تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۱۰۷۹۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از پنجمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خرمشهر؛
لزوم رعایت موارد بهداشتی در عرضه آب و غذا در اربعین
در پنجمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خرمشهر بر لزوم بسیج تمام دستگاه ها برای رعایت نکات بهداشتی در ایام اربعین در شلمچه تأکید شد
پنجمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خرمشهر ظهر روز سه شنبه با محوریت بحث اربعین در سالن جلسات مرکز بهداشت این شهر برگزار شد.

لزوم توجه به نکات فنی و بهداشتی در احداث زیرساخت های اربعین

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر و دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی این شهر در این جلسه عنوان کرد: همزمانی انتقال اورژانس بیمارستان ولی عصر (عج) با ایام اربعین و اجرای همزمان چند پروژه از جمله مواردی است که امسال را به سالی خاص برای ما تبدیل کرده است.

کامران سالمی با بیان اینکه کمیته های مختلفی در راستای ارائه خدمات به بهترین نحوه به زائران ابا عبدالله (ع) تشکیل و مسائل مختلف رصد شده است، افزود: صدور کارت بهداشت به صورت رایگان از جمله مهمترین کارهایی است که توسط این سازمان برای حفاظت از سلامت زوار انجام گرفته و در مقابل از موکب ها و ادارت برای داشتن ارتباط موثر معرفی فردی خاص به عنوان نماینده به این واحد بهداشت انتظار می رود.

وی نصب بنرهای اطلاع رسانی با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند را از دیگر اقدامات مهم شبکه بهداشت و درمان خرمشهر به مناسبت اربعین برشمرد و تصریح کرد: با توجه به امکان برخورد با مشکلات در زمان بازگشت زوار این نیاز احساس می شود که اطلاعات از قبل در اختیار زائران حسینی قرار داده شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر در ادامه با اشاره به ایجاد زیر ساخت ها در مرز شلمچه به سپتیک های فاضلاب احداث شده اشاره و احداث آنها را بدون گرفتن مشورت و تاییده مجموعه بهداشت دانست و بیان کرد: نحوه احداث این سپتیک نشت فاضلاب به محیط اطراف را امری محتمل کرده است. این انتظار وجود دارد که اگر مشاوره ای از مجموعه بهداشت برای شیوه احداث این گونه زیرساخت ها گرفته نمی شود، دست کم از قبل با مشاوره اقدام به احداث شود.

لزوم توجه به تصمیمات شورای سلامت به عنوان دومین شورای مهم شهرستان

دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی خرمشهر همچنین خواستار تسریع در صدور کارت تردد برای خوردوهای واحد بهداشت شد.

سالمی در ادامه با اشاره بر اهمیت جلسه شورای سلامت این شورا را از نظر میزان اهمیت پس از شورای تأمین در درجه دوم دانست و بر لزوم اهمیت قائل شدن به این جلسات تأکید کرد.

وی متذکر شد: با توجه به اهمیت مطالب مطرح شده در این جلسه تمام نهادها باید نسبت به شرکت در جلسات این شورا مقید بوده و نماینده ای خاص و مطلع را برای پیگیری مصوبات معرفی کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر از عدم پاسخگویی برخی نهادها در رابطه با ارائه گزارش از روند پیشروی اجرای مصوبات جلسات شورای سلامت ابراز گلایه مندی کرد.

صدور مجوز قانونی برخورد با عرضه کنندگان مرغ زنده و دست فروش ها

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر نیز در این نشست به ارائه  گزارش از مصوبات جلسه پیشین شورای سلامت خرمشهر پرداخت و گفت: برخی موارد از جمله عرضه مستقیم مرغ زنده و جمع آوری دست فروش ها که در هر جلسه شورای سلامت به عنوان دغدغه مطرح شده و یکی از مصوبات جلسه پیشین هم بوده به دستگاه قضا ارجاع داده شده است تا نسبت به این موضوع اقدامات لازم صورت بگیرد.

مهرداد پاریان زیتونی اتلاف سگ های ولگرد را نیز به عنوان دیگر مورد مهم مطرح شده در جلسات گذشته این شورا برشمرد و افزود: از ابتدای مهر ماه تاکنون آمار اتلاف سگ های ولگرد صفر بوده است.

وی همچنین به مشاهده برخی موارد از ابتلا به شپش در برخی نقاط روستایی خرمشهر اشاره کرد و گفت: آمار ثبت شده است و بسته های آموزشی و درمانی تعریف و تحویل داده شده است.

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر خود مراقبتی و فرهنگ سازی را راه مقابله با شیوع این بیماری دانست و لزوم آموزش برای توجه به نکات درمانی و پیشگیرانه از ابتلای مجدد توسط تمام اعضای خانواده را خواستار و نقش رابطین بهداشت را در این میان نقشی مهم و تأثیر گذار دانست.

لزوم رعایت موارد بهداشتی در عرضه آب و غذا در اربعین

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر در ارتباط با اربعین گفت: هماهنگی با ارگان ها در مورد بیماری های قابل انتقال از طریق آب و غذا با هدف حفظ بهداشت و سلامت زوار و جلوگیری از بروز هر گونه بیماری واگیردار انجام گرفته است.

وی به برشمردن برخی نکات مهم بهداشتی برای اربعین پرداخت و بیان کرد: استفاده از بطری های آب، لیوان های یک بار مصرف، نگهداری بطری های آب آشامیدنی در شرایط مناسب، تهیه یخ از محل های عرضه کننده یخ استاندارد  و مشخص کردن محل های آب غیر آشامیدنی با علائم و نوشتار، از جمله مواردی است که باید به آنها توجه داشت.

پاریان زیتونی توزیع غذا توسط افراد مشخص و دارای کارت بهداشتی، رعایت زنجیره گرما و سرما و جلوگیری از توزیع نذورات دست ساز و فساد پذیر بدون نظارت بهداشت و اعلام محل های پخت غذا به مرکز بهداشت برای نظارت بر روند تهیه غذا را از جمله نکات قابل توجه در عرضه مواد غذایی دانست.

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر در ادامه بر لزوم تهیه کارت های بهداشت توسط افراد خدمات رسان در مواکب تأکید کرد و گفت: با وجود مطرح کردن این موضوع در جلسه با هیئت های مذهبی در حسینیه سیدالشهدا (ع) اما تاکنون کسی برای این امر مراجعه نداشته است.

عدم صدور مجوز اتلاف سگ های ولگرد از سوی دادستانی خرمشهر

شهردار مینوشهر نیز در این جلسه نداشتن مجوز اتلاف سگ های ولگرد را علت متوقف شدن این عملیات اتلاف طی دو ماه اخیر دانست و عنوان کرد: اتلاف سگ های ولگرد باید با هماهنگی نیروی انتظامی و دادستان صورت بگیرد. همچنین باید مجوز لازم صادر شود ولی تاکنون این مجوز از سوی دادستان صادر نشده است.

هاشم سیاحی در ادامه به برشماری سایر اقدامات این شهرداری پرداخت و عنوان کرد: برخی کانال ها را لوله گذاری کرده و در مورد کانال های روباز نیز آهک پاشی انجام شده است. همچنین در مورد نظافت مدارس نیز شستشوی مدارس نیز از ابتدای سال تحصیلی انجام می شود.

ساماندهی نخاله های متراکم در جاده خرمشهر - اهواز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر نیز در این جلسه، نبود باکس های زباله به تعداد کافی در محل استقرار مواکب و در مسیر تردد زوار را یادآور شد و از شهرداری نصب باکس های زباله و جمع آوری مرتب این زباله ها برای جلوگیری از تراکم آنها را خواستار شد.

رضا جاوید همچنین به محور خرمشهر ـ اهواز  و محل تردد بخشی از زوار اربعین اشاره کرد و گفت: این جاده محل دفن زباله است که زباله گردها در این محل اقدام به سوزاندن زباله می کنند.

وی متذکر شد: سوزاندن این زباله ها عامل ایجاد بوی نامساعد و همچینن دود است که می تواند دید خودروها را محدود سازد و باید برای این امر تدابیری اتخاذ کرد.

در این جلسه بر لزوم تعامل تمام دستگاه ها برای میزبانی شایسته و بدرقه بدون مشکل زوار حسینی در ایام اربعین اتفاق نظر داشتند و آمادگی خود را برای کمک به بخش های مختلف در راستای نیل به این هدف اعلام کردند.

بررسی مؤلفات بهداشت اعم از میزان ای. سی آب، کلر سنجی های انجام شده و تمهیدات بهداشتی اتخاذ شده برای تأمین سلامت زوار اربعین از جمله موارد مورد بحث در این جلسه بود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار