تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۰۷۴۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای علت تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز؛
به جای کنوکارپوس به دنبال علت دیگری باشید
برای مشخص شدن علت تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز، باید به دنبال عامل دیگری بگردند زیرا اکنون اصلا زمان تولید دانه گرده این گیاه نیست
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مطرح شدن کنوکارپوس به عنوان دلیل تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز گفت: برای مشخص شدن علت تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز، باید به دنبال عامل دیگری بگردند زیرا اکنون اصلا زمان تولید دانه گرده این گیاه نیست.

دکتر نوراله معلمی اظهار کرد: ظاهرا عنوان می‌شود که دانه گرده گیاه کنوکارپوس موجب بروز تنگی نفس در میان شهروندان اهواز در هنگام بارندگی می‌شود. با این قاطعیت نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد زیرا اکنون زمان گل‌دهی کنوکارپوس نیست و گل‌دهی این گیاه بیشتر در بهار و در بازه زمانی اسفند و فروردین آغاز می‌شود که البته در آن زمان، مشکل تنگی نفس وجود ندارد.

 وی افزود: در حال حاضر تحقیقاتی در استان خوزستان در خصوص این موضوع در حال انجام است. وقتی موضوعی عنوان می شود باید پیش از آن با قاطعیت به نتیجه رسیده باشیم. یعنی بدانیم آیا دانه گرده، ماده سمی تولید می‌کند که موجب ایجاد تنگی نفس می‌شود؟ آیا دانه گرده به اندازه کافی در هوا پخش می‌شود که این چنین تاثیرگذار باشد؟ و این که وضعیت ظاهری دانه گرده کنوکارپوس چه شکلی است که وقتی وارد ریه می‌شود ممکن باشد مشکل ایجاد کند؟ اینها نکاتی است که هنوز در حال بررسی است ولی با قاطعیت نمی‌توان گفت که دلیل تنگی نفس در اهواز به طور صد در صد کنوکارپوس است.

وی ادامه داد: هر چند کنوکارپوس مشکلاتی برای شهر اهواز ایجاد کرده است ولی در خصوص ایجاد تنگی نفس نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت.

مدرس گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که ریشه‌های کنوکارپوس وارد سیستم فاضلاب شهری اهواز شده و مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: 10 سال پیش کاشت گیاه کنوکارپوس در اهواز آغاز شد؛ آن زمان عضو شورای سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز بودم و آن موقع ما به شهرداری اهواز گفتیم که به صورت این گیاه را بی رویه در اهواز گسترش ندهند ولی متاسفانه کاشت این گیاه در اهواز به صورت بی‌رویه توسعه یافت.

وی تصریح کرد: کنوکارپوس در بیماری‌ها و آفات گیاهی مشکلاتی دارد و درختان کنوکارپوس اهواز دچار برخی بیماری‌های گیاهی و آفات شده‌اند که اگر این آفات به صورت اپیدمی گسترده شود، ممکن است در مدتی محدود، تمام کنوکارپوس های اهواز از بین بروند.

معلمی ادامه داد: بنابراین وقتی گیاهی را بی‌رویه کشت می‌کنند، باید منتظر این مشکلات هم باشند. اگر کشت گونه‌ها متنوع باشد و در هر خیابان درختان متفاوتی بکارند، این تنوع هم به شهر زیبایی می‌دهد و هم مشکل بیماری و آفات و اپیدمی و مشکلات دیگر را نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: حالا می‌خواهند چه کار کنند؟ اگر بگویند دلیل تنگی نفس کنوکارپوس است و همه کنوکارپوس‌ها را قطع کنند، شهر اهواز به یک‌باره از پوشش گیاهی و فضای سبز خالی خواهد شد.

این مدرس کشاورزی گفت: من عامل تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز را تنها گیاه کنوکارپوس نمی‌دانم. شاید دلیل مطرح کردن کنوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس، این باشد که بخواهند رد گم کنند و افکار را از عامل اصلی ایجاد مشکلات تنفسی در اهواز، به جای دیگری منحرف کنند.

وی تصریح کرد: اگر عامل مشکلات تنفسی را دانه گرده کنوکارپوس می‌دانند، باید توجه داشته باشند که این مشکلات باید در زمانی ایجاد شود که پیک تولید دانه گرده است و الان زمان پیک تولید دانه گرده کنوکارپوس نیست.

معلمی اظهار کرد: هر چند حساسیت به برخی گیاهان از جمع درختان مرکبات وجود دارد و بعضی مردم نسبت به آن حساس هستند و عطسه و سرفه می‌کنند ولی احتمال بروز آلرژی در این وسعت و شدت آن هم با دانه گرده‌ای که اکنون و در این زمان اصلا تولید نمی‌شود، درست نیست.

وی گفت: خود من نیز به این مساله اعتقاد ندارم که علت مشکلات تنفسی پس از بارندگی در اهواز، کنوکارپوس باشد. نشنیده‌ایم که در جایی از جهان مورد مشابهی از آلرژی به گرده یک گونه گیاهی، این چنین یک شهر را درگیر کند.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشکده شهید چمران اهواز ادامه داد: هر چند کنوکارپوس در آینده مشکلاتی را برای شهر اهواز ایجاد خواهد کرد ولی نه به این صورت که موجب تنگی نفس شود.

معلمی تصریح کرد: برای مشخص شدن علت تنگی نفس پس از بارندگی در اهواز، باید به دنبال عامل دیگری بگردند. این که در سه سال گذشته، مشکلات تنفسی برای این شهر به وجود آمده، باید علت دیگری داشته باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار