تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۰۲۵۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر نیرو مطرح کرد:
نیاز 2000 میلیارد تومانی برای نجات کارون
معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو در خصوص کیفیت آب کارون گفت: برای این‌که بتوانیم کیفیت آب کارون را ارتقاء دهیم و این رودخانه را نجات دهیم به حدودا 2000 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم.

علیرضا دائمی در نشست خبری امروز در حاشیه یازدهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب با بیان این‌که سیاست دولت این نیست که از سرشاخه‌های کارون برداشت بیش از این صورت گیرد، اظهار کرد: ما تنها برای تامین آب شرب از سرشاخه‌های کارون برداشت می‌کنیم.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده افزود: 24 میلیارد مترمکعب در سال میزان برآورد برداشت از آب کارون است و این در حالی است که در شرایط فعلی تنها یک میلیارد مترمکعب از این رودخانه برداشت صورت می‌گیرد.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو تاکید کرد: نمی‌توانیم به صراحت بگوییم که برداشت موجب آلودگی آب کارون شده است چرا که برداشت تنها بخشی از عامل این آلودگی است و مواد آلاینده‌ای که وارد رودخانه می‌شود بخش عظیمی از آلودگی را در بر گرفته است.

به گفته دائمی، تا زمانی که فاضلاب و پساب‌های ناشی از کشاورزی، صنعتی و خانگی که دارای مواد آلاینده است، وارد کارون می‌شود نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که تاکنون برای این مساله در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: برنامه گسترده‌ای را در حوزه پایش داشتیم و از چند سال پیش فعالیت این امر آغاز شد. البته باید گفت که قسمت دوم فعالیت که بخش اعظم کار است جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها به کارون است.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو ادامه داد: با احداث تصفیه‌خانه‌ها و جلوگیری از ورود فاضلاب‌های کشاورزی، صنعتی و شهری می‌توانیم میزان کیفیت آب کارون را ارتقاء دهیم.

دائمی با بیان این‌که یک تصفیه‌خانه در اهواز در سال‌های گذشته احداث شد، بیان کرد: تصفیه‌خانه دیگری که بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه دارد در دست اجرا داریم که امیدواریم با انجام این فعالیت‌ها بتوانیم میزان کیفیت آب کارون را ارتقاء دهیم.

وی در خصوص میزان اعتبار لازم برای طرح تعادل‌بخشی اظهار کرد: برای این مساله 800 میلیارد تومان سرمایه پیش‌بینی شده است اما تاکنون تنها 10 درصد آن به ما تخصیص یافته است و انتظار داریم این سرمایه برای انجام کارها به ما تخصیص یابد.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو با اشاره به مشکلات کم‌آبی کشور اظهار کرد: شرایط فعلی به گونه‌ای است که ما با مشکلات جدی کمبود آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

دائمی بخشی از این مشکلات را ناشی از خشکسالی و رشد جمعیت در شهرها و کلانشهرها عنوان و خاطرنشان کرد: محدودیت منابع آبی موجب شده است تا نتوانیم از تمام ظرفیت‌ها آن طور که باید استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو مشکل اساسی خشکسالی و کمبود اعتبار در صنعت آب کشور وجود دارد لذا باید برنامه مشارکت گسترده با بخش‌های غیردولتی در راستای حل این موضوع صورت بگیرد.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو با بیان این‌که باید منابعی را به صورت فاینانس و یا شیوه‌های مختلف برای حل مشکلات در دست بگیریم، گفت: تلاش ما این است که بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی برای اصلاح رویه‌های مصرف و انتقال فناوری استفاده کنیم.

دائمی در خصوص توزیع اوراق مشارکت اظهار کرد: در سال 1394 پیش‌بینی بر این است که بیش از 2000 میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه شود و ما منتظر این هستیم که این منابع پس از مذاکره با سازمان برنامه‌ریزی، به تصویب هیات دولت برسد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار