تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۱۴۳۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیام وزیر کشاورزی به نهمین کنگره علوم باغبانی
وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به کنگره علوم باغبانی بر بهره‌برداری بهینه از منابع آبی با رویکرد تعادل بخشی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با رویکرد افزایش کارایی آب تاکید کرد
وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به کنگره علوم باغبانی بر بهره‌برداری بهینه از منابع آبی با رویکرد تعادل بخشی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با رویکرد افزایش کارایی آب تاکید کرد.

پیام وزیر کشاورزی به نهمین کنگره علوم باغبانی

پیام محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نهمین کنگره علوم باغبانی که امروز، 5 بهمن‌ماه در دانشگاه شهیدچمران اهواز توسط معاون برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا بر خود فرض می‌دانم که فرجام نیک برجام را که ثمر شیرین آن دستاورد سال‌ها تلاش، صبر و مقاومت ملتی بزرگ و نستوه در برابر دسیسه‌ها تحریم‌های ظالمانه یک سویه است را به شما و کشاورزان و تولیدکنندگان کشاورزی تبریک عرض نمایم.

همگی به نیکی واقفیم که برای گذر و رهایی از چمبر تنگناهای پیش آمده فراز و نشیب‌هایی در پیش است که بایستی با تدبیر و امید این راه را با هم زبانی و همدلی و با تکیه بر دانش و تجربه و عزمی راسخ به پشتوانه ملت و به ویژه جوانان توانمند طی نماییم. فرصت را مغتنم شمرده، رئوس کلی راهبردهای اساسی زیربخش باغبانی در برنامه اقتصاد مقاومتی و توسعه ای پیش روی با شما عزیزان در میان می‌گذارم باشد که در کانون‌های علمی و کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و منتج به ارائه طریق‌های کارآمدتر گردد تا راهنمای عمل مجریان و تولیدکنندگان باشد.

همانطور که مستحضرید به دلیل استقرار کشورمان در یکی از ایستگاه‌های خشک و کم باران جهان، موضوع آب و آبیاری، همواره چالش جدی بوده و خواهد بود، در اینجا الزاماً بایستی نقبی به گذشته بزنم، گذشته‌های دور تاکنون و خاطرنشان سازم که پشتیبان ما اندیشمندانه توانسته‌اند در چنین شرایطی زیستگاهی، پایه گذار و بنیان گذار بزرگترین تمدن مشرق زمین گردند که یکی از وجوه بارز آن "بنای تمدن کاریزی" در نظام و سامانه آب و آبیاری است. در حالی که امروزه با توجه به پیشرفت‌های علوم و فنون، باور داریم که با تکیه بر توانمندی فعالان بخش بر مشکلات فائق خواهیم آمد. امیدواریم که با اجرای دقیق برنامه‌هایی که تدوین گردیده است و رئوس برخی از آن‌ها را بیان می‌نمایم. بتوانیم تهدید فعلی را به فرصتی پیشرانه تغییر دهیم. بنابراین اساسی‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد ما بهره‌برداری بهینه از منابع آبی با رویکرد تعادل بخشی است.

بدون شک علاوه بر تاسیسات و تجهیزات زیربنایی که بخش سخت‌افزاری در زمینه آب و آبیاری هستند سایر فعالیت مانند شیوه‌های مناسب مدیریتی، به‌کارگیری صحیح و اصولی نهاده‌ها، دستیابی تولیدکنندگان به بذور، ارقام و پایه‌های مناسب، تامین هوشمندانه نیاز آبی گیاهان براساس تعیین نیاز آبی در زمان و فصول مختلف رشد و بسیاری از موضوعات جنبه‌های مدیریتی بدون شک علاوه بر تاسیسات و تجهیزات زیر بنایی که بخش سخت افزاری در زمینه آب و آبیاری هستند سایر فعالیت مانند، شیوه‌های مناسب مدیریتی، به‌کارگیری صحیح و اصولی نهاده‌ها، دستیابی تولیدکنندگان به بذور، ارقام و پایه‌های مناسب، تامین هوشمندانه نیاز آبی گیاهان براساس تعیین نیاز آبی در زمان و فصول مختلف رشد و بسیاری ازموضوعات که جنبه‌های مدیریتی و نرم‌افزاری داشته بیشترین تاثیر را در ارتقای کارآیی آب دارند که به گسترش بکارگیری آنها در قالب برنامه‌های توسعه‌ای، اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم پیش رو اشاره می‌نمایم.

توجه به تولید و تامین بذور هیبرید و استاندارد، با رویکرد ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های تحقیقاتی و گسترش روابط با نهادها و مراکز علمی بین‌المللی دستیابی بر منابع ژرم پلاسم گیاهی جدید با تاکید بر بهره برداری بهینه از ذخایر عظیم ژنتیکی گیاهی کشور و دستاوردهای جهانی، گسترش کشت و افزایش تولید گیاهان دارویی با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرزمینی بویژه اراضی شیبدار و دیم زارهای کم بازده برای تامین نیازهای جامعه و بازار صادرات با تاکید بر حفظ محیط زیست و جلوگیری از فرساش خاک و ماندگاری جمعیت در کانون‌های تولید و روستاها، گسترش مراکز تولید و تکثیر نشاء با رویکرد جایگزینی کشت نشاء به جای کشت مستقیم بذر در مزرعه و تدارک تامین و عرضه ناوگان ماشینی مورد نیاز، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با رویکرد، بهره‌برداری و افزایش کارایی ماده حیاتی آب از طریق انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط های کنترل شده، افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی، تولید محصول سالم، تامین بخشی از نیازهای همسایگان و کشورهای متقاضی سبزی و صیفی ... و ورود به بازارهای جهانی، اصلاح و نوسازی باغ های قدیمی، با بهره گیری از ارقام و پایه‌های سازگار با شرایط اقلیمی و ایجاد اشتغال پایدار و تولید مستمر و پایدار با توجه به اینکه حدود یک میلیون هکتار از باغ‌های کشور علی‌رغم دارا بودن آب و خاک و بهره‌بردار جزو باغ‌های مسن و قدیمی‌اند که به تدریج در برنامه نوسازی قرار دارند.

هم اکنون فصل نوی در پیش روی اقتصاد کشور گشوده شده است. مجال اندک است، عرصه های فعالیت بی‌شمار و رسیدن به رشد قابل قبول میسور نیست مگر به کار جمعی و گروهی و فعال و بازیگر اصلی این صحنه نیز بایستی بخش خصوصی باشد.

بنابراین برای تحقق راهبردی‌های اصلی در زیر بخش باغبانی، تامین امنیت غذایی کشور، تولید غذای سالم و مستمر و همچنین مثبت نمودن تراز تجاری بخش کشاورزی که در قالب برنامه‌های متعدد تهیه و تدوین گردیده است. امیدواریم برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در راستای نیازهای واقعی بخش کشاورزی ساماندهی گردد و از مزیت‌های بی‌شمار سرزمین مان بویژه محصولات باغبانی بتوانیم در حد شایسته بهره‌برداری نماییم.

در خاتمه ضمن آرزوی توفیق برای شماعزیزان از تلاش‌های آنانی که پایه‌گذار و برگزارکننده این کنگره‌اند تشکر و قدردانی می‌نمایم و امیدوارم که شهد دستاوردهای علمی و فنی، کام تولیدکنندگان بخش کشاورزی را شیرین نماید.

محمود حجتی

وزیر جهاد کشاورزی"
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار