزیابی وضعیت زیست‌محیطی بکند، این صنعت بر اساس ضوابط زیست‌محیطی بررسی و اعلام نظر می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر عنوان کرد: هم‌زمان با ورود منطقه آزاد اروند شاهد قطع استعلام‌ها بودیم، یعنی سازمان منطقه آزاد اروند برای خود یک هسته محیط زیستی تشکیل داده و در آن هسته که دیدگاه غیرتخصصی و تجاری دارد نسبت به پاسخ استعلام و صدور مجوز آن‌هم بدون درخواست اعلام نظر از سوی ادارات حفاظت محیط‌زیست آبادان و خرمشهر اقدام می‌کند.

وی گفت: وضع به‌گونه‌ای پیش رفته که صنعت‌های بزرگ در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر مستقرشده و یا در حال استقرار هستند، صنایع بزرگی مانند کارخانه فولاد جهان‌آرا و کارخانه فولاد کاوه که هر دو از شرکت‌های بزرگ مستقر در شهرک صنعتی خرمشهر هستند درحالی‌که نباید کارخانه فولاد در شهرک صنعتی مستقر شود.

جاوید بیان کرد: کارخانه آلومینیوم، پتروشیمی سهیل و چند صنعت بزرگ دیگر قرار است مستقر شوند، ادارات حفاظت محیط‌زیست آبادان و خرمشهر از استقرار این صنایع اطلاعی ندارند و خبر استقرار آن‌ها فقط به ما می‌رسد، البته ما پایش های خود را دنبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی شهرک صنعتی مانند شرکت الکل سازی فن‌آوران را ما دنبال کردیم، منطقه آزاد اروند که ادعای تشکیل هسته محیط‌زیست دارد مستند بیاورد که در کدام‌یک از مشکلات زیست‌محیطی ورود کرده است. اصلاً صلاحیت قانونی پیگیری قضایی را دارد؟ صلاحیت ماده688 که تهدید علیه بهداشت عمومی است را صرفاً محیط‌زیست، دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان دارند و منطقه آزاد فاقد آن است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر عنوان کرد: به لحاظ اینکه بار مسئولیت قانونی و مطالبات مردمی بر دوش محیط‌زیست است ما پایش صنایع را دنبال و به جد با خطرات زیست‌محیطی مقابله می‌کنیم.

وی افزود: با تلاش‌های فراوان و برخورد قضایی متعددی که صورت گرفت، چند شرکت مستقر در شهرک صنعتی تصفیه‌خانه پساب احداث کردند، 2شرکت الکل سازی مستقر بودند که اکنون قرارداد احداث تصفیه‌خانه را بستند، سایر صنایع هم پایش می‌شوند اما نباید به‌گونه‌ای باشد که بدون اطلاع اداره حفاظت محیط‌زیست صنعتی مستقر شود بعد ما بخواهیم جلوی فعالیت آن را بگیریم، وجود این تناقض صحیح نیست.

جاوید بیان کرد: شرکت‌های بزرگ ملزم به ارائه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی هستند که در آن کار کارشناسی شده از نوع صنعت و قابلیت استقرار آن موردبررسی قرارگرفته و سازمان محیط‌زیست کشور باید آن را در تهران بررسی کند، دقیقاً همین گزارش پیچیده و مهم را منطقه آزاد اروند خود تهیه، بررسی خود تأیید می‌کند.

وی گفت: یکی از شرط‌های مهم استقرار شرکت‌ها در شهرک صنعتی احداث پیش‌تصفیه است، اما هر شرکتی حقوقی دارد یکی از حقوق آن وجود تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک صنعتی است، متأسفانه این تصفیه‌خانه متمرکز در شهرک صنعتی خرمشهر وجود ندارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر اظهار داشت: شهرک صنعتی خرمشهر چند حوضچه تبخیری دارد که به آن لاگون می‌گویند و پساب‌های بهداشتی، انسانی، صنعتی و شیمایی مختلف وارد آن می‌شود که اکنون ظرفیت لاگون ها پرشده و ده‌ها هکتار از اراضی اطراف را آلوده کردند، در تمام مدت منطقه آزاد پاسخگوی این مشکل مهم نبود.

جاوید افزود: این لاگون ها باعث تولیدی بوی نامطبوع و انتشار آن در هوا شده که شکایات متعدد اهالی روستای حفار خرمشهر را به دنبال داشته است، اهالی منطقه از این بوی نامطبوع رنج می‌برند، حتی موضوع به‌عنوان بحران به مدیریت بحران استان اعلام شد.

وی عنوان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان و منطقه آزاد اروند هیچ‌یک مسئولیت ساماندهی این پساب را بر عهده نمی‌گیرند، اگر منطقه آزاد اروند متولی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر است چرا به معضلات زیست‌محیطی دو شهرستان ورود نمی‌کند؛ و در هیچ‌یک از کارگروه‌های زیست‌محیطی حاضر نمی‌شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار