تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۸۵۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهردار بستان:
شرکت‌هاي نفتي بايد به دشت آزادگان و هويزه ماليات دهند
اگر ماليات شرکت هاي نفتي در حوزه مالياتي دشت آزادگان و هويزه لحاظ شود و نه در شهرهاي تهران و اهواز، مي توان شهرستان هاي محروم دشت آزادگان و هويزه را توسعه داد
شرکت‌هاي نفتي بايد به دشت آزادگان و هويزه ماليات دهنداگر ماليات شرکت هاي نفتي در حوزه مالياتي دشت آزادگان و هويزه لحاظ شود و نه در شهرهاي تهران و اهواز، مي توان شهرستان هاي محروم دشت آزادگان و هويزه را توسعه داد.

بستان يکي از شهرهاي مهم استان خوزستان است.اين شهر يکي از شهرها و بخش‌هاي شهرستان دشت آزادگان است که در مرز غربي خوزستان در 85 كليومتري اهواز قرار دارد.بستان به دليل وجود تالاب هور العظيم، آب،تپه هاي ماسه اي و پارک جنگلي ام الدبس و بازارچه مرزي چذابه يک شهر استراتژيک به شمار مي رود. خبرگزاري موج از خوزستان فرصت را غنيمت شمرده تا با شهردار اين شهر گفت و گويي انجام دهد که با هم مرور مي کنيم.

در ابتدا لطفا خودتان را معرفي کنيد

سيد کريم سعيدي هستم، داراي کارشناسي ارشد مهندسي عمران و دکتراي مديريت استراتژيک. 20 سال سابقه کار اجرايي دارم که سوابق کاري بنده به 5 سال کاردر بنياد مسکن و15 سال در شرکت نفت ختم مي شود. يک سال است که شهردار بستان تعيين شدم و امور شهرداري اين شهر را بر عهده گرفته ام.

امروز بازارچه مرزي چذابه در اقتصاد استان و کشور از چه جايگاهي برخوردار است؟ لطفا آن را بيان کنيد

در سال 85 مسوولان استان به دليل بن بست بودن شهر بستان و اينکه به مرز ختم مي شود و همچنين به دليل نبود صنايع و اشتغال در اين شهر تصميم گرفتند يک معبر و دروازه خروجي يا مرز تجاري ايجاد کنند. از همان سال شهرداري بستان وظيفه خدمات رساني و توسعه بارانداز را برعهده گرفت.در حال حاضر بالاي 90 درصد اقتصاد و اشتغال شهر بستان و شهرهاي اطراف آن چه به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم از طريق بازارچه تامين مي شود.

بهترين راه براي تامين امنيت پايدار و رفاه اجتماعي، تامين و توسعه اقتصاد مردم است به همين دليل استاندار محترم قصد توسعه زيرساخت ها و ايجاد ساختمان هاي خدماتي و رفاهي را در مرز و بارانداز چذابه در دستور کار خود دارد که اين امر به صورت مشترک بين استانداري و شهرداري بستان انجام خواهد شد.


مديريت بازارچه مرزي چذابه چگونه است؟ و نقش شهرداري بستان در اين مديريت را بيان کنيد

در واقع نقش شهرداري بستان نقش خدماتي است يعني کليه امور تخليه بار توسط سيستم شهرداري بستان انجام مي شود که عبارتند از: تهيه سرويس اياب و ذهاب که روزانه 700 الي 1000 کارگر از بستان و بازارچه و برعکس جابه جا مي شوند. تامين آب شرب بازارچه، نظافت و تميز کاري کل محوطه بارانداز، ايجاد نوبت دهي کارگري،پارکينگ ماشين هاي سنگين و ترانزيت کالا که روزانه 800 الي 1000 تريلر با مديريت شهرداري بستان ترانزيت و تخليه مي شوند.

علاوه بر آن ظرف يک سال که بنده مسووليت شهرداري بستان را بر عهده گرفتم، حدود 30 خيابان زير سازي و آسفالت شدند، بالاي 6 هزار متر مربع کف پوش رنگي درجه يک در کف پوش ها،خيابان ها و معابر شهري ايچاد شدند، روشنايي، زيبا سازي، کار هاي فرهنگي و پارک بزرگ داخل شهر و حاشيه ورودي شهر بهسازي شده است.بايد گفت کليه روشنايي ها و عمليات انجام شده از ماحصل بارانداز است.

همچنين مجموعه فرهنگي سردرب ورودي و موزه نمايشگاه دائمي شهرداري بستان در ورودي شهر در حال احداث است. اين مجموعه فرهنگي ساختماني است با مساحت 1500 متر مربع و ارتفاع 20 متر و عمق 15 متر يک پروژه شاخص و بي نظيري در استان خوزستان به شمار مي رود که مي تواند يکي از جاذبه هاي گردشگري اي شهر باشد. سر در ورودي مفهوم اربعين حسيني را نيز نشان خواهد داد با شاخص ها، چيدمان و معماري اسلامي و مذهبي که در حال اجرا است.

با توجه به اينکه هزاران زائر حسيني وارد چذابه مي شوند،برنامه ها و تمهيدات شهرداري بستان در اين مورد چگونه است؟

مردم شهر بستان از قديم ميزبان خوب و پرجنب و جوشي بودند و به دليل حب ودوستي به اهل بيت به صورت خودجوش در خدمت مردم بوده و هستند. همچنين با وجود آرامشي که در اين منطقه و مرز حاکم است بهترين مرز کشور شناخته شده است. بر همين مبنا سال گذشته حدود 360 هزار نفر از مرز چذابه به سمت عراق عبور کردند و امسال پيش بيني مي شود حدود 600 هزار نفر از اين مرز عبور کنند. شهرداري بستان علاوه بر 12 هکتار پارکينگ محصور و مجهز سال گذشته،حدود 15 هکتار زمين را براي پارکينگ ماشين هاي سبک و سنگين آماده سازي و مهيا کرده است. کليه مواکب شهر بستان چه داخل شهر و چه در مرز چذابه آماده سازي شده و در حال خدمت به زائرين هستند.

طراحي سقف و مغازه بزرگ تجاري را انجام داديم و منتظر تصميم نهايي هستيم تا اين مغازه بزرگ را احداث کنيم که اين امر با ايجاد اشتغال مولد مي تواند جمعيت شهر بستان رابا مهاجرت از شهر هاي ديگر به اين شهر افزايش دهد.

از مسوولين استاني چه درخواستي داريد؟

استاندار محترم و همچنين فرماندار شهرستان دشت آزادگان آقاي مجيدي پور توجه ويژه اي به بستان دارند و من لازم مي دانم ازهر دو تشکر به عمل آورم. اما از مسوولين عزيز، مسوولين مالياتي،مسوولين استاني اين تقاضا را دارم، همان گونه که خرمشهر يک درصدي از پالايشگاه آبادان اخذ مي کند، بستان نيز به دليل هم مرز بودن و هم منطقه بودن ميادين نفتي که نمي توان جدا از هم دانست مانند ميادين نفتي هويزه، جفير، آزادگان قسمتي از ماحصل اين شرکت ها به شهر بستان برسد. بنده معتقدم اگر ماليات شرکت هاي نفتي در حوزه مالياتي دشت آزادگان و هويزه لحاظ شود و نه در شهرهاي تهران و اهواز، از اين راه مي توان شهرستان هاي محروم دشت آزادگان و هويزه را توسعه داد.

و سخن پاياني...

با توجه به برنامه 1404 کشور به دليل وجود ميادين نفتي عظيم در منطقه دشت آزادگان و هويزه، پيش بيني کارشناسان براين است که اين منطقه به يکي از تمدن هاي جديد نفتي تبديل خواهد شد و توليد به يک ميليون بشکه در روز برسد. بر همين مبنا چون مراکز فني حرفه اي نيروهاي فاقد تخصص را متخصص خواهند کرد لذا لزوم راه اندازي مرکز فني حرفه اي در اين شهر احساس مي شود. از مسوولين مراکز فني حرفه اي تقاضا مي کنم مراکز فني و حرفه اي را با توجه به رشته هاي مرتبط به اين امر گسترش دهند و تقويت کنند. همچنين از خبرگزاري موج که پوشش مسائل و دغدغه هاي مربوط به توسعه استان خوزستان را هدف اوليه خود قرار داده است، قدرداني مي کنم.

مرجع / خبرگزاری موج
:
:
:
آخرین اخبار