تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۰۸۵۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش برای دانش آموزان ضروری است
هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش و تحرک برای همه انسان‌ها به‌خصوص دانش آموزان ضروری است
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش و تحرک برای همه انسان‌ها به‌خصوص دانش آموزان ضروری است.

شکرالله سلمان زاده ظهر امروز یکشنبه در همایش هفته دیابت در مدرسه ریحانه النبی شیبان اظهار کرد: روز ۲۳ آبان، روز جهانی دیابت است و با توجه به اهمیت دیابت در کشور از روز ۲۰ تا ۲۶ آبان به‌عنوان هفته دیابت نام‌گذاری شده است. همچنین یکی از این روزها روز دیابت و آموزش‌وپرورش است.

وی افزود: برگزاری همایش‌های این‌چنینی و آموزش دادن به دانش آموزان نقش مهمی در کنترل بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر، سیمای بیماری‌ها تغییر پیدا کرده و اگر در گذشته مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های واگیردار بوده ولی امروزه دیابت و سرطان که به بیماری‌های تمدن معروف هستند، باعث مرگ‌ومیر انسان می‌شوند.

سلمان زاده بیان کرد: همه این مشکلات ناشی از بی‌تحرکی و مصرف غذاهای امروزی و به اصطلاح فست فودی است.

وی عنوان کرد: بیماری دیابت، بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ جهان است و متأسفانه هم‌اکنون ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا و پنج میلیون نفر نیز در ایران به این بیماری مبتلا هستند. خیلی از افراد مبتلا نیز از بیماری خود اطلاعی ندارند و فقط وقتی دچار عارضه نارسایی کلیوی و یا از دست دادن چشم و عفونت پا می‌شوند، متوجه ابتلای خود به این بیماری می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان یادآور شد: یکی از کارهایی که می‌تواند از بروز این بیماری پیشگیری کند، آموزش به دانش آموزان است. البته دانش آموزان نیز باید خودمراقبتی را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

سلمان زاده خطاب به دانش آموزان گفت: شما سفیران سلامت ما برای خانواده‌ها هستید و می‌توانید این آموزش‌ها را به اعضای خانواده خود منتقل کنید تا بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت و فشارخون در جامعه کاهش پیدا کند.

وی یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل این بیماری‌ها را تغییر در شیوه زندگی دانست و گفت: هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش و تحرک برای انسان‌ها ضروری است. پرهیز از مصرف غذای پرکالری و شیرینی و همچنین استعمال نکردن سیگار می‌تواند بروز این بیماری را به تأخیر بیندازد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تأکید کرد: آموزش‌ها نباید محدود به هفته دیابت باشد. مردم همیشه باید از غذای سالم استفاده کرده و مسئولان ذی‌ربط نیز باید همواره خطرات مربوط به این بیماری را گوشزد کنند.

فرماندار باوی نیز در این همایش گفت: مهم‌ترین کاری که برای پیشگیری برای بیماری دیابت می‌شود انجام داد، آموزش است. باید برنامه‌ریزی‌های آموزشی در مدارس انجام شده و به دانش آموزان یاد بدهیم که از غذاهای پرکالری و شیرین و پرچرب استفاده نکنند.

حیدر سیدی با اشاره به اینکه این همایش با هدف هشدار دادن نسبت به بیماری دیابت برگزار شده است، بیان کرد: باید به بحث ورزش در مدارس توجه بیشتری داشته باشیم. همچنین دانش آموزان باید بهداشت را رعایت کنند چون رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از بروز هرگونه بیماری جلوگیری می‌کند.

در حاشیه این همایش نمایشگاه توزیع بروشور، کتابچه و نمایش نمونه غذاهای سالم برگزار شد. انجام تست قند خون و سخنرانی پزشکان متخصص و کارشناسان بهداشت از جمله برنامه‌های جانبی این همایش بود. همچنین جلسه شورای سلامت شهرستان باوی در این مدرسه برگزار شد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار