تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۰۸۱۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یکی از نمایندگان دولت محلی ژنو سوئیس:
از ورود آلودگی به کارون جلوگیری شود
کیفیت آب این رودخانه نامناسب است و هم اکنون آلودگی های بسیاری به رودخانه کارون وارد می شود که در درجه اول باید به آن رسیدگی شود
مدیر گروه کمیت آب دولت محلی ژنو سوئیس، نخستین اولویت برای احیای کارون را جلوگیری از ورود آلودگی به این رودخانه عنوان کرد.

اتین مونبارون روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از ساحل کارون اظهار کرد: کیفیت آب این رودخانه نامناسب است و هم اکنون آلودگی های بسیاری به رودخانه کارون وارد می شود که در درجه اول باید به آن رسیدگی شود.

وی با اشاره به بازدیدهای سه روز گذشته نمایندگان دولت محلی ژنو از رودخانه کارون در خوزستان افزود: این سفر به خوبی گذشت و توانستیم نقاط مختلف رودخانه را بازدید کنیم.

مونبارون اظهار کرد: مشکلات این رودخانه بسیار زیاد هستند اما در بالادست این رودخانه و حتی در شهر اهواز نیز زیستگاه های باارزش زیادی دیدیم.

وی اضافه کرد: قسمت هایی از رودخانه به ویژه در بالادست (به طور مثال شوشتر) از لحاظ زیستگاهی و تنوع پرندگان و گیاهان بسیار حائز اهمیت و باارزش است.

وی تصریح کرد: به تدریج در پایین دست رودخانه کارون فشارهای انسانی بیشتر و به تبع آن مشکلات و اثرات آنها افزایش پیدا می کند.

مونبارون با تاکید بر کیفیت آب این رودخانه اظهار کرد: آلودگی های مختلف در پایین دست، کمیت آب (دبی) و سازه هایی که در کنار رودخانه و در حریم و بستر آن ساخته می شود مسائلی بود که در این بازدیدها مورد توجه قرار گرفت.

وی درباره بازدید از سد گتوند علیا و مشکل شور کردن رودخانه کارون توسط این سد تصریح کرد: این سد از لحاظ تکنیکی و ساختمانی بسیار بزرگ و از تخصص ما خارج است و ما سعی می کنیم مشکل شوری این سد را مطرح کنیم تا بتوان در درازمدت برای آن راهکاری متناسب و پایدار پیدا کرد.

مدیر گروه کمیت آب دولت محلی ژنو سوئیس همچنین گفت: در زمان حاضر حمایت هایی که می خواستیم انجام شده و اطلاعات بسیاری درباره کارون ارائه و سعی کردند در چند روز همه مسائل را توضیح دهند اما برای اجرای یک طرح واقعی امیدواریم این حمایت ها و همکاری ها تداوم پیدا کند.

هیات بازدید کننده متشکل از علی نظری دوست رییس گروه انرژی و محیط زیست سازمان ملل و مهران افخمی نماینده سازمان آب و برق خوزستان، همچنین اتین مونبارون مدیر بخش کیفیت آب، میگل لوپز مدیر بخش کیفیت آب، فرانک پیرو مدیر بخش بازطبیعی سازی و سپیده نعیمی مدیر بخش مشارکت های مردمی و آگاهی رسانی از دولت محلی ژنو، یکشنبه 17 آبان وارد اهواز شدند.

این هیات قرار است پروژه بازطبیعی سازی کارون را به صورت مشترک با برنامه توسعه سازمان ملل(UNDP) و سازمان آب و برق خوزستان، استانداری و سازمان محیط زیست اجرا کنند.

*کارون نیازمند تغییر نگرش

مدیر بخش کیفیت آب دولت محلی ژنو، تغییر نگرش به طبیعت را لازمه احیای رودخانه کارون دانست.

میگل لوپز اظهار کرد: مشکلات فعلی رودخانه کارون سه دهه پیش در اروپا و کشور ما وجود داشته به همین دلیل مجبور شدیم نگرش خود را به طبیعت تغییر دهیم و توانستیم راه حلی برای قسمت های مختلف آن پیدا کنیم و به اشتراک بگذاریم.

وی تاکید کرد: پروژه بازطبیعی سازی کارون باید با یک پروژه آگاه سازی به افرادی که از رودخانه استفاده های مختلف می کنند همراه باشد زیرا به تنهایی نمی توان مشکلات را حل کرد و به کمک این افراد نیاز داریم.

این هیات در نخستین روز این سفر از بالادست رودخانه کارون شامل سد گتوند علیا و شاخه های شطیط، گرگر و دز دیدن کردند.

در روز دوم وضعیت رودخانه در جنوب اهواز، پرورش ماهی ها، پساب های نیشکر، ایستگاه پمپاژ مارد، آبادان و خرمشهر و اروند و در روز سوم نیز دیدن رودخانه کارون در محدوده اهواز از بندقیر تا جنوب اهواز و مشکلاتی که این رودخانه با آنها مواجه است مانند تخلیه زباله و فاضلاب ها، برداشت های غیرمجاز، ساخت و سازهایی که برای رودخانه مشکل ساز می شود در برنامه بوده است.

رودخانه کارون که روزی به عنوان پرآب ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور مشهور بود از نظر کیفی و کمی اکنون در وضعیت نامناسبی است.

سدسازی های بی رویه و اجرای 12 طرح انتقال آب از سرشاخه های آن از یک سو و تخلیه فاضلاب های شهری و زهاب های کشاورزی و زهاب های نیشکر همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه کارون با مشکل جدی روبه رو کرده است.

گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران در دومین سفر خود به خوزستان در اردیبهشت ماه وعده کرده بود که زمینه همکاری بین المللی برای بازطبیعی سازی رودخانه کارون را فراهم کند.

وعده دیگر گری لوئیس جلب حمایت بین المللی برای احیای تالاب بین المللی شادگان بود که در همین راستا هیاتی متشکل از سفرای پنج کشور در شهریور ماه امسال از این تالاب بازدید کردند.

برنامه توسعه سازمان ملل و سازمان حفاظت محیط زیست هم اکنون طرح حفاظت از تالاب بین المللی شادگان را در دست اجرا دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار