تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۱۴۴۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاپی‌زاده:
ریالی از بودجه احیای تالاب‌ها در سال ۹۴ اختصاص نیافته است
بسیاری از تالاب‌ها از جمله تالاب هورالعظیم یا شادگان حدود 90 درصد خشک شده‌اند و عمده ریزگردهایی که در فصل زمستان با آن روبرو هستیم ناشی از کانون ریزگردهای داخل کشور است که به دلیل عملکرد ضعیف وزارت نیرو در مدیریت منابع آبی صورت گرفته است
عضو ناظر مجلس در شورای عالی محیط زیست با انتقاد از اینکه دولت ریالی از بودجه احیای تالاب‌ها در سال ۹۴ را پرداخت نکرده است، گفت: همچنین ۶۰ میلیارد تومانی که در مجلس برای سازمان محیط زیست در نظر گرفته شد تا برای مقابله با ریزگردها هزینه کند نیز محقق نشده است.

ریالی از بودجه احیای تالاب‌ها در سال ۹۴ اختصاص نیافته است

عباس پاپی‌زاده درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه تالاب‌ها در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزود: تالاب‌ها موضوعی چندوجهی است که با موضوعات مختلفی همچون سدسازی های غیراصولی، خشکی، ریزگردها و دگرگونی طبیعت درگیر است؛ علاوه بر این مدیریت جزیره‌ای و ضعیف منابع آبی از سوی وزارت نیرو نیز بر مشکلات تالاب ها افزوده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این لایحه از حوزه آب‌ریز و سرچشمه رودخانه‌‌ها تا تالاب‌ها را شامل می‌شود که در واقع موضوعی به هم پیوسته است؛ امروزه بسیاری از تالاب‌ها از جمله تالاب هورالعظیم یا شادگان حدود 90 درصد خشک شده‌اند و عمده ریزگردهایی که در فصل زمستان با آن روبرو هستیم ناشی از کانون ریزگردهای داخل کشور است که به دلیل عملکرد ضعیف وزارت نیرو در مدیریت منابع آبی صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه 22 استان کشور درگیر ریزگردها هستند، تصریح کرد:علاوه بر آلودگی هوا، ذرات ریز گردوغبار سلامت مردم را تهدید کرده به طوریکه اقتصاد کشاورزی نیز دچار زیان شده است؛ در چنین شرایطی در بحث حفاظت از تالاب ها سالانه 30 الی 40 درصد کاهش عملکرد داریم.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی محیط زیست با تاکید بر ضرورت تصمیم‌‌گیری نسبت به احیای تالاب‌ها در کشور، یادآور شد: با توجه به کمبود وقت مجلس نهم برای بررسی لایحه احیای تالاب‌ها که به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار دارد به نظر می‌رسد باید این لایحه به صورت اصل 85 در کمیسیون به دقت بررسی و سپس به شورای نگهبان ارسال شود.

وی با یادآوری بودجه اختصاص داده شده به احیای تالاب‌ها در سال 94، تاکید کرد: متاسفانه تاکنون ریالی از این بودجه از سوی دولت اختصاص پیدا نکرده است، از سویی دیگر 60 میلیارد تومانی که در مجلس برای سازمان محیط زیست در نظر گرفته شد تا برای مقابله با ریزگردها هزینه کند نیز محقق نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: انتظار آن است دولت اولویت‌بندی کرده و موضوع تالاب‌ها و ریزگردها را در دستور کار خود قرار دهد تا یکبار قبل از وقوع بحران، چاره‌ای برای آن در نظر گرفته شود.
:
:
:
آخرین اخبار