تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۱۶۱۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخلستان‌های خرمشهر جان تازه‌ای می‌گیرند
احیای نخیلات خرمشهر در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سطح 10 هزار هکتار تعریف شده است و تاکنون توانسته‌ایم 200 هکتار آن را زیرکشت ببریم
مدیر اداره جهادکشاورزی خرمشهر گفت: احیای نخیلات خرمشهر در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سطح 10 هزار هکتار تعریف شده است و تاکنون توانسته‌ایم 200 هکتار آن را زیرکشت ببریم.

نخلستان‌های خرمشهر جان تازه‌ای می‌گیرند

محمد مطرودی اظهار کرد: این 10 هزار هکتار شامل 1900 هکتار در جزیره مینو، 5 هزار هکتار در شلمچه و 2800 هکتار در حفار شرقی و غربی می‌شود و تاکنون نزدیک به 3 هزار هکتار از این اراضی به مرحله بهره‌برداری رسیده که عمدتاً شامل اراضی حفار غربی و شرقی بوده است.

وی با بیان اینکه احیای 7 هزار هکتار از این اراضی به صورت متوسط پیشرفت 10 درصدی دارند، افزود: با اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر توانستیم 200 هکتار از مجموع اراضی در طرح احیای نخیلات را زیر کشت ببریم که 40 هکتار آن شامل کشت بافت رقم برحی بوده است.

مطرودی تصریح کرد: با توجه به اهمیت دولت به طرح احیای نخیلات در صورت اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و بهره‌برداری از آن شاهد توسعه نخیلات خرمشهر خواهیم شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 3 هزار و 700 هکتار نخیلات با مجموع 450 هزار اصله نخل در خرمشهر وجود دارد که تنها 2 هزار و 100 هکتار آن باربر است و 1600 هکتار دیگر هنوز به مرحله باربری نرسیده‌اند و همچنین حدود 90 درصد از تولیدات خرمای خرمشهر را استعمران تشکیل می‌دهد که عمدتاً صادراتی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر با بیان این‌که تولید سالانه خرما در این شهرستان بین 6 تا 8 هزار تن است، گفت: نزدیک به 6 هزار تن خرما در سال جاری برداشت شد که از نظر کمی نسبت به سال گذشته ثابت بوده اما شرایط زیست محیطی نامطلوب مانند گردوغبار و آب شور، کیفیت را دستخوش تغییراتی منفی کرده است.

مطرودی با اشاره به وجود 5 کارگاه فعال بسته بندی خرما در شهرستان خرمشهر اظهار کرد: قیمت تمام شده خرما برای کشاورزان بیشتر از قیمت خرید تضمینی دولت است؛ برای مثال در سال گذشته قیمت هر کیلوگرم خرمای درجه یک استعمران 1200 تومان و قیمت تمام شده آن برای کشاورزان حدود 2 هزار تومان بوده است و این موضوع منجر به دلسردی کشاورزان شد.

وی افزود: این مسایل موجب می‌شود تا عملکرد و تلاش کشاورزان مقرون به صرفه نباشد و در نتیجه انگیزه‌ای برای کشت مجدد در سال بعد برای کشاورز ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین نیاز است تا دولت از کشاورزان حمایت کند تا بتوانند صنعت نخیلات را توسعه دهد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار