تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۰۸۱۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس گروه محیط زیست سازمان ملل:
برای احیای کارون دیر نشده است
برای بازگرداندن رودخانه کارون به وضعیت گذشته خود هنوز دیر نشده اما باید از تجارب شکست خورده دیگر کشورها عبرت بگیریم و دقت کنیم در ساماندهی رودخانه کارون، مسیری که برای سایر کشورها به پشیمانی منجر شده را تکرار نکنیم
رئیس گروه انرژی و محیط زیست سازمان ملل متحد با بیان اینکه برای احیای کارون هنوز دیر نشده است گفت: طرح های غیراصولی ساماندهی رودخانه کارون باید متوقف شود.

علی نظری دوست روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از ساحل کارون اظهار کرد: برای بازگرداندن رودخانه کارون به وضعیت گذشته خود هنوز دیر نشده اما باید از تجارب شکست خورده دیگر کشورها عبرت بگیریم و دقت کنیم در ساماندهی رودخانه کارون، مسیری که برای سایر کشورها به پشیمانی منجر شده را تکرار نکنیم.

برای احیای کارون دیر نشده است

وی اظهار کرد: پیرو توافق برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) ، استانداری، سازمان آب و برق خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست برای همکاری در زمینه مسائل زیست محیطی به ویژه رودخانه کارون با دولت محلی ژنو سوئیس هماهنگی انجام گرفت و یک تیم کارشناسی متشکل از مدیران بخش های مختلف دولت ژنو عمدتا در بخش آب و محیط زیست به خوزستان سفر کرده اند.

نظری دوست با اشاره به بازدید بالادست تا پایین دست کارون در خوزستان افزود: چندین موضوع به ویژه کیفیت و بازطبیعی سازی رودخانه کارون از مهمترین مسائلی است که می توان روی آن کار کرد.

وی هدف از دعوت هیات کارشناسی از دولت محلی ژنو را استفاده و انتقال تجارب آنها در احیای رودخانه ها عنوان کرد و گفت: در این کشور برای ساماندهی رودخانه ها اقدام های فیزیکی و مهندسی صرف انجام شده و آنها را محدود و کوچک کرده بودند و اکنون بعد از چند نسل به اشتباه خود پی برده و بازطبیعی سازی رودخانه ها را آغاز کرده اند.

نظری دوست با اشاره به طرح های مهندسی بیولوژیک برای ساماندهی رودخانه در ژنو اظهار کرد: این متخصصان معتقد هستند که پدرانشان دیواره و سازه ساخته اند و نسل های بعد آمده اند که این سازه ها را خراب و رودخانه ها را به حالت طبیعی بازگردانند.

وی اضافه کرد: در ژنو با وجود بالابودن هزینه ها، برای بازطبیعی سازی رودخانه ها، ساختمان هایی که روی رودخانه ها ساخته شده بود را تخریب کردند البته در خوزستان و در طرح پایلوت احتمال تخریب سازه ها کم است و ترجیح می دهیم طرح در جایی که ساده تر و قابل اجراتر باشد انجام شود.

رئیس گروه انرژی و محیط زیست سازمان ملل تاکید کرد: در صورتی که ساماندهی غیراصولی رودخانه کارون ادامه یابد برای احیای آن ناچار به تخریب سازه ها خواهیم بود بنابراین بهتر است از پیشروی این طرح ها خودداری شود تا کار مهندسی بیولوژیک و اقدام های اصلاحی انجام شود.

وی اضافه کرد: بازه محدودی از رودخانه کارون به عنوان پایلوت انتخاب و ساماندهی آن با رویکرد 'بازطبیعی سازی' انجام می شود و بعد از آن استانداری و سازمان آب و برق خوزستان می توانند این طرح را تعمیم دهند.

نظری دوست با اشاره به بازدیدهای سه روزه این هیات کارشناسی گفت: سازه ها، کشاورزی آبزی پروری، ایستگاه پمپاژ مارد، سدها، تخلیه فاضلاب، نخاله ساختمانی در ساحل و دیوارسازی های غیرمجاز که در حال انجام است از نقاطی بوده که مورد بازدید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تیم متخصص از دولت محلی ژنو یک هفته است که به ایران سفر کرده افزود: بعد از این سفر نیز جلسه ای در تهران برای جمع بندی و هماهنگی انجام می شود.

نظری دوست گفت: این تیم قبول کرده اند که به صورت رایگان و بدون دریافت هیچ هزینه ای خدمات و دانش خود را به خوزستان ارائه دهند ولی هزینه های اجرای کار را استانداری تقبل کرده که باید پرداخت آنها تضمین شود.

وی با بیان اینکه برای تحقق این پروژه همکاری بین بخشی و پشتیبانی و مشارکت مردمی لازم است اضافه کرد: هزینه های طرح پایلوت بازطبیعی سازی کارون زیاد نیست و برای تحقق این پروژه استانداری لازم است که پرداخت آن را ضمانت کند.

هیات بازدید کننده متشکل از علی نظری دوست رییس گروه انرژی و محیط زیست سازمان ملل و مهران افخمی نماینده سازمان آب و برق خوزستان، همچنین اتیل مونبارون مدیر بخش کیفیت آب، میگل لوپز مدیر بخش کیفیت آب، فرانک پیرو مدیر بخش بازطبیعی سازی و سپیده نعیمی مدیر بخش مشارکت های مردمی و آگاهی رسانی از دولت محلی ژنو، یکشنبه 17 آبان وارد اهواز شدند.

رودخانه کارون که روزی به عنوان پرآب ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور مشهور بود از نظر کیفی و کمی اکنون در وضعیت نامناسبی است.

سدسازی های بی رویه و اجرای 12 طرح انتقال آب از سرشاخه های آن از یک سو و تخلیه فاضلاب های شهری و زهاب های کشاورزی و زهاب های نیشکر همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه کارون با مشکل جدی روبه رو کرده است.

گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران در دومین سفر خود به خوزستان در اردیبهشت ماه وعده کرده بود که زمینه همکاری بین المللی برای بازطبیعی سازی رودخانه کارون را فراهم کند.

وعده دیگر گری لوئیس جلب حمایت بین المللی برای احیای تالاب بین المللی شادگان بود که در همین راستا هیاتی متشکل از سفرای پنج کشور در شهریور ماه امسال از این تالاب بازدید کردند.

برنامه توسعه سازمان ملل و سازمان حفاظت محیط زیست هم اکنون طرح حفاظت از تالاب بین المللی شادگان را در دست اجرا دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار